סיבוב בתי ספר 24: סדנת רכב בבית ספר תיכון בצרפת

בזמן שבישראל הולכים בתי הספר המקצועיים וגוועים, בד בבד עם שקיעתה של התעשייה והמלאכה המקומיות, משקיעות הרשויות במדינות אחרות משאבים ניכרים בחינוך המקצועי. בשנת 2000 קרא האיחוד האירופי למדינות החברות באיחוד להוביל את הכלכלה התחרותית והדינמית ביותר בעולם. בעקבות הקריאה החליטו מדינות רבות לחזור ולחזק את מעמדו של החינוך המקצועי ולהתאים אותו לכלכלה ולסגנון החיים של המאה העשרים ואחת.

את סדנת הרכב שנפתחה בבית הספר התיכון מרסל סמבה בעיירה Sotteville-lès-Rouen, צרפת, תכנן משרד האדריכלים ARCHI5 באופן המכבד את התלמידים, את המקצוע, את בית הספר וכפי שאפשר לראות בתמונות – גם את העיירה. מאמר נוסף שפרסמתי בכתב העת "הד  החינוך".

ועל כך ברשימה זו.

.

archi5-SottevilleLesRouen-HighSchool-Roof

מכונאות ירוקה (צילום: Sergio Grazia)

.

.

archi5-SottevilleLesRouen-HighSchool-AerialView

סדנת המכונאות וברקע בתי העיירה סוטוויל לה רואן שבחבל נורמנדי (צילום: Sergio Grazia)

.

photo-sergio-grazia IMP 2012-04-24_0425 T

הגגות הירוקים לא פוגעים בנוף אלא תורמים לו (צילום: Sergio Grazia)

.

archi5-SottevilleLesRouen-HighSchool-Roof2

בסמוך לבית הספר חורשה רובעית אליה הבניין גולש (צילום: Sergio Grazia)

.

archi5-SottevilleLesRouen-HighSchool-NightView

לשעות החשיכה דאגו האדריכלים שהבניין יקבל חזות מרשימה לא פחות מזו שביום (צילום: Sergio Grazia)

.

archi5-SottevilleLesRouen-HighSchool-NorthFacade

לכיוון בית הספר מפנה הבניין את כיתות הלימוד (צילום: Sergio Grazia)

.

archi5-SottevilleLesRouen-Lycee-sergio-grazia IMP 2012-04-24_0183 T

האולם מרווח ומואר היטב בתאורה טבעית ומלאכותית (צילום: Sergio Grazia)

.

גורמים המתנגדים לבתי ספר מקצועיים טוענים כי הכשרת ילדים בני 16 לתחום מסוים מכתיבה להם את עתידם ואינה מאפשרת להם לסלול את דרכם בעצמם. התומכים בחינוך מקצועי מסבירים שהערכים שבית הספר מקנה רחבים מאוד ואינם כובלים את התלמידים, אלא מספקים להם התמקצעות בשיתוף פעולה עם עסקים מקומיים. כך, עם סיום לימודיהם בתיכון רוכשים התלמידים מקצוע שיוכלו להתפרנס ממנו ולהשתלב הן בכלכלה המקומית והן בכלכלה העולמית.

בשווייץ, לדוגמה, מדינה המגיעה מדי שנה בשנה לראש טבלת המדינות עם איכות החיים הגבוהה ביותר, כשני שלישים מתלמידי התיכון לומדים במסגרות מקצועיות. תלמידים אלה רוכשים לעצמם ניסיון וידע מקצועיים, ובעיקר נחשפים לערכים דוגמת אחריות, מסורת מקצועית ושיתוף פעולה. התעשיינים הישראלים משתוקקים לקלוט כוח עבודה איכותי ומקצועי, אך בהיעדר חינוך מקצועי מספק מתקשים המפעלים לאתר בעלי מקצוע מוכשרים. אלה הולכים ונעלמים משוק העבודה, והתהליך פוגע בתפקודן של התעשייה והמלאכה.

יש מקום לאופטימיות מסוימת: לפני כשנתיים נפתח בחיפה "מרכז טכנולוגי עתיד", המספק שירות לבתי ספר בעיר ומתהדר במיכון תעשייתי חדשני ויקר, ובימים אלה מתוכנן בית ספר מקצועי חדש סמוך לנתיבות, שיושתת על קשר הדוק עם המפעלים באזור.

בית הספר מרסל סמבה (Sembat) ממוקם באזור נורמנדי. הוא הוקם לפני כשמונים שנה, ובכל כמה שנים מתווסף לו אגף חדש לפי הצורך. לאחרונה החליט משרד החינוך הצרפתי בשיתוף הרשות המקומית להקים סדנת מכונאות רכב ומנועים בבית הספר הוותיק. הוחלט שלא להקים סככת עבודה פשוטה וטיפוסית, אלא ליצוק סביבת לימוד חדשנית, מזמינה ונעימה לעבודה ושהייה. גם חזות הבניין תוכננה לפי עקרונות דומים, והגג הירוק של המבנה מוסיף ערך חיובי לנוף העיירה ומשפר את איכות הסביבה.

.

archi5-SottevilleLesRouen-HighSchool-Workshops3

ערכים כמו אחריות, מסורת מקצועית ושיתוף פעולה (צילום: Sergio Grazia)

.

סדנת הרכב דורשת מפתחים גדולים במיוחד ותקרה גבוהה. הבניין לא עוצב כ"יחידת קופסה" אחידה, אלא כסדרת גופים גליים. לדברי האדריכלים, ההשראה הגיעה בין השאר מן הקימורים הרכים שאפיינו את הכנפיים במכוניות ישנות. בפערים שנוצרו בבניין בין גוף לגוף שולבו מסכי זכוכית ופוליקרבונט (פלסטיק קשיח ושקוף). דפנות אלה מחדירות אור טבעי, נעים ולא ישיר אל עומק האולם. התאורה הטבעית האיכותית, המשלבת גם תאורה מלאכותית, משרה אווירה נעימה בסדנת העבודה. בימים אפלים או עם רדת החשכה הופך הבניין כולו לפנס תאורה מרהיב, המאיר את סביבתו.

לעומת הגגות הירוקים המשתפלים לכיוון דרום, החזית הצפונית הפונה אל בית הספר מעוצבת בקווים ישרים. בדרך זו משתלב הבניין החדש עם בנייני בית הספר הוותיקים יותר ובה בעת הוא מקבל אופי היי־טקי חדשני. המבנה מעורר גאווה בקרב התלמידים ותורם לתדמית חיובית ועדכנית למכונאות הרכב — תדמית שונה מהתדמית המיושנת, המלוכלכת והחלשה שהתגבשה במהלך השנים. בחלק זה של הבניין מוקמו כיתות הלימוד, כדי למנוע הפרדה בין הידע המעשי ובין הידע התאורטי.

.

archi5-SottevilleLesRouen-HighSchool-NorthEastView

המבנה מעורר גאווה בקרב התלמידים ותורם לתדמית חיובית ועדכנית למכונאות הרכב (צילום: Sergio Grazia)

המאמר פורסם במקור בכתב העת 'הד החינוך' / עורך ראשי: ישראל שורק, עיצוב: נעם תמרי, צילומים: Sergio Grazia. לצערי, התבשרתי היום כי לכבוד השנה החדשה יש כוונה ב"הסתדרות המורים" כי כתב העת 'הד החינוך' שהוא הוותיק בין כתבי העת היוצאים לאור בישראל (מאז 1927) – יסגר. מדובר בבמה איכותית ורב-תחומית שאם לא הכרתם אז הפסדתם, וסגירתה מעידה על מצב החינוך בישראל ועל גישתם הירודה של מקבלי ההחלטות.

רשימות נוספות על בתי ספר:
(4) אורט יד לבוביץ' נתניה (מרדכי בן חורין)
(10) חצרות מתחדשות (יעל בר מאור)
(12) בית הספר בשכונת אגמים (לרמן אדריכלים)
(16) בית ספר יסודי רקפות בקריית ביאליק (קנפו-כלימור + אב אדריכלות נוף)
(17) אולמות ספורט בצרפת, דנמרק וישראל (Alexandre Dreyssé, BIG, חן אדריכלים)
(21) תיכון קוגל בחולון (דוד נופר)
(22) בית ספר מכולות ביפן (HIBINOSEKKEI + youji)
(23) יסודי דרויאנוב, פלורנטין (אורנת שפירא אדריכלים)
 ★★
★ ★ ★
שיר לסיום השנה:
.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שאולי  On 16/09/2017 at 20:25

    לך תשווה לבית הספר התיכון החדש בגבעת שמואל…הבדל שמיים וארץ

  • דליה  On 16/09/2017 at 22:03

    יפה מאוד! עושה אקספורט למשפחה ברואן וברחבי נורמנדי.

  • שביט  On 17/09/2017 at 18:27

    בושה למדינת ישראל שהזניחה את התיכון המקצועי שהיה תפארת מערכת החינוך בשנות החמיישם ועד שנותה שבעים. מפעלי ענק של הכשרה מקצועית בחסות אורט ועמל ירדו לטמיון והיום חסרים במפעלים מאות בעלי מצקועות שנעלמו בגלל סגירת בתי הספר הללו. רק עכשיו נזכרו בכך ומתחילים לשקם ולפתוח מדחש בתי ספר תיכון מקצועיים טכנולוגיים. מי האדיוט שנתן לכך יד ???

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: