קוראות וקוראים קדושים,
לאחר עבודה של כמעט שנתיים יצא לאור הספר המסכם את עבודתם של משרד נדלר-נדלר-ביקסון-גיל, שפעל בין השנים 1946 ו-2010. את הספר הדו-לשוני כתבתי וערכתי במשותף עם ד"ר צבי אלחייני מייסד ארכיון אדריכלות ישראל.
470 עמודים חותמים את פועלו של אחד המשרדים הבכירים והפוריים ביותר שפעלו בישראל במהלך המאה העשרים. שולמית נדלר שנפטרה לפני פחות מחודש, עוד הספיקה לראות עותק מוקדם שהודפס במיוחד בשבילה. היא האירה והעירה פה ושם ונתנה את ברכתה.
ועל כך ברשימה זו.
.
.
★
בספר הזה אני גאה במיוחד. אפשר למצוא פה הישג, הן הודות למבנה עצמו ממנו מורכבים הפרקים, הן הודות לניסיון המוצלח לשלב אנגלית ועברית, הן העיצוב של פבליק סקול, עריכת הטקסט של דפנה רז והתרגום של סיון רווה, והן להצלחה לבנות ספר מאוסף מוגבל יחסית של תצלומים מה שדרש מאיתנו לנבור ולהרחיב את היקף הדימויים כדי שהספר יכלול גם תכניות.
ראשיתו של הספר היא בהצעה של ערן טמיר טאוויל שפנה אלי באמצעות עמותת האדריכלים, וביקש שאציג תערוכה בגלריה בבית האדריכל. הצעתי לאצור תערוכה על הנדלרים שאף פעם לא רדפו אחרי פרסום ולכן גם בקושי נכתב עליהם עד היום. ערן הסכים מיד והצטרף לאצירת והפקת התערוכה שכללה קטלוג צנוע. הפרויקט הדליק את הנדלרים שהבינו שיש עניין לספר מקיף ומעמיק, ולאחר תקופה מסוימת העמידו את המשאבים לצורך העבודה.
מבנה הספר מחולק לתחומים, והוא אינו כרונולוגי באופן מלא. לא מדובר בקטלוג עבודות, אלא בספר שמטפל לעומק בנושאים הרבים בהם עסק המשרד. לכן, כל נושא המופיע בספר נפתח בפרק המנתח את גישתם של האדריכלים ואת התפתחותם המקצועית לאותו נושא. לאחר מכן, מלווה כל פרויקט בטקסט נפרד ומפורט. מהסיבה הזו מי שידפדף בספר ויתעכב על פרויקט כזה או אחר, יפספס את הקריאה הרחבה שהספר מבקש להעמיד. הספר עצמו נפתח בפרק מבוא מאת זיוה שטרנהל ופרק ביוגרפי המציג את כל אחד מהשותפים במשרד ומסתיים ברשימת עבודות ורשימת פרסומים.
למי מיועד הספר? לא רק לחובבי אדריכלות ואנשים בתחום קוראי עברית או אנגלית, אלא לכל ישראלי שמתעניין להבין את האיכויות והערכים הטמונים במבנים בהם הוא מבקר או פועל ביומיום. היות והנדלרים תכננו בעיקר מבני ציבור מרכזיים בכל רחבי הארץ, מנצרת בצפון, דרך חיפה, תל אביב וירושלים ועד אשקלון ובאר שבע בדרום, יוצא שכמעט כל ישראלי ביקר לפחות באחד המבנים שלהם. ההיקף הרחב של עבודתם מעניק לספר את העומק הנושאי וגם הזמני, היות ולאורך המאה העשרים השתנו סגנונות והנדלרים גם הם שינו את סגנונם בהתאם.
★
כפולות נבחרות:
.

דוגמאות לשקופיות שצילמו בני הזוג נדלר בנסיעותיהם לחו"ל בעקבות אדריכליות עכשווית אותה צילמו בזמן אמת, שנות ה-50 ו-60
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
★
★
תגובות
מרגש, נראה ממש יפה,כמו ספר אדריכלות מחו"ל (וזאת מחמאה). ספר ראשון שלך?
אורט ירושלים נראה מפחיד,משהו לא בסדר עם הבניין הזה
תודה! הוצאתי כמה ספרים כבר קודם לכן, כל פעם לומדים משהו ומתקדמים. היום אורט כבר לא נראה כמו בתמונות.
מזל שכבר לא נראה ככה,נראה כמו ג'וק וגם מפלצת,לא הייתי נכנסת לשם,גם לא באש לילה. גם בית המשפט בנצרת לא משהו.
אז יאללה,תעשה לי נחת ,ותצטלם למעצבים תרבות-תדבר על הספר. רק שהמנחה הזאת תדע מה לעשות אתך,כי היא רגילה לראיין כל מיני מעצבות פנים משעממות שלא היית נותן להן לעצב לך את הבוידם.
חחח…. יש מקומות שלא כדאי להתקרב אליהם
××××× ×× ×××××
מיכאל בוקר טוב, ברכות!! כל הכבוד!! אדאג לרכוש את הספר עבור אבי. שבוע טוב, שי
ברכות לספר החדש. ביקרתי לא אחת בקולנוע קרן ז"ל בבאר שבע ואני לא זוכרת את הגגון בכניסה. זה היה אולם ענק שעמד בשולי השממה. גילחו אותו דווקא כשהאזור התפתח… לא התאים יותר למופעים ולסרטים.
ברכות מיכאל ! עבודה מרשימה.
בהחלט אפנה עבורו מקום על שולחני.
חבל אם אורט לא נראה היום כמו בתמונות, דווקא מפלצת חביבה..
והסולם שמתכתב עם זה של כנסיית הקבר, מעניין אם השאירו במכוון לצילומים(?)
ואיך שלגיה לא מתביישת להשוות אותו לבית המשפט בנצרת ???
בו הייתי מעמידם לדין על סטייה!
ניכרת!
העבודות מרשימות במיוחד לאור העובדה שהן נעשו בתקופה בישראל היתה הרבה יותר קטנה מבחינת האוכלוסיה. ברכות על הספר!
מיכאל
ברכות על הספר
איך/איפה קונים אותו?
דוד
שלום דוד, הספר נמכר בחנויות פרטיות בתל אביב (מרכז באוהאוס, חנות מוזיאון תל אביב לאמנות, תולעת ספרים וכיו"ב). ככל הידוע לי גם בחנות של מוזיאון ישראל הספר נמכר. רצוי שתתקשר לחנות לפני.