סיבוב בתי ספר 24: קופצים עד הגג באתר בו נפלה פצצת אטום

מה עושים כשהבעיה המרכזית של הילדים בשכונה היא השמנה וחוסר פעילות גופנית? עם האתגר הזה התמודדו האדריכלים HIBINOSEKKEI + youji no shiro, שניגשו לתכנן את גן הילדים החדש בנגסקי. אלה אדריכלים שכל מומחיותם היא בתכנון גני ילידים כשהפתרונות שהם מעניקים אינם שגרתיים ובולטים ביצירתיות שהם מפגינים (על גן המכולות כתבתי כאן).

בשלב הראשון חקרו האדריכלים מה הסיבה להשמנה ולחוסר הפעילות הגופנית. הם גילו שהילדים רגילים כבר מגיל מאד קטן לשקוע מול מסכי טלוויזיה ומחשב, ובכלל להישאר בחדרים ולא לצאת ולשחק בחצר. נוסף על כך הרגלי התזונה שנרכשו נמצאו לקויים. בעקבות הבדיקה, בחרו האדריכלים ליצור, לבד מהחצר הרגילה, מבנה שיעודד את הילדים לפעילות גופנית, כשהפיתוי שהעמידו בפני הילדים אלו הם מתקנים לא שגרתיים במיקומים לא צפויים. את המאמר פרסמתי בכתב העת "הד החינוך", שהוא כתב העת הוותיק ביותר שיוצא בארץ, מאז 1927.

ועל כך ברשימה זו.

.

חיים נפלאים

.

.

חצר על גג מול האוקיינוס

.

הילדים קופצים

.

קופצים אל הקומה למטה

.

וממשיכים למטה

.

.

תשע כיתות גן יש בבניין השוכן במגרש קטן יחסית (2.7 דונם). לצורך ניצול השטח באופן מרבי מתנשא הבניין לגובה שתי קומות כשלבד מחצר בקומת הקרקע, הוקמה חצר בנויה גם על כרבע משטח גג הבניין כששאר שטח הגג מכיל לוחות פוטו-וולטאים להפקת חשמל מאנרגיית השמש. החלק המרתק בבניין הוא הגג. כאן יצרו האדריכלים את המקום המפתיע ביותר שבאמצעותו ביקשו לפתח את שרידי הילדים, את הדמיון ואת היכולות החברתיות. יש מדרגות, אבל הילדים מעדיפים להשתמש בפתח ברצפה בו שילבו האדריכלים מתקן חבלים בטוח ומאתגר המעוצב במיוחד לגובה ויכולות הילדים. מתקן החבלים יורד מחצר הגג אל חצר פנימית פתוחה בחלקה אל הנוף, המשמשת גם היא כחצר בנויה הקומה העליונה.

.

מסך זכוכית גדול עם מרפסת מקשר בין הכיתות ובין נוף הים

.

חדר האוכל

.

כמו במסעדה הכי טובה: מקומות ישיבה בפנים וגם בחוץ על הדק

.

קומת הכיתות העליונה משקיפות אל חדר האוכל

.

המטבח פתוח אל האולם והתלמידים לומדים

.

.

גולת הכותרת של הגן הוא אזור ההסעדה. כאן ניצלו האדריכלים את מיקומו של הבניין הצופה אל האוקיינוס השקט; גובה אזור ההסעדה מתנשא לשתי קומות ומסך זכוכית המתנשא לכל גובה האולם חוצץ בין הסועדים הקטנים ובין נופו של האוקיינוס. מול מסכי הזכוכית החוצצים בין האולם ובין מרפסת המשקיפה אל הים (וגם בה ניתן לאכול בימים נעימים), ניצב המטבח הפתוח אל אזור ההסעדה.

המטרה בעיצוב וארגון אזור ההסעדה היה ליצור סביבה נעימה במיוחד, לשפר את נוהגי האכילה של הילדים. האדריכלים ביקשו להגביר את המודעות של הילדים לנוהגי אכילה נכונים, לטיב המזון וכן לתהליכים מלווים, אליהם ילדים לרוב אינם חשופים ואינם שותפים, כמו תהליך הכנת הסעודה ולאחר מכן תהליכים פחות נעימים כמו ניקוי כלים ושטיפת המטבח.

.

מקומות שהייה אינטימיים לאורך המסדרון

..

.

במעבר המרכזי בקומת הקרקע יצרו האדריכלים שקע בקיר בצורת בית, בו הציבו שלוש במות בצבעים ובגבהים שונים, המותאמים לממדי גופם של הילדים. המקום הייחודי הודות לממדיו והודות לשימוש בחיפוי עץ טבעי, מייצר סביבה אינטימית, שקטה ורגועה. על קיר אחד ניצב מדף ובו ספרים לקריאה ולעלעול ועל קיר אחר קבוע לוח ירוק, בדיוק כמו זה שאפשר למצוא בכיתות ועליו יכולים הילדים לצייר כל העולה על רוחם. באחת הכיתות צבעו קיר שלם לכל גובהו בצבע מיוחד הניתן גם עליו לצייר בגירים צבעוניים. באופן כללי, השתדלו האדריכלים להשתמש בחומרים שונים באזורים מסוימים במבנה, בכדי להדגיש לילדים את התחושה כי הם נמצאים במקומות שונים מאלה הרגילים.

עם השלמת הבנייה ואכלוסו נערכה, לטענת האדריכלים, בדיקה שבחנה את הישגי התלמידים, ונמצא כי פעילות הילדים גדולה באופן משמעותי בהשוואה לפעילות בגנים אחרים באזור. בישראל ניתן להמשיך ולחלום על הרווחה (היכן תמצאו כאן בגן ילדים חדר אוכל ייעודי?) וההשקעה הכספית והתכנונית של גני ילדים להם זוכים היפנים.  בנוסף, תקני הבטיחות המחמירים הנהוגים בישראל מקשים על מתכננים לשלב בגנים מתקני משחק ייחודיים וחדשניים, וכל ניסיון לשלב מתקנים כאלה גורר אחריו עלויות כספיות ואישורים המאריכים את לוח הזמנים שלרוב מוגדר כלחוץ במיוחד. מהכאב ראש הזה מקבלי החלטות מעדיפים להימנע ולכן התוצאה המקומית היא לרוב גני ילדים ובתי ספר פחות ייחודיים, פחות יצירתיים ופחות חדשניים.

.

את הקיר צבעו בצבע מיוחד עליו ניתן לצייר בגירים

.

מקומות משחק ושהייה פנימיים המותאמים לממדי הילדים ומעודדים אותם לפעילות גופנית

המאמר כפי שהופיע במקור בכתב העת "הד החינוך" (עיצוב: נועם תמרי, צילומים: Studio Bauhaus, Ryuji Inoue)

רשימות נוספות על בתי ספר:
(4) אורט יד לבוביץ' נתניה (מרדכי בן חורין)
(10) חצרות מתחדשות (יעל בר מאור)
(12) בית הספר בשכונת אגמים (לרמן אדריכלים)
(13) שני בתי ספר חדשים ביפיע וכפר כנא (אדריכל איאד אבו-גאנם)
(16) בית ספר יסודי רקפות בקריית ביאליק (קנפו-כלימור אדריכלים + אב אדריכלות נוף)
(17) אולמות ספורט בצרפת, דנמרק וישראל (Alexandre Dreyssé, BIG, חן אדריכלים)
(21) תיכון קוגל בחולון (דוד נופר)
(22) בית ספר מכולות ביפן (HIBINOSEKKEI + youji)
(23) בית ספר דרויאנוב בפלורנטין (אורנת-שפירא אדריכלים)
★★★
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שלגיה  On 20/05/2017 at 21:04

    וואו. טרמפולינה. בית ספר צופה לאוקיאנוס. יפניות זאת מילה נרדפת לשלמות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: