סיבוב בתי ספר 18: הפתעה ביבנה הירוקה

פרויקט הקמת "השכונה הירוקה" ביבנה הולך ומושלם בימים אלה, כשאחד החלקים המרכזיים בו שנפתח בשנת הלימודים האחרונה היה בית הספר האקולוגי ע"ש יצחק שמיר שנבנה כך שהוא נראה מרחוק כמו פירמידה. את הבניין תכנן האדריכל משה רז שזה היה לו בית הספר הראשון שהוא תכנן והוא בעצמו עובד היום במזרח אירופה. לכן עבד אתו על הפרויקט גם האדריכל אליאב זכרוביץ'. על יבנה כתבתי פעם סיור אדריכלות בעיר אותו אפשר לקרוא כאן.

הרשימה מבוססת על טקסט שפרסמתי בכתב העת "הד החינוך" לפני חצי שנה. את רוב התמונות כאן צילם עמרי טלמור, שאתמול בערב נפתחה תערוכה שאצרתי על האדריכלות של מנחם באר ובה 50 תצלומים של טלמור. עולם קטן.

ועל כך ברשימה זו.

.

1

הבניין מורכב משתי זרועות המאונכות זו לזו (צילום: עמרי טלמור)

.

4

כל קומה נמצאת בנסיגה מהקומה התחתונה לה וכך נוצרות מרפסות רחבות (צילום: עמרי טלמור)

.

DSC01281

הכניסה לבניין היא מחור קטן ונסתר במפגש הזרועות

.

6 (2)

כמו בכל בתי הספר גם כאן פיתוח הנוף קצת מפגר למרות שזו "השכונה הירוקה" (צילום: עמרי טלמור)

.

"בתי הספר נראים לרוב אותו דבר, ורציתי לצאת מהקופסה", מסביר האדריכל משה רז את צורתו הייחודית והבולטת של בית הספר היסודי החדש שתכנן בשכונה הירוקה ביבנה. "רציתי לעשות משהו חריג, כך שילד שמסתובב בשכונה בין כל הבניינים, שגם הם זהים, ייכנס פתאום לבניין אחר, בצורה וגם בחומר. לדעתי זה פותח את הראש".

וזה לא הנימוק היחיד של רז לצורתו המיוחדת של בית הספר, המורכב משתי מנסרות משולשות הניצבות במאונך זו לזו. "ברוב המקרים", הוא אומר, "גג בית הספר הוא שטח ריק שהמתכננים לא מתייחסים אליו. אבל בסביבה ישנם מגדלי מגורים שמשקיפים על גג בית הספר. הבניין המדורג יוצר מצב שכל גג של קומה נמוכה יותר הופך למרפסת מטופחת ופעילה, שאפשר לשחק או ללמוד בה".

לצורה הייחודית יש מחיר. הקמת בית הספר הגיעה לעלות של 17 מיליון ש"ח, מתוכם העירייה השקיעה 3.5 מיליון. "בתי ספר הם נושא כואב", אומר מנכ"ל עיריית יבנה, דוד שטרית, "המימון שלהם אף פעם לא מכסה את הקמתם, כי הם מתבססים על מפתחות שקבע משרד החינוך לפני הרבה מאוד שנים". אבל כאשר רוצים למשוך אוכלוסייה חזקה לשכונה חדשה, מתברר שכדאי להשקיע לא רק בגינות ציבוריות, אלא גם במבני ציבור הלוכדים את תשומת הלב. מביקור בשכונה ובבית הספר מתברר שלא רק הקנקן נאה, אלא גם תוכנו.

.

"הרעיון המרכזי שלנו", אומרת שוש גופשטיין, מנהלת בית הספר, "הוא לפתח בתלמיד גישה חיובית כלפי הסביבה, יחד עם העשרה בידע, בשפה ובמיומנויות חברתיות הרואות בתלמידים את מנהיגי העתיד". לדבריה, בית הספר אמנם פועל חצי שנה בלבד, אך צוות ההוראה כבר הצליח להטמיע רעיונות אקולוגיים בכל מקצועות הלימוד, הודות לשיתוף פעולה פורה עם "הרשת הירוקה" (ארגון סביבתי חינוכי). "בגאומטריה למשל", אומרת גופשטיין, "אנחנו שולחים את התלמידים לצלם את השכונה, אחר כך מנתחים את התמונות ולומדים מאילו גופים בנויה הסביבה — תיבה, חרוט וכו'". אנגלית לומדים בבית הספר כבר מכיתה א', והדגש הוא על לימוד מילים בסיסיות הקשורות לסביבה, למשל שמש, פרחים, מזג אוויר. ויש כמובן גם שיעורי אקולוגיה.

.

"השכונה הירוקה", שבית הספר ממוקם בה, היא ככל הנראה השכונה הראשונה בישראל שבתי המגורים שלה תוכננו עם תו תקן ירוק של מכון התקנים הישראלי. יש בשכונה מערכת פינוי אשפה פנאומטית (צנרת תת־קרקעית שמחברת את הבניינים למתקן אשפה מרכזי), וגם בית הספר מחובר אליה. נחל שורק חוצה את השכונה ומשתלב בסביבה של טבע עירוני ופארקים ציבוריים, שהקמתם הושלמה לאחרונה. האדריכל משה רז תכנן גם את תכנית המתאר לשכונה.

.

11

הפארק המרכזי בשכונה ומימין בית הספר (צילום: עמרי טלמור)

.

חומרי החיפוי של בית הספר ייחודיים. "לעומת השכונה, שבה כל הבתים מטויחים או מחופים באבן", אומר רז, "רציתי ליצור משהו שנראה כמו מין חלום. בחרתי בקלינקר (חומר חרס טבעי) בגוון טרה קוטה, שהובא מפורטוגל. שמתי לב שהרבה בתי ספר בעולם בנויים מהחומר הזה".

.

5

כמו ממלוכי (צילום: עמרי טלמור)

.

DSC01283

גוון טרה קוטה

.

כיתות הלימוד אמנם סטנדרטיות, אך אלה שפונות לדרום משקיפות אל השדות החקלאיים של מושב בן זכאי והפונות לצפון צופות על הנחל, הפארק ובתי השכונה. את הריהוט בחרה מנהלת בית הספר בצבעי ירוק, כחול וחום, ברוח צבעי הצמחייה, השמים והאדמה.

.

7

בכתה (צילום: עמרי טלמור)

.

DSC01268

שיעור

.

במסדרון בית הספר מוצגות עבודות תלמידים שהוכנו בשיעור אמנות. לדוגמה, תלמידה מכיתה ד' יצרה מקופסאות אריזה ומקפסולות קפה דגם של השכונה עם הנחל, המרכז המסחרי ובית הספר.

.

9

תצוגת עבודות תלמידים במסדרון (צילום: עמרי טלמור)

.

8

פרשנות של אחת התלמידות ל"שכונה הירוקה" עם הבית ספר בצורת פירמידה מאחור (צילום: עמרי טלמור)

.

DSC01249

הכותל המערבי (צילום: עמרי טלמור)

.

.

מטעמי חיסכון רוצפו המרפסות הרחבות ולא הפכו לגינות כפי שתוכנן במקור. אך בכוונת מנהלת בית הספר והאדריכל לשלב בהמשך צמחייה באדניות ולשפר את חוויית הלימוד והמשחק בכל אחת מחמש המרפסות. בינתיים רק אחת המרפסות, זו שבקומת הקרקע, הפכה לגינת תבלינים, וכל תלמיד שתל בה צמח אחד.

.

3 (2)

שיעור באחת המרפסות (צילום: עמרי טלמור)

.

2 (2)

שיעור (צילום: עמרי טלמור)

★ ★ ★

asdfqw234

כפולת העמודים שפורסמה במקור בהד החינוך (עריכה: ציפה קמפינסקי, עיצוב: נעם תמרי)

.

תודה לציפה קמפינסקי, לנעם תמרי ולעמרי טלמור

★★★

★★

רשימות נוספות בתחום מוסדות החינוך בישראל:
(4) אורט יד לבוביץ' נתניה (מרדכי בן חורין)
(10) חצרות מתחדשות (יעל בר מאור)
(12) בית הספר בשכונת אגמים (לרמן אדריכלים)
(13) שני בתי ספר חדשים ביפיע וכפר כנא (אדריכל איאד אבו-גאנם)
(16) בית ספר יסודי רקפות בקריית ביאליק (קנפו-כלימור אדריכלים + אב אדריכלות נוף)
(17) אולמות ספורט בצרפת, דנמרק וישראל (Alexandre Dreyssé, BIG, חן אדריכלים)

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שלגיה  On 20/07/2016 at 9:58

    צילומים יפים. בית ספר יפיפה. היו צריכים לעשות את המרפסות מקורות

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: