סיבוב בקניון מבשרת

בעבר הציבו לצד כביש 1 אתרי זיכרון של משוריינים ופסלים והיום ברוח הזמן מציבים קניון. לעומת אותם אלמנטים של זיכרון, מורשת ותרבות, הקניון הוא מקום של קניות בלבד. קניון מבשרת החדש שבולט היטב ביום ובלילה לאלה היוצאים או הנכנסים למנהרות של כביש 1 חושף את המציאות בה אנו חיים, מציאות שנשלטת על ידי תאגידים ובעלי הון שלא מותירים מפלט לסביבה חופשית ובריאה.

את הקניון תכנן אדריכל אבנר שר, שמתמחה בקניונים פריפריאלים כמו אלה ברמלה (עליו כתבתי כאן), נהריה (עליו כתבתי כאן) ובקריות. אלא שהצבתם של אותם קניונים מכוערים לצד דרכים מרכזיות, חושפת אותם לכל עובר אורח בין תל אביב לירושלים.

ועל כך ברשימה זו.

.

שלום לך ירושלים

.

.

.

על כביש 1

.

מבט על הקניון מכיוון הרחוב (חזית מערבית)

.

מבט מהמגרש הסמוך מדרום

.

מצידו השני של כביש 1 מצוי "קניון הראל" הוותיק

.

הדגשת הקווים האופקיים של הבניין כשבלילה מתגלים כפסי תאורה צבעונית

.

לוגו הקניון מורכב מהאותיות הראשונות בעברית ובאנגלית ומתנוסס על כל אחת מחזיתות הבניין

.

לצד הכניסה לוח אבן מאירוע אבן הפינה לבניין

.

.

אותיות הבטון שהרכיבו את המילה "הראל" ציינו לא רק את שם המחלף, אלא בעיקר נשאו מטען היסטורי הרואי המתקשר לחטיבה שלחמה באזור במלחמת העצמאות ובין מפקדיה היו יצחק רבין ויוסף טבנקין. מאוחר יותר צמח "קניון הראל" שהשקיף על הכביש, אבל עדיין היה בו ניסיון להשתלב בבתים הקטנים של מבשרת, ואפשר היה להתחמק מלראות אותו. בקניון מבשרת החדש שיזם רמי לוי ונחנך לפני שנה, אין שום ניסיון להשתלב אלא רק למשוך את מרב תשומת הלב. מדרך היסטורית שלאורכה מונומנטים המספרים ללא מילים את סיפורי הגבורה של אלה שעלו לירושלים ושברו את המצור בו היתה העיר נתונה, מדרך שלאורכה אתרים המספרים את סיפורו של המקום לאורך מאות שנים – קברי שיח, מתקני מים, אכסניות, אנדרטאות ושרידי משוריינים, כעת היא הפכה למפגן זועק של צריכה חסרת תוכן.

קניון מבשרת מייצג את התרבות הדוהרת אל ריקנות חסרת תוכן. כשהמדינה מנוהלת באמצעות מעטפות ושיקולים אישיים, ונציגי הציבור נובחים כל יום על כל מי שמאיים על מעמדם – אז אין פלא שגם התרבות והערכים במרחב בו אנו חיים מתמוססים ושוקעים לטובת בהמיות. קניון מבשרת אם כן מייצג היטב את המציאות העכשווית.

עיצוב הקניון פשטני: תיבה אטומה, כששני מסכי זכוכית גדולים מופיעים בשני קצוות הבניין. כמו ברבים מהקניונים מסך הזכוכית נמצא באזור הג'אנק פוד או בית הקפה. חזיתות הבניין מחופות באבן בגוון בהיר כשפסים אופקיים בגוון שחור נועדו להעניק לבניין את ייחודו. פסים אלה יוצרים אשליה של פתחי חלונות עם זכוכית כהה, אך לא כך ומדובר באטימות מוחלטת. הכניסה היא מבעד לפתח צר המוביל לציר מרכזי, כמו בכל הקניונים כשמשני צידיו שורה של חנויות של רשתות שאפשר למצוא בכל קניון אחר. במרכז הציר כיפת זכוכית כשמתחתיה גם קבועים הדרגנועים המקשרים בין קומות הקניון המורכב משניים וחצי מפלסים מסחריים. אין כאן כל ניסיון ליצור חוויה שונה, או ערך עיצובי שיכול להוציא את המבנה מהתבנית הכי בסיסית של מרכז מסחרי מקורה שנבנה בעשור השני של המאה ה-21, לא בעיצוב, לא בחומרים ולא בשימושים.

"אדריכלות מעצם טבעה היא מקצוע הנדסי", הסביר האדריכל אבנר שר את תפיסת עולמו בראיון שערכה עמו לימור גולדשטיין ב-2014 בתכנית "מעצבים תרבות" ושודרה בערוץ 10. על תכנון קניונים הוא אמר לה ש"זה תכנון שקשור מאד לפסיכולוגיה של המשתמש. הפסיכולוגיה של המשתמש היא מאד מרתקת במרכזים מסחריים: מה הוא רואה, לאן הוא הולך, מה הוא מרגיש אם הוא נכנס, האם הוא צועד לאט או צועד מהר". מיד לאחר מכן הוא ציין כי "את כל התכנונים ואת כל הפרויקטים אנחנו עושים עבור המשתמש, ומי זה המשתמש? המשתמש במקומות שונים זה לא אותו המשתמש". אבל למעשה קניון רמלה או קניון ארנה נהריה זהים ב"חווית המשתמש" שהם מייצרים ל"חוויית המשתמש" של קניון מבשרת ולעוד עשרות קניונים שבקרתי בהם. אלא שהתכנון הוא עבור היזם בלבד. המשתמשים הם הקונים והעובדים – איזה אדם רוצה לעבוד 9 או 10 שעות בחנות סגורה שלא רואים בה שמים, רחוב, לא נושמים אוויר צח, אלא רק רואים את החנות עצמה או את המעבר הסטרילי שמפריד בין חנות לחנות שממול, ורק נושמים אוויר של מזגנים? גם תנועת האנשים בקניון מבשרת כמו גם בקניונים האחרים שתכנן שר היא סתמית ולא מובילה לשום דבר משמעותי אלא רק לחנויות עצמן.

את הראיון החנפני סיכמה גולדשטיין: "אני תחת הרושם שאתה בשיא אונך, סוג של שיא בחיים הפרטיים שלך, בחיים המקצועיים שלך, בחייך כאמן, מצאת קו אמצע מאוזן בין שלל אישיותך". אבנר שר ענה לה "בהחלט כן", אבל אני מקווה שהוא עוד יתעלה בהמשך על יצירות כמו קניון מבשרת ויעניק לגולדשטיין הצדקה לראיין אותו שוב, אולי בעוד עשרים שנה, ושתמצא בעבודותיו שיא חדש.

.

כמו בכל הקניונים שתכנן אבנר שר: שדרת חנויות עם סקיילייט ושימוש בגווני לבן. תכלס כל הקניונים בארץ הם כאלה

.

תמיד אותן חנויות

.

טוב למי?

.

אנונימיות מוחלטת

.

חוויה חדשה?

.

מיצים

.

במרכז הקניון מדרגות אולם מעוגל המקורה בכיפת זכוכית

 

מכאן אפשר להשקיף על שלושת המפלסים

.

מעט מלמטה

.

כחול לבן

.

הכיפה

.

קצה השדרה הוא מעט אפל, דוקא באזור ההסעדה של מסעדות הג'אנק פוד

.

כסאות פלסטיק מאורגנים לקראת מופע דבילי

.

אזור ההסעדה ממנו ניתן להשקיף על הנוף: כביש 1 ומבשרת ציון

.

נוף: כביש 1 והרי ירושלים

.

ויש גם תערוכה

.

תרבות במאה ה-21

.

בקומה התחתונה חנויות נוספות וגם סניף של בעל הבית: רמי לוי

.

רמי לוי

שיר לשולי:

.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אודי  On 09/09/2017 at 21:47

    רמי לוי = R.L. = הראל

  • משה  On 10/09/2017 at 5:26

    דיכאון.. לראות ולהבין עד כמה ״הלך עלינו״….

  • מרב פרנק  On 10/09/2017 at 6:13

    חזק.מעניין מה יעלה בגורל קניון גינדי שהפך ל tlv ואומרים שהוא די ריק.

  • תמר בן יוסף  On 10/09/2017 at 8:48

    טוב לקרוא מבט של ארכיטקט על הקניון.

  • מני  On 10/09/2017 at 11:15

    בהמשך לרשומה:
    חשוד במרמה: איש העסקים הבכיר שנעצר – רמי לוי
    המשטרה עצרה הבוקר את איש העסקים, שלפני כשנתיים וחצי הדליק משואה ביום העצמאות, בחשד לעבירות מרמה. לפי החשד, ראש המועצה שבה הקים לוי קניון פעל להשיג עבורו הטבות מס בשווי של מיליוני שקלים, בין היתר, בתמורה להעסקת רעייתו. הופסק המסחר בבורסה במניות החברה של לוי
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5014427,00.html

  • אמיתי סנדי  On 10/09/2017 at 11:59

    עיצוב הקניון לא שווה התייחסות, אבל יש לך אחלה תזמון…
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3720854,00.html

    ולמרב פרנק – כן, בעלי הקניון כבר הפחיתו 40 מיליון שקל משוויו. כמובן, אף אחד לא חשב להפיק לקחים משורנה.

  • אהוד בסט  On 12/09/2017 at 9:31

    מיכאל
    כל הכבוד על התיזמון .
    אני מוצא קשר בין הפרוייקט הזה להולילנד- שניהם בעלי נוכחות גדולה ולא טובה בנוף שמעוררת מייד את השאלה מי איפשר זאת ?ואז מתפוצצת פרשת שחיתות שבבסיס הקמת הפרוייקט

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: