סיבוב בבניין הנהלת קופת חולים בחיפה בתכנון מוניו גיתאי וינרויב

למרות שחלפו יותר מ-50 שנה מאז נחנך הבניין, מפתיע לגלות עד כמה הוא שמור ומתוחזק היטב. הדבר מעיד על מודעות גבוהה של הנהלת המקום וגם של אלה העובדים בו. אמנם בסיבוב בבניין השוכן בשדרות המגינים 104 בשכונת קריית אליהו בחיפה, התערבב מחזה מדכא: מחוץ ובצמוד לכניסה, אולי כמחאה על כך שלא קיבל שירות רפואי אותו דרש, שכב אדם מבוגר על הרצפה ובכה. השומר בדיוק יצא החוצה והגיש לו בקבוק של מים וגם נתן לו כמה מילות עידוד, אך האיש המשיך ושכב בייאוש.

זהו אחד הבניינים הגדולים והבודדים שתכנן האדריכל מוניו גיתאי וינרויב כאדריכל עצמאי, הפעם ללא שותפו אל מנספלד ממנו נפרד ב-1959, לאחר שזה האחרון זכה עם דורה גד בתחרות תכנון מוזיאון ישראל. במקור תוכנן הבניין ואף שימש את  לשכת המס של ההסתדרות בחיפה, ונקרא היה על שמו של יצחק שדה (בתל אביב היה זה מרדכי בן חורין שתכנן את בניין הלשכה המחוזית). כיום משמש הבניין את הנהלת מחוז חיפה והגליל המערבי של שירותי בריאות כללית, כשבחלק קטן ממנו שוכן גם המכון לנוירולוגיה והתפתחות הילד.

ועל כך ברשימה זו.

.

13719474_1334598249903087_5423923718092580342_o

היכל ועיר נדמו פתע

.

DSC04933

חזית דרומית: הכניסה מימין ואגף המדרגות בולט מקו החזית וניצב בדיוק על פי חתך הזהב

.

DSC04931

חזות משרדית

.

DSC04935

שלד הבניין חושף בחזית את החלוקה הפנימית של מסדרון עם שורת חדרים מכל צד

.

DSC04937

חלונות שקועים להגנה מקרני שמש ישירות

.

מאז הושלם ב-1943 בניין משרד החינוך והבריאות בריו דה ז'ניירו בתכנון קבוצת אדריכלים שהוביל האדריכל לוצ'יו קוסטה (בקבוצה נכללו גם אוסקר נימאייר ולה קורבוזיה), הועתקה, שוכפלה ובעיקר היוותה השראה. החזית בריו התגלגלה למאות או אלפי בנייני משרדים בכל העולם וכמובן שגם פה בישראל: בנייני ההסתדרות ברחוב ארלוזורוב בתל אביב, בניין עיריית תל אביב, בניין ההנהלה בקמפוס גבעת רם בירושלים – כל אלה הם גלגולים של אותה חזית ברזילאית המתאפיינת בשימוש בבטון חשוף וברשת של חלונות עם שוברי שמש קבועים. גם כאן, בחיפה של 1964 מצאה אותה חזית את מקומה. אף חוץ מחזית אין בבניין אולם מרשים כזה או אחר.

קומת הכניסה אמנם גבוהה מעט משאר הקומות אך המבואה פשוטה לחלוטין. חדר המדרגות זוכה למירב תשומת הלב, גם הודות למיקומו על פי חתך הזהב וגם והודות לקליפת הבטון המעוגלת החוצצת בינו ובין הרחוב. כך נוצר ממד פיסולי בחזית הבניין, כשבתוך חדר המדרגות עצמו חודר האור משני חלונות אורכיים הנמתחים לכל גובה הבניין וכן מתקיים מפגש בין בטון חשוף, קירות מטויחים ופרטי מעקות עץ. תכנית הקומה הטיפוסית כוללת מסדרון החוצה כל קומה מקצה לקצה כששתי שורות חדרים מדפנות אותו. קומת העמודים החלקית בה בולטים עמודי הבטון, מזכירה עבודה אחרת של לה קורבוזיה – Unité d'habitation במרסיי, שגלגול דומה ניתן למצוא גם בשיכון רבע קילומטר בשכונה לדוגמה (שכונה ד') בבאר שבע.

ברחובות הצדדיים עוד ניתן למצוא את מבני האבן הישנים וגם ברחוב המגינים עצמו שוכן בית החולים האיטלקי והארכאי. אך חלק נכבד מהבניינים ברחוב המהווה את אחד מרחובותיה אורך המרכזיים בשכונת קריית אליהו, הוקמו באותן שנים בלוקי מגורים גבוהים ורחבים והבניין החדש השתלב באותם מבנים בצורתו הדומה (וזאת בניגוד לטענתו המוטעית של אינגרסול במונוגרפיה שפרסם על וינרויב). דמיון בין אותם בלוקים אפשר למצוא לבלוק ה-T שתכננו וינרויב ומנספלד ברמת הדר (עליו כתבתי כאן), אך נראה לי ששם היתה ידו של מנספלד המובילה.

.

בבאוהאוס למד וינרויב (1970-1909) שני סמסטרים בלבד. את לימודי האדריכלות הוא לא השלים בבאוהאוס ולמעשה לא השלים בכלל. ב-1937 פתח בארץ שותפות עם האדריכל אלפרד מנספלד (2004-1912) שסיים את לימודיו בפריס. יחד תכננו השניים שורה ארוכה של עבודות בחיפה ובקריות וכן בקיבוצים, כמו חדר האוכל והמוזיאון בקיבוץ הזורע או האנדרטה לחללי עמק בית שאן. הם תכננו בעיקר שכונות מגורים, אך גם מבני חינוך, בתי כנסת, בתי קולנוע, מרכזים מסחריים ומבני תעשייה. לאחר פיצול השותפות נסקה הקריירה של מנספלד שאף זכה בפרס ישראל, ולעומתו צמצם וינרויב את היקף עבודתו, סבל מבעיות בריאותיות ונפטר בסוף העשור.

בשונה מאדריכלים אחרים, בכירים ממנו בהרבה, זכה וינרויב והוא נותר בתודעה הודות לשורת פעולות שהוביל בנו, הקולנוען עמוס גיתאי, בעל הכשרה של אדריכל בעצמו. ב-2009 הוצגה במוזיאון תל אביב לאמנות התערוכה "מוניו וינרויב ועמוס גיתאי: ארכיטקטורה וקולנוע" ובאותה שנה יצאה גם מהדורה עברית של הספר "מוניו גיתאי וינרויב: ארכיטקט באוהאוס בארץ ישראל" מאת ריצ'רד אינגרסול ובעיצובו המשובח של מיכאל גורדון (הוצאת בבל). בפסטיבל הקולנוע בונציה ב-2012 הוצג בבכורה סרטו של עמוס גיתאי "שיר ערש לאבי", המציג את סיפור חייו של וינרויב, בו השתתפו בין השאר יעל אבוקסיס, רן דנקר וחנה שיגולה. באותה שנה נפתח בשטח ששימש את משרדו בשדרות מוריה, מוזיאון קטן המציג תערוכות אדריכלות ומקיים אירועים אקטואליים.

.

DSC04936

חזית מערבית מנצלת את הטופוגרפיה וכוללת קומת עמודים

.

DSC04938

טיח לבן ובטון חשוף

.

DSC04939

קומת עמודים בהשראת Unité d'habitation שתכנן לה קורבוזיה במרסיי

.

DSC04945

בקומת העמודים

.

DSC04944

בחנייה

.

DSC04946

בקומת המסד ובולט במיוחד בחניון: שילוב בטון חשוף בו הותירו תבניות קרשי העץ את עקבותיהם (מימין) לעומת גימור מעודן יותר (משמאל)

.

DSC04942

חזית צפונית אחורית: משמאל מגדל המעלית הניצב במקביל למגדל המדרגות הצמוד לחזית הדרומית

.

DSC04943

מבט מלמטה

.

DSC05045

הדגשת חדר המדרגות בחזית הדרומית אפשרה החדרת אור טבעי במרוחח הנוצר בין קליפת הבטון המעוגלת ובין החזית

.

DSC05046

כללית

.

DSC05034

המדרגות הן החלק היחיד שאפשר להתרשם ממנו בבניין שהוא פשוט בניין משרדים לא מרשים יותר מידי

.

DSC05035

עץ ובטון

.

DSC05032

חדירת אור טבעי מהמרווח 1

.

DSC05033

חדירת אור טבעי מהמרווח 2

.

DSC05039

תריסי זכוכית

.

DSC05031

מבט מלמטה

.

DSC05036

ריצוף טרצו פשוט אך איכותי

.

DSC05044

קומה טיפוסית: מסדרון המסתיים במסך זכוכית עם שורת חדרים מכל צד

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • פאתי הארץ  On 27/07/2016 at 7:52

    תודה. הבנין הזה הוא עדות שפשטות, קווים נקיים, פונקציונליות הם הקווים הנמחים ולא הפלצנות המזעזעת שאדריכלים דוחפים על מנת למשוך תשומת לב ולנפח לעצמם את האגו. עבודות כאלה נשמרות היטב לאורך שנים רבות והופכות לקלאסיקה של העיצוב האדריכלי.

  • מקסימוס אורליוס  On 27/07/2016 at 7:58

    לא כל מבנה ראוי לכתבה אודותיו, ובוודאי לא אחד שעל פניו יש בו יותר 'בהשראת' מאשר יצירה אחרת. לא לפי מה שמוצג בפוסט המבנה רע, הוא פשוט לא יחודי.

    • מיכאל יעקובסון  On 27/07/2016 at 20:59

      דווקא בגלל זה הוא ראוי. חוץ מזה מדובר בבניין שמיקום נצפה בחיפה ולכן חיפאים רבים מכירים אותו.

  • שלגיה  On 27/07/2016 at 12:20

    סתם בניין. הדבר הכי טוב בחיפה זה זה שיש לה ים והכנסייה בסטלה מאריס. עושה חשק להתנצר

    • מיכאל יעקובסון  On 27/07/2016 at 21:00

      זה לא סתם בניין. מה כל כך שווה בכנסייה בסטלה מאריס?

      • שלגיה  On 28/07/2016 at 12:18

        הבפנים של הכנסיה שווה .
        בניין בטון, של קופת חולים כללית בחיפה. איך שהוא לא יהיה סתם בניין? תחשוב על זה רגע ותראה שלא היה לבניין הזה סיכוי מהתחלה. אנחנו צריכים בבלוג הזה לכתוב רק על דברים שמחים.

        • מיכאל יעקובסון  On 28/07/2016 at 12:31

          לא נכון. לשכת המס של ההסתדרות בתל אביב שתכנן בן חורין, גם היא כוללת חזית פיסולית (שם הפיסול הוא מפותח יותר לאחר שהאדריכל שילב בעבודה על עיצוב החזית את האמן משה שטרנשוס). התכנית של שני הבניינים היא פשוטה, כי בסך הכל מדובר בלשכת מס שכולם שונאים, אבל אלה מבנים שניצבים ברחובות ראשים והנצפות שלהם גבוהה. אם אעסוק רק בדברים שמחים אז רוב הסיכויים שהבלוג יעסוק באדריכלות בחו"ל וזו לא מטרת הבלוג.

  • שלגיה  On 28/07/2016 at 13:29

    אתה מתכוון לבניין בארלוזורוב? בניין יפה יותר . בלי התוספת הפיסולית היה לבניין בחיפה עדיף

  • amitaisandy  On 28/07/2016 at 22:28

    בקיצור, מכוער להפליא ומשעמם להחריד, אבל בהחלט הצלחה בגילום הבירוקרטיה התאגידית הדורסנית וחסרת צלם האנוש.

    • שלגיה  On 29/07/2016 at 2:00

      נכון. מכוער. אבל למיכאל טעם ביזארי אז הוא אוהב את זה. אני אוהבת מבנים של סניפים של קופת חולים בשכונות מעוכות.

  • שלגיה  On 29/07/2016 at 2:24

    היה לי יום מחורבן ועכשיו גם תפסה אותי משטרה. ויתרו לי כי אני בחורה. אם הייתה עוצרת אותי שוטרת לא היו מוותרים לי. אני לא רוצה נשים במשטרה .שילכו להיות מורות.

  • רוני קלדרון  On 29/07/2016 at 8:21

    שלגיה היקרה 🙂 גם אני אוהבת מבני סניפים בשכונות מעוכות. יש בהם קסם מסויים.
    אנחנו צריכות העצמה נשית,ולכן,יותר נשים במסדרונות הכח היא משימה חשובה ,שדווקא את ,כאשה חופשייה,ליברלית ,עצמאית ודעתנית צריכה לתמוך בה.

  • רוני קלדרון  On 29/07/2016 at 8:28

    שלגיה היקרה:).
    גם אני אוהבת מבני סניפים בשכונות מעוכות.יש בהם קסם מסויים.
    חולקת עלייך בעניין השוטרות.אנחנו צריכות העצמה נשית,ולכן ,יותר נשים במסדרונות הכח היא משימה חשובה,שדווקא את ,כאשה חופשייה,ליברלית,עצמאית ודעתנית צריכה לתמוך בה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: