סיבוב בתי ספר 25: הבינלאומי בקופנהגן

במדור האחרון שפרסמתי בכתב העת "הד החינוך" בחרתי להציג את בית הספר הבינלאומי שנפתח לאחרונה בנמל של קופנהגן. בית הספר אותו תכנן משרד האדריכלים C.F Møller, הוא ככל הנראה אחד המורכבים והיקרים שנבנו בעולם, והוא גם אחד החדשניים שבהם, כזה המיישם באופן מרבי את הגישות החדשות בתחום התכנון והפדגוגיה של מוסדות חינוך. ספק אם בישראל ניתן לבנות מוסד שכזה, למרות כל אותם תקני בטיחות מחמירים, לוחות זמנים מלחיצים וכמובן תקציבים דלים.

בתשע השנים האחרונות פרסמתי בקביעות ב"הד החינוך" שני מדורים על תכנון מוסדות חינוך בארץ ובעולם, ומאמר קצר זה חותם את המדורים האלה. את בית הספר בחרתי עוד לפני שהתבשרתי על הסגירה. מאז התלבטתי אם לפרסם מאמר מסכם, אך לבסוף החלטתי לדבוק בבחירתי המקורית ולהציג את בית הספר המיוחד הזה.

לכבוד השנה החדשה הוחלט ב"הסתדרות המורים" כי כתב עת לחינוך הוא עניין לא רלוונטי, ולכן הוצאתו לאור שח "הד החינוך" הופסקה. "הד החינוך" היה הוותיק מבין כתבי העת שיצאו לאור בישראל – מאז 1927! מדובר בבמה עצמאית, איכותית ורב-תחומית שאם לא הכרתם אז הפסדתם. סגירתה מעידה על מצב החינוך והדמוקרטיה בישראל ועל גישתם הירודה של מקבלי ההחלטות. 

נחזור לבית ספר בקונפהגן שמייצג את ההפך: שמירה על מסורת וקשר בין תחומים שונים בשילוב חדשנות, תוך טיפוח דור העתיד. ועל כך ברשימה זו.

.

צוללת אין פה

.

בין המכולות והמנופים שוכן בית הספר (צילום: Adam Mørk)

.

חצר בית הספר (צילום: Adam Mørk)

.

.

(1)

בניגוד לגישות שדוגלות בניתוק מרבי של בית הספר מחיי היומיום, בקופנהגן בחרו לשתול את בית הספר הבינלאומי החדש והגדול ביותר בעיר דווקא על אחד מרציפי הנמל בין מכולות צבעוניות, עגורנים ואוניות משא. בית הספר מאכלס 1,200 תלמידים בני שלוש עד 19 משמונים מדינות בעולם ו-280 חברי סגל ומנהלה. אף שייעודו של בית הספר שונה כמובן מהפעילות המתרחשת בנמל הצמוד לו, האדריכלים בחרו לעצב אותו כמו ערימת מכולות עצומה. הוא משתלב במידה מסוימת בנוף המקומי, ומרחוק אינו נראה כבית ספר כלל. העירייה מתכננת טיילת ייחודית שתקשר את בית הספר עם הרובע המתפתח בסמוך, אך נראה שהוא עדיין מתפקד כמובלעת מוזרה של ילדים בסביבה של לוגיסטיקה ותעשייה.

הנוף המרהיב המשתקף מחלונות הכיתות, המסדרונות והחצר הוא שילוב של הפעילות בנמל ושל הים הכחול העצום. הבניין מחולק לארבעה מגדלים קטנים המתנשאים לגובה של חמש עד שבע קומות. כל מגדל נועד לשכבת גיל אחרת. קומת הקרקע משותפת לכל המגדלים ולכל תלמידי בית הספר: מבואת כניסה, קפטריה, ספרייה, מתקני ספורט ואולמות התכנסות. בדומה לגישה שכבר מתבססת בישראל, גם כאן נועד לבניין בית הספר תפקיד בקהילה ולכן הוא תוכנן לפעול גם בשעות שאחרי הלימודים.

.

יש גם מגרש חול (צילום: Adam Mørk)

.

פתחי החלונות הרחבים יוצרים קשר הדוק בין פנים ובין חוץ (צילום: Adam Mørk)

.

מגוון מתקני משחק – גם כאלה שמכירים מגני השעשועים בישראל (צילום: Adam Mørk)

.

חזית הבניין מורכבת מלוחות סולארים – חלק ממערכת להפקת חשמל לצורכי בית הספר (צילום: Adam Mørk)

.

.

(2)

את הפרויקט תכנן משרד האדריכלים C.F Møller, מהבכירים בסקנדינביה, הפעיל כבר יותר מתשעים שנה ומתמחה בין השאר בתכנון בתי ספר. לאחרונה זכו האדריכלים בפרס בינלאומי על תכנון בית הספר הזה, שמבטא לדברי השופטים חזון חדשני ונועז. מבני בית הספר נראים כמו צעצועים, סגנון בנייה המאפיין את צפון אירופה הקרה והקודרת. הם מעוצבים כמו עיר קטנה המשקיפה אל הים, עם פתחי חלונות רחבים במיוחד.

החצר מגודרת ומרוחקת מקצה המזח כדי למנוע תאונות ומעוצבת בצורת טיילת עירונית עם מגרשי משחקים המותאמים לקבוצות הגיל השונות: מגרש חול עם מתקני חבלים ובקתת עץ, קרוסלות קטנות על משטח גומי ומתקנים המעודדים תנועה גופנית. גם גגות בית הספר משמשים חצרות משחק ולימוד, ומאחר שברוב השנה שורר קור עז, הוקמו חממות המאפשרות משחק חופשי גם בימי גשם קרים.

.

לב הבית ספר הוא אולם גדול המתנשא לגובה רב ובו מרוכז מקום המפגש העיקרי של המוסד, היכול לשמש גם כמרחב לימוד והתכנסויות בהיקפים שונים (צילום: Adam Mørk)

.

.

(3)

לב לבו של בית הספר הוא מערכת מדרגות רחבה במיוחד, המשמשת לא רק לחיבור בין הקומה הראשונה לקומת הקרקע, אלא גם מקום לשהייה והתכנסות או סתם לצפייה בקו האופק של הים הנשקף במלוא יופיו מבעד למסכי הזכוכית. האולם משמש למגוון התכנסויות וכיתות חוץ, ולכן שולבו בו טכנולוגיות מסכים שונות המאפשרות לימוד פרונטלי. בית הספר ממוקם באזור הנתון לסופות ובהרבה מימות השנה אי אפשר לצאת מחוץ לכותלי הבניין. האולם הרב-תכליתי והנעים הזה נותן מענה לשהות בפנים.

.

שיעור על המדרגות (צילום: Adam Mørk)

.

ללמוד, לצפות, לאכול, להפגש (צילום: Adam Mørk)

.

הספרייה (צילום: Adam Mørk)

.

.

(4)

הכיתות מוארות היטב בתאורה טבעית, ואף מזמנות קשר עין הדוק בין פנים לחוץ. חזיתות בית הספר כולו מחופות ב-12,000 לוחות סולאריים ירוקים לקליטת קרני שמש והפקת חשמל. בדרך זו בית הספר מספק לעצמו יותר ממחצית מצריכת החשמל השנתית. מלבד התרומה הסביבתית של הלוחות הסולאריים, יש להם גם חלק בתוכנית הלימודים. התלמידים עוקבים אחר הפקת האנרגיה ומשתמשים בנתונים בשיעורי פיזיקה ומתמטיקה.

.

כתה. בעיקר בנות. (צילום: Adam Mørk)

.

כתת גן (צילום: Adam Mørk)

.

מקומות לימוד ומפגש בלתי פורמליים (צילום: Adam Mørk)

.

יש גם כתת דרמה בחדר אטום (צילום: Adam Mørk)

.

.

(5)

לא פחות משלושה אולמות ספורט יש בבית הספר וכמו בכיתות, גם כאן נעשה שימוש במסכי זכוכית גדולים שנועדו לחסוך בצריכת אנרגיה. גישה דומה הנחתה את תכנון הספרייה. לספרייה הכניסו רהיטים לא שגרתיים אך נוחים במיוחד. הרהיטים ניצבים על גלגלים, אפשר לנייד אותם לפי הצורך, והם מעודדים את התלמידים לשבת, לשלוף ספר ולעיין גם בזמן ההפסקה. תקרה אקוסטית בכל השטחים מאפשרת פעילות של כמה קבוצות בעת ובעונה אחת באולמות הגדולים.

.

אולם ספורט (צילום: Adam Mørk)

.

המאמר פורסם במקור בגיליון האחרון של כתב העת 'הד החינוך' / עורך ראשי: ישראל שורק, עורכת מדור: תמי אילון-אורטל, עיצוב: נעם תמרי, צילומים: Adam Mørk.

כפולת העמודים בגיליון האחרון של הד החינוך

רשימות נוספות על בתי ספר:
(4) אורט יד לבוביץ' נתניה (מרדכי בן חורין)
(10) חצרות מתחדשות (יעל בר מאור)
(12) בית הספר בשכונת אגמים (לרמן אדריכלים)
(16) בית ספר יסודי רקפות בקריית ביאליק (קנפו-כלימור + אב אדריכלות נוף)
(17) אולמות ספורט בצרפת, דנמרק וישראל (Alexandre Dreyssé, BIG, חן אדריכלים)
(21) תיכון קוגל בחולון (דוד נופר)
(22) בית ספר מכולות ביפן (HIBINOSEKKEI + youji)
(23) יסודי דרויאנוב, פלורנטין (אורנת שפירא אדריכלים)
 ★★
★ ★ ★
שיר לסיום:

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אסתר  ביום 24/12/2017 בשעה 8:30

    שלום מיכאל ותודה על המאמר. כמה שאלות על בית הספר וסביבתו: כמה שטח בנוי יש בבית הספר ומה שטח החצר? האם החלונות הגדולים אינם גורמים לבריחת אנרגיה? בית הספר נמצא בנמל ולא בשכונת מגורים, איזו פעילות קהילתית הוא יכול להציע ולמי?

    • מיכאל יעקובסון  ביום 24/12/2017 בשעה 8:38

      שלום! השטח הבנוי הוא ככל הנראה 26,000 מ"ר עבור 1,200 תלמידים, אבל לא ברור לי מה כולל השטח הזה ולכן אני גם לא יודע מה שטח החצר. אזור הנמל כולו עובר שינוי, כולל כניסת מגורים לאזור שהיה פעם נמל.

  • שביט  ביום 24/12/2017 בשעה 15:04

    בישראל דלת החופים העדיפות היא תמיד לבתי מלון וכל מיני מגדלים לעשירים ולעזאזל תלמידים חינוך ופנאי. מי בישראל היה משקיע בבית ספר בנמל תל אביב למשל כשהעיריה תאוות הבצע חושבת רק להקים שם אוסף מגדלים מזעזע לטובת קופתה ? אולי בחיפה דווקא ניתן לראות ניצול מחדש של מבני מסחר ומחסני נמל לטובת שיקום ועיור מחודש בעיר התחתית. מעט מדי ובטח לטווח קצר כשלגבי העתיד מישהו בעירת חיפה בטח מחזיק בארון סודי תוכניות להריסה והקמת שכונות מגורים רבי קומות שיכערו את האזור. (לפחות עם הקניונים כבר גמרנו כנראה)

  • אלימלך זורקין  ביום 25/12/2017 בשעה 8:18

    תודה רבה על הכתבה. בתור קורא וותיק אני חש בזלזול מצדך בנו הקוראים, בזה שאתה מפרש לנו כי בית ספר כזה לא יכול לקום בישראל וגם בהערות על מצב התרבות כאן בכתבה בית העם במושב חרות, האמן לי שאנו יודעים לחשוב לבד…
    חוץ מזה שהזמנים השתנו ויש היום אמצעי בידור ביתיים רבים.

    האם אתה יכול לפנות לעירית חיפה/אשדוד/אשקלון / הסתדרות המורים בבקשה לחשוב על משהו דומה כאן?

    תודה רבה

    אלימלך

    • מיכאל יעקובסון  ביום 25/12/2017 בשעה 8:23

      שלום אלימלך, אין כאן כל זלזול. לדעתי צריך להמשיך ולהציף את הנושא. חוץ מזה שמדובר כאן בבלוג ולא באתר מסחרי כזה או אחר. בלוג משמעותו הוא יומן רשת וזה יומני האישי אותו אני חושף בפני הקוראים ולכן דעתי האישית באה לידי ביטוי כאן כמעט בלי מסננים. המשך שבוע טוב, מיכאל

  • אסתר  ביום 25/12/2017 בשעה 9:50

    תגובה נוספת: האוניברסיטה של תסליה ביוון נמצאת על חוף הים של וולוס. מי שמשתעמם מהשיעור יכול לקפוץ דרך החלון היישר לים. הספרייה הלאומית היוונית פתחה שעריה לא מזמן, הוקמה מול הנמל, כחלק מקמפוס של מוסדות תרבות. יש לך יעדי נסיעה עכשיו.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d בלוגרים אהבו את זה: