סיבוב בין בתי המגורים של אסכולת אמסטרדם ובבית הספר הפתוח

מחוץ למסלול התיירים הממוצע, ונסיעה קצרה ממרכז אמסטרדם מובילה לשכונה שהוקמה בסביבות 1919 במערב העיר, שבתכנונה היה מעורב האדריכל מישל דה קלרק (de Klerk). לא תמצאו עליו מידע בעברית וגם בקושי בשפה אחרת שהיא לא הולנדית, אבל ההתייחסות המצומצמת אליו לא מפחיתה מחשיבותו. לו ולחבריו היה דיאלוג פורה עם האדריכל אריך מנדלסון המוקדם, ולדה לקרק היתה הודות לפעילותו המקצועית תרומה משמעותית להתפתחות האדריכלות המודרנית באמסטרדם בפרט ובמערב בכלל.

דה קלרק היה יהודי יליד העיר, נפטר בסך הכל בגיל 39 אך הספיק להיות מהבולטים ביותר באדריכלי אסכולת אמסטרדם שהובילה את האדריכלות ההולנדית קדימה אל המודרניזם, כמה שנים לפני שעשו זאת השכנים מצרפת או גרמניה. הבניינים שתכנן פועלים על פי כל העקרונות המודרניים שלא היו מנוסחים או מגובשים עדיין, ומה שעשו באירופה רק עשור מאוחר יותר, דה קלרק כבר עשה אז במסגרת אסכולה ועוד באמצעות לבנים אדומות וחומות מהן בנויה כל העיר.

כמה מטרים מהבניינים שתכנן, ניצב בית הספר הפתוח שתכנן האדריכל יאן דיוקר (Duiker) שנבנה ב-1929 ומצטרף לווילה סבואה של לה קורבוזיה והביתן הגרמני בברצלונה שתכנן מיס ואן דה רוה שנבנו באותה שנה ויצרו מהפיכה פורצת דרך באדריכלות המודרנית. יותר מהם, דיוקר לא רק חידש בעיצוב אדריכלי וטכנולוגיית בנייה אלא גם בתוכן של הבניין ובשיטת הלימוד החדשנית שלמענה הוא נוצר.

ועל כך ברשימה זו.

.

IMG_20140116_063840

חלון

.

IMG_9064

הצריח בפרויקט Het Schip שתכנן מישל דה קלרק. יש כאן גם מוזיאון קטן על האדריכלות והעיצוב

.

IMG_9068

אדום-אדום

.

הבניינים בשכונה אלה בנייני מגורים, בלוקים ארוכים המאורגנים על בסיס רשת שתי וערב של רחובות יחסית ארוכים. הבלוקים עוטפים חצרות פנימיות, חלקן מגוננות וחלקן מרוצפות.

.

IMG_9077

שלט

.

IMG_9106

כמו ספינה גדולה שעגנה לצד הרחוב

.

IMG_9078

ארובת האוניה

.

IMG_9081

כניסה

.

IMG_9080

3

.

IMG_9083

כניסה למוזיאון (שהיה סגור)

.

IMG_9082

שלט וידית הדלת

.

IMG_9096

חזית מורכבת ממסות ועיצובים שונים

.

IMG_9099

שילוב לבנים אדומות עם חומות

.

IMG_9070

בנייה בקו אפס של המגרש. תשומת לב אפילו לשילוט מספרי המבנים

.

IMG_9079

חלון

.

IMG_9113

חלון

.

IMG_9069

חלון

.

IMG_9074

החזית לא שטוחה

.

IMG_9059

פינה

.

IMG_9092

כניסה

.

IMG_9060

כניסה

.

IMG_9075

דואר

.

IMG_9072

ריצוף

.

IMG_9112

כניסה

.

IMG_9094

פרט

.

IMG_9090

מפגש חזיתות

.

IMG_8838

עגול

.

IMG_9066

קצה

.

IMG_9061

כניסה

.

IMG_9084

מעבר לחצר פנימית

.

IMG_9089

שלט

.

IMG_9091

חצר פנימית

 

IMG_9093

כניסה

IMG_8841

חזית

.

IMG_8827

חזית שטוחה בה רק חדרי המדרגות בולטים הודות לחלון זכוכית המדגיש את הכניסות המשותפות

.

IMG_8828

חזית

.

IMG_8830

כניסה

.

IMG_8833

שילוט על הדלת

.

IMG_8831

חלון

.

IMG_8829

הקצה העליון

.

IMG_8836

חלון חדר המדרגות

.

IMG_9073

בכניסה

IMG_9104

חנות לממכר חפצים מקומיים עם צריח הבניין שתכנן דה קלרק (ושוכן מצידו השני של הכביש)

.

IMG_9102

בחלון הראווה

.

IMG_9101

יש גם כרית

IMG_8825

חזית

IMG_9058

חזית

IMG_8826

חזית

IMG_8850

חזית

IMG_8842

חזית

.

IMG_8845

פרט

IMG_9063

חזית

IMG_9111

כניסה

IMG_8848

ספסל

.

IMG_8849

חתול

בית ספר פתוח לילדים בריאים

הכוונה כאן לא למוסד בו אפשר לבוא וללכת מתי שרוצים, אלא פתוח פיסית. מקורו בסוף המאה ה-19 כמענה לעיר התעשייתית שהזדהמה, ולכן, לטובת הילדים נפתחו בתי ספר ביערות, סמוך לחופי הים ובכלל באזורים מרוחקים מהעיר. יחד גם התגבשה שיטת חינוך שחיזקה את הקשר בין הילד ובין הסביבה הטבעית. כשהרעיון הזה תורגם לסביבה עירונית צפופה, כמו כאן באמסטרדם של 1929, קיבל צריף העץ ששימש את הרעיון עד עתה ביער, פרשנות מודרנית וסגנון בינלאומי. פרשנות מודרנית הודות לשימוש ב"שלד דומינו" שפרסם לה קורבוזיה ומציג מבנה המתבסס על עמודים נושאים המשחררים אותו מקירות וכן את הפינות היות והעמודים קבועים בנסיגה כדי לשחרר ככל הניתן את הבניין מגבולות ולהדגיש את הפתיחות. הסגנון הבינלאומי מופיע כאן הודות לשימוש בקווים ישרים, ניקיון עיצובי ללא קישוטים, טיח לבן, זכוכית שקופה זכוכית חלבית, פרופילי ברזל כשבמקרה הזה צבועים בכחול בהיר וגדרות רשת ברזל אווריריות צבועות לבן. יש פה כמובן חלוקה הרמונית של שטחים שאותה אפשר לנתח באופן מעמיק, בדיוק כפי שלה קורבוזיה ניתח בספרו "לקראת ארכיטקטורה".

מבנה הכיתות המרכזי של בית הספר מתנשא לגובה של ארבע קומות במרכז חצר פנימית של בלוק מגורים. לצד גוש הבניין המרכזי נמשך אגף חד-קומתי ובו חדר מורים וחדר התעמלות. המבנה מוצב בזוית של 45 מעלות מהבלוק ההיקפי, וזאת כדי להחדיר קרני שמש אל תוך הבניין ככל הניתן (שלא כמו אצלנו, הולנד היא ארץ קצת חשוכה). ב-1932, כשנתיים לאחר חנוכת בית הספר, נוסף לו אגף נפרד שנבנה בקו הבלוק ההיקפי של המגורים וכולל חדרי לימוד נוספים, חדר אב בית, חניית אופניים ושער. כלפי הרחוב מפנה האגף חזית המיישרת קו עם שאר מבני המגורים בבלוק, אלא שבמקום השימוש בלבנים החומות, מתאפיין העיצוב בסגנון הבינלאומי המבהיק בלובנו על רקע שאר המבנים. בנוסף, אחת הכיתות הנמוכות של המוסד מפנה למדרכה חלון ראווה, ממש כמו של חנות, כך שכל אחד ברחוב וגם כל אחד מהילדים, יכול להסתכל החוצה או פנימה. ב-1985 עבר הבניין לראשונה תהליך של שימור ועדכון לתקנים חדשים. במסגרת זו נוסף לו גם חדר מדרגות חדש ומרהיב מחופה כולו זכוכית.

את בית הספר הזה שנקרא בשם האופטימי "בית ספר פתוח לילדים בריאים" (Openluchtschool voor het gezonde kind), תכנן האדריכל יאן דיוקר (1935-1890). באופן חריג המצביע על חשיבותו, הקדיש לו קנת' פרמפטון עמוד שלם בספרו הפופולרי Modern Architecture – A Critical History. בית הספר נותר פתוח כפי שהוא נקרא, אבל הביקור בו דורש תיאום מראש. בכל מקרה, שילוט עם הסבר מפורט בהולנדית מוצב בכניסה.

.

IMG_8852

"בית הספר הפתוח" שתכנן האדריכל הבית ספר מפנה לרחוב חזית פתוחה הבולטת בין שאר המבנים יאן דיוקר (Duiker)

.

IMG_8865

בית הספר מפנה חזית עירונית בקו אפס של המגרש כמו כל שאר המבנים, כשאמצעי התחבורה העיקרי של התלמידים והמורות קשור בכניסה

.

IMG_8860

דפנות המרפסות סגורים בלוחות זכוכית

.

IMG_8861

כאן אין נשים היסטריות שחוששות מפדופילים

.

IMG_8862

שער כניסה: הרעיון הוא ליצור מבנה עם מינימום קירות וכמה שיותר קשר אל החוץ

.

IMG_8863

בניין הכיתות עצמו מורכב רק מתקרה ורצפה כשבמקום קירות יש שטח פתוח או זכוכית. מבנה הכיתות מתנשא לגובה ארבע קומות ומימין אגף חדר המורים וחדר התעמלות. אפשר לראות שהעמודים נעשים דקים יותר ויותר ככל שעולים היות והעומס יורד

.

800px-Int.schoollokaal_-_Amsterdam_-_20320300_-_RCE

מראה כללי של כיתה, 2001 (מקור: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

.

IMG_8859

שלט 01

.

IMG_8864

שלט 02

.

IMG_8853

שלט 03

.

IMG_8858

תכנית העמדה במגרש

.

IMG_8856

תכנית

.

IMG_8855

חזית

.

IMG_8857

חתך

IMG_9185

אחר כך בחנות

שיר לסיום:

.

★ ★ ★

 ★ ★

 ★

רשימה נוספת על אמסטרדם:

סיבוב בספריית הרייקסמוזיאום המחודשת

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • פאתי הארץ  On 10/08/2016 at 9:55

    "מזעזע" ברמת השימור . אם היה בישראל כבר היה מזמן מתפרק והופך לטרף לכרישי נדלן שהיו בונים עוד מגדל מגורים מכוער לעשירים ומתעשרים. אפילו הטחב שיש שם מוסיף ליופי…

  • שלגיה  On 10/08/2016 at 12:57

    יפה. מסתכלים על תמונות משם וכבר נהיה פה פחות חם. החתול רחוב שלהם נראה כמו חתול בית. ונקי שם ,כל כך נקי. ויש חנויות מזכרות. אני חייבת כרית כזאת.
    לא הכל מושלם .הם נוסעים על אופניים כמו איזה חולי נפש,כמעט דרסו אותי. כמה פעמים. אז בגלל שעצבנו אותי עם האופניים שלהם,כמה נקודות למחשבה: 1) הם קושרים את הספסל רחוב כי בטח יש להם גנבים 2) אריך מנדלסון היה עושה את החזיתות יותר יפה 3) יש לי נעלי עץ בגודל אמיתי. בכלל לא נוח 3) צ'יפס בקונוס-אפשר לחשוב. 4) הנקניקיות בגרמניה יותר טעימות 5) הרינג אפשר לאכול אצל שרי אנסקי בנמל. עם באגט של לה מולאן

    • מיכאל יעקובסון  On 10/08/2016 at 13:06

      1) גנבים יש בכל מקום. 2) לא בטוח. 3) יש כאלה שכן נוח להם אבל מודה שלא ניסיתי. 4) היום יש נקניקיות טובות גם בישראל. 5) נכון.

  • amitaisandy  On 15/08/2016 at 2:17

    איזה יופי הראשון.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: