סיבוב בכנסיית יוחנן המטביל במילאנו בתכנון ג'ובאני מוציו

סקרן אותי לראות עבודות אחרות של האדריכל ג'ובאני מוציו (1982-1893) שתכנן בנצרת את כנסיית הבשורה. באחד הפרברים של מילאנו, העיר בה קיימות מרבית עבודותיו של מוציו, שוכנת כנסייה המשמשת גם כמרכז קהילתי – Chiesa di San Giovanni Battista alla Creta.

דמיון גדול קיים בין הכנסייה במילאנו ובין כנסיית הבשורה (עליה כתבתי כאן) aאותה תכנן כמעט במקביל בסוף שנות ה-50. בשונה מהכנסייה האחרת שתכנן ב-1932 במילאנו – סנטה מריה אנונציטה (עליה כתבתי כאן ומומלץ לבקר בה בפעם הבאה שתקפצו לעיר), כאן אפשר למצוא את הדגש  שנתן לשילוב אמנות באדריכלות, גם באמצעות שילוב אמנים וגם באמצעות טיפול בחזית, בריצוף ובפתחי החלונות.

ועל כך ברשימה זו.

.

14753704_1417965878232990_3357393255574710524_o

פתאום זה קרה

.

.

dsc07295

שלט רחוב

.

dsc07296

חזית

.

milanow

שנות ה-60

.

dsc07297

גגון רחב מדגיש את הכניסה

.

dsc07300

עבדות אמנות המשלבת פיסול, פסיפס ותבליטים באבן ובבטון

.

dsc07302

פרט בחזית 01

.

dsc07301

פרט בחזית 02

.

dsc07310

שלט

.

dsc07316

בית הקלפים

.

dsc07365

תבליט בעיצוב אנטוניו מג'וצ'י

.

dsc07306

דוכן דרשה משולב בחזית

.

dsc07307

גגון בטון מדגיש את הכניסה

.

dsc07308

פסיפס מעל שער הכניסה שיצר אנצו מורלי

.

dsc07304

VVVVVVV

.

dsc07368

לוח מודעות לסרטים שמוצגים באחד מאולמות הכנסייה

.

סרטון קצר שצלמתי:

.

.

dsc07362

שער הכניסה במבט מבפנים

.

dsc07360

במבואת הכניסה (נרתקס)

.

dsc07319

מראה כללי של הכנסייה

רובע אסיסי (Quartiere Assisi) הוא אחד מהרובעים היותר שקטים ומשעממים במילאנו, כזה שהוקם לאחר מלחמת העולם השנייה. הדבר היחיד שיכול לעורר בו עניין הוא בניין הכנסייה הפרנציסקנית, שנמצא בקצה של כיכר וגן ציבורי הקרויים על שמה של הכנסייה (Piazza San Giovanni Battista alla Creta), הקרויה בעצמה על שמו של יוחנן המטביל שעל פי המסורת נולד וחי בעין כרם.

במטרה לענות על צרכי המקום, הכנסייה משלבת בתוכה גם מרכז קהילתי, אודיטוריום ל-600 צופים ומנזר קטן שהכניסה אליהם מהרחובות הצדדים. השילוב הייחודי הזה נבע מהסכם שנוצר בין הכנסייה הפרנציסקנית, ובין משפחת יזמים שבנתה את הרובע. ב-1956 הוזמן האדריכל ג'ובאני מוציו לתכנן את הפרויקט שבנייתו הושלמה תוך שנתיים בלבד. מוציו שנולד וניפטר במילאנו פעל לאורך כל חייו המקצועיים בשיתוף פעולה עם הכנסייה ובנה לה מבני תפילה וחינוך.

.

presentation1

שתי כנסיות נוספות שתכנן מוציו וכתבתי עליהן: כנסיית הבשורה בנצרת (במרכז ומשמאל) וכנסיית סנטה מריה אנונציטה במילאנו (מימין)

.

חזית הבניין מורכבת מלבנים אדומות המונחות באופן אמנותי ההופך את החזית הדו-ממדית למרכיב תלת-ממדי. לבד מאותם לבנים, משולבות בחזית גם עבודות אמנות בצורת תבליטי בטון ופסיפסים. גגון בטון רחב ועמוק מסוכך על הכניסה ומדגיש אותה בסביבה. בשונה מכנסיית הבשורה שם קשה להתרשם מחזית הבניין בגלל הקרבה לרחוב, כאן התאפשר לאדריכל לחשוף את כל חזית הכניסה למבקרים. את עבודות האמנות הפקיד מוציו בידיים של שורת אמנים ארוכה שרובם עבדו אתו גם בכנסיית הבשורה בנצרת ובכנסיות אחרות – מריו זפטיני (Mario Zappettini), ג'יאקומו מאנצו (Giacomo Manzù), אנטוניו מג'וצ'י (Antonio Majocchi), אנצו מורלי (Enzo Morelli), קארלו פגניני (Carlo Paganini), לורנצו פפה (Lorenzo Pepe) ופומפאו בורה (Pompeo Borra).

מבואת הכניסה צרה ונמוכה כמו ברוב הכנסיות. אלא שכאן איפשר האדריכל למבקר לערוך תפילה אישית ואינטימית באמצעות פינת תפילה קטנה. כך ניתן להיכנס לכנסייה לתפילה קצרה ויומיומית, מבלי להיכנס לאולם המרכזי והגדול עם האופי החגיגי יותר.

הכניסה לאולם המרכזי דרך מבואה צרה ונמוכה, חושפת אולם ארוך ההולך ונעשה גבוה וכן מתרחב לקראת קצהו. התאורה כמו במרבית הכנסיות היא אחד הנושאים המרכזיים שהעסיקו את האדריכל. קרני האור חודרות מבעד לפתחים אנכיים הקבועים בחלק התחתון ובחלק העליון של האולם, כשזכוכיות צבעוניות מסננות את האור. רצפת האולם, כמו בכנסיית הבשורה בנצרת, מעוצבת כך שהופכת למרכיב משמעותי באולם. שילוב אבן כהה מדגיש קצב בעיצוב האולם, וכן מאפשר לארגן ביתר קלות את שורות הכיסאות. את אותו קצב המשיך האדריכל וביטא גם באמצעות ארגון פתחי החלונות. בקצה האולם אפסיס כשבחזיתו מזבח ובעורפו מחיצת בטון בצורת משולש המהווה בעצמה אלמנט פיסולי מרכזי באולם. משני צידי האפסיס המרכזי יש קפלות משניות המודגשות כל אחת במסכי פריקסטים מבטון המורכבים מאלמנטים משולשים.

הכנסייה מאורגנת באופן שונה ממה שהיה נהוג עד אותה עת, וזאת כחלק מהשינויים שעברה הכנסייה הפרנציסקנית שנחלשה בשנים ההן. השינוי המרכזי היה לאפשר טקסים אישיים ומשפחתיים מבלי להמתין לטקסים הגדולים והחגיגיים להם היו רגילים עד אותה עת, ובכך להדגיש את מקומה של הכנסייה בחיי היומיום של הקהילה המקומית.

.

milonos

תכנית

dsc07349

הכנסייה משמשת גם כמרכז לקהילה ולכן אין ספסלים קבועים אלא רק כיסאות שניתן להזיז ולארגן במהירות את האולם בהתאם לצורך

.

dsc07346

Collaterale

.

dsc07327

הריצוף מדגיש קצב המותאם לפתחי החלונות העליונים וכן לארגון שורות הכסאות

.

dsc07356

פתחי חלונות בחלק העליון של האולם

.

dsc07325

פתחי חלונות בחלק התחתון עם זכוכית צבעונית

.

dsc07340

מבט על האולם לכיוון הכניסה

.

dsc07322

סידור תפילה

.

dsc07323

תפילות

.

dsc07341

דוכן דרשות בעיצוב אנטוניו מג'וצ'י

.

dsc07348

אורגן

.

dsc07334

האפסיס

.

dsc07337

"ארון הקודש"

.

dsc07332

שלד בטון חשוף במילוי לבנים חלולות בצורת משולש מעל שתי הקפלות שמשני צידי האפסיס המרכזי

.

dsc07330

קפלה

שיר לסיום:

.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דני  On 26/10/2016 at 11:22

    תודה רבה על קפיצה קטנה למילאנו

  • אהוד בסט  On 26/10/2016 at 13:41

    אכן אדריכל מוכשר וטוב

  • שלגיה  On 26/10/2016 at 15:15

    מה? נסעת מילאנו בגלל סקרנות? הכי כיף כשאתה כותב על מקומות בחו"ל,הכול שם נראה יותר יפה והצבע של האור. המדינה שלנו קטנה עלייך

  • amitaisandy  On 08/11/2016 at 1:54

    כיעור אינסופי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: