סיבוב בתערוכה של מאיה דוניץ במרכז לאמנות עכשווית

התמונה הקטנה שהופיעה בגיליון הקודם של טיים אאוט הצליחה בקושי להזיז אותי, אבל כשגיליתי שהתערוכה עומדת להסגר, גררתי את צבי והלכנו לראות מהר.

"מפתה ומלהיב יותר משהוא מביא סיפוק של ממש", הגדיר לפני 108 שנה הנרי קרהביל את יכולת הניצוח של גוסטב מאהלר על התזמורת הפילהרמונית של ניו יורק. הניסוח מתאים לתערוכה של מאיה דוניץ "רועד" (באצירת חן תמיר) בה בקרתי שבוע שעבר בגלריה של המרכז לאמנות עכשווית, אך הוא לא הוגן היות ומדובר בתערוכה ראשונה לאמנית שהיא בעיקר מוסיקאית. התערוכה ממשיכה גל תערוכות נחמדות שפוקדות את ארצנו ועל אחת מהן, זו במוזיאון הרצליה, כתבתי לאחרונה.

ועל כך ברשימה זו.

.

12778760_1220974841265429_4480909474452517304_o (2)

נוף עם צבי

.

הבניין: את המרכז לאמנות עכשווית שהושלם ב-1996, תכנן משרד האדריכלים היפואי קיסלוב קיי, שביקש ליישר קו עם אדריכלות פוסטמודרנית שבוצעה בעולם. על אדריכלות הנוף הופקד משרד מוריה-סקלי. קיסלוב קיי זכו על הפרויקט בפרס רכטר בשנת 2000 (מוריה סקלי זכו בפרס קרוון ב-1997 על גן בגני תקוה). בחירת החומרים לבניין היתה חדשנית לזמנה ובטח לסביבה שהתאפיינה במבנים ישנים ומטויחים. אך החשיבות והחידוש המשמעותי במיוחד היתה ההחלטה הנועזת שלא להפוך את המקום למתחם סגור, אלא לפתוח אותו אל העיר. לא הוקמה כאן גדר עם שער ושומר, אלא המתכננים בחרו לשלב את הרחוב עם הרחבה המפרידה בין הבניינים וליצור רצף ואחידות. כך נוצר מקום המאפשר לקיים אירועים פתוחים ולחזק את הקשר בין המוסד עם הגלריה שבו ובין הסביבה.

מחיר כניסה: 10 שקלים.

מה יש: למרות שמדובר בתערוכת יחיד ראשונה של דוניץ, התוצאה מרשימה ובמחשבה ראשונה אולי היה מוצלח יותר להציג אותה באחד מאולמות המוזיאון. במחשבה שנייה גם הגלריה מתאימה לה הודות לחלוקה הדו-מפלסית, כששני המפלסים נשזרים זה בזה. ההבדל היחיד שנוצר בין הגלריה ובין מוזיאון הוא מידת החשיפה. אם זה מה שיש לדוניץ להציע בתערוכת היחיד הראשונה שלה, גם מבחינה עיצובית וגם ביצועית, אולי עדיף שתתרחק מהמוזיאונים היבשושיים והרקובים ותישאר בזירה החיה, המידית והמשוחררת. במפלס התחתון נוף המורכב מפריט יומיומי שעצם הריבוי שלו הוא שהופך את היצירה למלהיבה. ממבט ראשון נראה כמו כורי עכביש השזורים זה בזה במיומנות, אך מקרוב מתברר שמדובר כאן ב-10,000 אוזניות שמצטלמות נהדר ומשלימה אותן עבודת סאונד. בקומה העליונה העיסוק בסאונד ממשיך, ומנוף בו המבקר פסיבי המפגש הופך להיות אינטימי יותר. שתיים מהעבודות דורשות השתתפות פיסית של המבקר (כמו לנשוך קש כדי לגלות שבפעולה הזו אפשר פתאום לשמוע מוסיקה נעלמה) והאחרות דורשות צפייה והאזנה.

צבי: "תגיד שזה קצת כמו מוזיאון המדע, אבל בעצם את זה כבר גליה יהב כתבה". אז? "היה גיליון סטודיו שלם על אמנות וסאונד ויש אותו אונליין. גיליון מעולה שהיה מצורף לו דיסק שפישוף ערך ושגילה לעולם את בני המה ואת אסף אבידן". ו? "בגיליונות של סטודיו המאוחר יש מאמרים מעולים ונוקבים על אדריכלות. 'הטובלרון והמוות', 'ארכיטקטורה יודאיקה', 'הפרויקט הברזילאי', 'גורדון מטה קלארק', 'על אמנות באדריכלות ולהפך' ועוד". אתה חושב שמירי רגב היתה אוהבת את התערוכה? "ממש לא. זה פלצני בשביל רגב".

.

DSC03438

תכנון הפרויקט זיכה את מתכנניו בפרס רכטר. המרכיב המהפכני שהיה בתכנון היה הסרת הגדרות ויצירת רצף בין הרחוב ובין המבנים

.

DSC03436

האדריכלים: קיסלוב קיי, 1996

.

DSC03378

דלת

.

DSC03381

בכניסה: המחיר 10 שקלים

.

DSC03383

טקסט אוצרותי ב-3 שפות

.

DSC03405

סבך של 10,000 אוזניות

.

DSC03388

עץ חיים

.

DSC03389

זריחה מאוחרת

.

.

DSC03390

.

DSC03395

.

DSC03392

.

סרטון המציג את הקמת המיצב:

.

.

DSC03404

בקומת הגלריה העליונה נחשף המקור לכל הסאונד

.

DSC03407

מבט מלמעלה

.

DSC03425

צבי אומר שקשה לו לנשום ונגמרו לו הטיפות

.

DSC03426

8

.

DSC03430

בקומה העליונה אובייקטים שמפיקים כל אחד בדרכו סאונד. גם הקיר מפיק סאונד

.

DSC03417

פ

.

DSC03409

ש

.

DSC03412

ח

.

DSC03410

הוראות

.

DSC03411

קש חדש

.

DSC03413

קשים משומשים

.

DSC03416

גלגלת

.

DSC03418

שמורידה משקולת על מפוח שמפעיל משרוקית ציפור מחרס

שיר לסיום עם נגינת פסנתר של דוניץ:

.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שלגיה  On 01/03/2016 at 4:50

    יש סרטון,טנקס ואני מרוצה. אבל אתה כותב על התערוכה אחרי שהסתיימה,אי אפשר לראות אותה אז אני לא מרוצה. ראשית,הייתי שמה את הנברשת אוזניות הזאת בלובי של מגדל,או איזה מבנה ציבור.אני מתה על נברשות . שנית,אם האומנית הזאת עושה עבודות רק בנושא מוזיקה,אז חבל לי עליה-תצאי מזה,יש עוד דברים בחיים חוץ ממוזיקה. ואם היא עושה עבודות גם בנושאים אחרים והאוצרת בחרה רק עבודות מוזיקליות אז זה נהיה כמו תערוכה לילדים. תני קרדיט,לא צריך נושא לתערוכה,אפשר להתרשם מעבודות בנושאים שונים. שלישית,אני שונאת הפעלות וצריך להפסיק עם זה אני גם לא הייתי מכניסה לפה שלי דברים במוזיאון,גם לא קש חד פעמי. ואם חייבים קשים אז יכלו לבחור קשים יפים ולא צבעוניים ולא פשוטים,בטח יש איפשהו. רביעית, די נדפקנו,אפשר היה לבקש ממירי רגב לחוקק חוק שכניסה למוזיאונים היא חינם,כמו בחוק הספריות הציבוריות,אבל עכשיו אחרי מה שכתבת עליה היא לא תסכים .

    • מיכאל יעקובסון  On 01/03/2016 at 8:46

      (1) ראיתי אותה רגע לפני שירדה. חשבתי שראוי להציג אותה למרות שהסתיימה. (2) מה הבעיה להכניס קש חדש? הקש לא היה עם רעל, אבל אני מבין את החשש שלך כי פעמיים לא קמים לתחייה. (3) ילדים אוהבים שמפעילים אותם והיום ככה זה גם עם מבוגרים. ביומולדת שלך תזמיני קוסם.

    • tami2014  On 01/03/2016 at 11:27

      וואאוו, אני המומה מהאומץ שלך לכתוב את כל מה שיצא לך כאן בפיסקה אחת. תקראי שוב את כל מה שכתבת, תלמדי מי זאת מאיה דוניץ ותחשבי – האם זה מתנשא ומאוד מתיימר לכתוב הערות כל כך בוטות ? מאיה דוניץ עובדת יוצרת מפיקה מלמדת מופיעה כמעט 20 שנה. היא מעורבת בפרויקטים מהחשובים שנעשו בארץ בכל להקה והרכב. מוזיקאית יוצאת דופן, מודרנית וחריפה ביותר. מילה אחרונה: מיכאל יעקובסון – אתה מלך – הגבת באיפוק ומאוד יפה. תערוכה נפלאה וכתבה מעולה

      • שלגיה  On 01/03/2016 at 16:12

        אני חוששת שאני לא יכולה להסביר את עצמי לך,כי את לא העיפרון הכי מחודד בקלמר סוג של טיפשה (וחנפנית).,אבל אני אנסה. זאת תערוכה באומנות פלסטית וזה שמאיה דוניץ ,ולא שאני פקינג יודעת מי היא ,היא מוזיקאית מחוננת לא קשור לעניין ולא עובר בתמונות. כתבתי שמוזר בעייני שמוזיקאית שבאה לעשות תערוכה באומנות פלסטית שוב מתעסקת במוזיקה ,כאילו שאין בעולם שלה כלום חוץ ממוזיקה. וכתבתי על הפעלות בתערוכות ,שזה מעייף אותי ויוצא מהאף.

  • מגיב  On 01/03/2016 at 19:50

    נראה יפה ומרשים.
    למרות שהקונספט שונה, יצירת האזניות מזכירה לי במידה רבה את היצירה של האמן ציארו שיאוטה, שהציג בביתן היפני בביאנלה לאומנות בונציה שנה שעברה.
    http://2015.veneziabiennale-japanpavilion.jp/en/

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: