סיבוב במוזיאון האקרופוליס בתכנון ברנרד טשומי

את השגרירות האמריקאית באתונה שתכנן האדריכל וולטר גרופיוס (מייסד ומנהל הבאוהאוס) אפשר רק לראות מהרחוב ולא להיכנס. אבל לעומתו פתוח לציבור הרחב מוזיאון האקרופוליס באתונה שתכנן האדריכל ברנרד טשומי, מוזיאון הנראה כמו טרמינל בשדה תעופה, יצירה מרהיבה לא פחות אם כי יומרנית מידי לטעמי ביחס לבניין השגרירות. מאז נפתח המוזיאון ב-2009 בהשקעה של 200 מיליון דולר (במימון ממשלת יוון והאיחוד האירופי), הוא הפך ליעד חובה בעיר. אין כאן מונה ליזה אלא שרידים עתיקים שנותרו על האקרופוליס וניצלו מכל מיני שדידות של מעצמות, אבל מה שהכי שווה פה זה הבניין עצמו.

טשומי הציב מספר הנחות עבודה המלוות את המבקר במוזיאון לאורך המסלול הפשוט והברור: (1) שילוב מבנים עתיקים שנחשפו במהלך הקמת הבניין החדש, (2) יצירת קשר עין בין המבקרים בתוך המוזיאון, (3) קשר עין לאקרופוליס ולפרתנון שבפסגתו, (4) הסתמכות ככל הניתן על תאורה טבעית ו-(5) ציטוט מאדריכלות המקדש היווני. אבל כנהוג כמעט בכל מוזיאון, המסלול נפתח בחנות בכניסה ומסתיים בבית קפה.

ועל כך ברשימה זו.

.

12716066_1217552338274346_6860279051352973748_o

מחכה

.

(1) משבר

המשבר הכלכלי הקשה שפקד את יוון מורגש היטב באתונה. המרכז הפיננסי שמתפרס על פני כמה רחובות סמוך מאד לאקרופוליס נפגע ככל הנראה באופן הקשה ביותר' וכל בניין משרדים שלישי נמצא נטוש ועזוב. העזובה מתבטאת בכתובות הגרפיטי שהשתלטו על קומת הרחוב וגם בבנייני המשרדים הנטושים והפרוצים שעליהם מתקשה המשטרה להגן.

בחנויות ממשיכים למכור דמויות של פילוסופים וגיבורי על מיתולוגיים, שסביר להניח שאם לא היו עשויים מפלסטיק היו אולי מנהלים טוב יותר את האימפריה היוונית. ואולי בכלל היו מזרזים את שקיעתה.

.

DSC02515

אריסטו שמט בחנויות הסמוכות

.

DSC02517

אטלס וחבורתו

.

DSC02516

העיתונים מדווחים בהתמדה על המצב הפוליטי

.

(2) המוזיאון

התפתחות התיירות באמצע המאה ה-19 הובילה לפתיחתו של מוזיאון האקרופוליס בשנת 1865. עד 2007 היה המוזיאון ממוקם בשוליים של פסגת ההר. במשך שנתיים היה המוזיאון סגור וב-2009 נפתח בבניין חדש, למרגלות ההר, והפך לאחד ממוקדי התרבות והתיירות המרכזיים ביוון. מחיר כניסה: 5 אורו.

תחרות אדריכלים סגורה היא שהובילה לזכיית הצעתו של האדריכל ברנרד טשומי, אמריקאי יליד שוויץ שאת הפרויקט הוביל במשותף עם האדריכל היווני מיקל פוטיאדיס. קדמו לתחרות הזו לא פחות משלוש תחרויות (הראשונה נערכה ב-1978) שלא הובילו למימוש. טשומי ופוטיאדיס הציגו מבנה המורכב מאוסף של תיבות המונחות זו על גב זו וקשורות אחת לשנייה באמצעות מערך תנועה וקשרי מבט. את הבשורה על הזכייה קיבל טשומי ב-2001, דקות ספורות לפני שמטוס התנגש באחד ממגדלי התאומים. הפרויקט תוכנן להסתיים לקראת האולימפיאדה שהתקיימה בעיר ב-2004, אך מאבקים משפטיים עם גורמים שונים ובהם בעלי נכסים באתר וסביבתו, עיכבו בסופו של דבר את הבנייה של המוזיאון החדש.

הסביבה בה ממוקם המוזיאון היא שכונת מגורים וותיקה. עד לפתיחתו היה האזור חלש וזאת על אף הקרבה המידית לאקרופוליס ולתחנת הרכבת התחתית. כניסתו של השחקן הצעיר והנוצץ הקפיצה מיד את הביקוש, ומשכונה של בני המעמד הבינוני הפכה לשכונת יוקרה.

עתיקות שמתאפיינות בשימוש בלבנים אדומות מקיפות את בניין המוזיאון, המתאפיין בגווני אפור הודות לשימוש בבטון חשוף וזכוכית. באופן הדרגתי עוברות העתיקות ממצב החשוף לשמיים, ועד לקירויין בתקרת זכוכית. כך לדוגמה חנות המוזיאון כולה מאפשרת מבט רציף אל העתיקות שמתחת, וכך גם אזורים אחרים במוזיאון.

5 מפלסים יש במוזיאון: קומה תחתונה ובה העתיקות, אליהן הגישה היא בעיקר במבט ממפלס הרחוב והכניסה. מעליה קומת הכניסה, הכוללת בעיקר מבואת כניסה רגילה של מוזיאון (חנות, כרטיסים, תצוגת מבוא). קומה ראשונה כוללת גלריות תצוגה שאחת מהן מתפרסת לגובה שתי קומות. בקומה השנייה חנות (נוספת על זו שבכניסה/יציאה) ובית קפה גדול עם מרפסת תצפית הפונה לאקרופוליס. בקומה הזו מתחבא גם אולם קריאה שקט ונעים, בו ניתן לעצור לאתנחתא, לשבת, לקרוא, או לתצפת על חצי מהשטחים במוזיאון הנחשפים מכאן באופן מיוחד. הקומה העליונה כוללת גלרית תצוגה המשלבת מבט פנוראמי על אתונה. קומה זו מוטה ב-23 מעלות משאר הבניין, כך שהמבט מכוון באופן מיטבי לאקרופוליס ולשרידי הפרתנון הניצב על פסגתו מאז המאה ה-5 לפני הספירה ונראה כמו אתר בנייה שאף אחד לא מתכונן להשלים.

כמו במגדלים גם כאן התכנית כוללת גרעין של מעברים אנכיים ושירותים, אותם עוטפים השטחים העיקריים המשמשים לגלריות תצוגה, או חנויות ובית קפה. הגלריה המרהיבה ביותר היא זו שמתנשאת לגובה של 10 מטרים, ומוצגים בה פסלי דמויות קלאסיות. שרשת עמודים המתנשאים לכל גובה הגלריה מעניקים תחושה של הליכה במקדש עתיק. הנהלת המוזיאון אוסרת לצלם בגלריה זו, אך ניתן לעלות קומה ובמעבר המוביל לאולם הקריאה אפשר להשקיף על הגלריה ולקבל זווית ראייה ייחודית.

אופי המגדלים ממשיך כאן גם להיבט החומרי. השימוש האינטסיבי בזכוכית העוטפת חלק משמעותי מהחזיתות, היה אתגר משמעותי לאדריכלים שיצרו לעצמם התמודדות עם קרני השמש היווניות. נעשה כאן שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, במטרה לאפשר את השקיפות המלאה שבקשו האדריכלים להשיג בבניין, ומצד שני לשמור על המוצגים העתיקים ולהימנע מסנוור המבקרים.

המעברים בין הקומות מודגשים הודות לתשומת לב משמעותית שניתנה לתכנונם. כך המבקרים כמעט ולא מרגישים את המאמץ הנדרש מהם לטפס שלוש קומות גבוהות. את מקום המאמץ תופסת חגיגה של מפגש בין אולמות ומעברים, שמושכים את המבט המשתנה בכל צעד. בנוסף, השליטה במנעד רחב של חומרי זכוכית ובטון יוצרים עושר באחידות החומרית המשתנה בכל אחד מהאולמות והמעברים.

.

(3) לצוף מעל ארכאולוגיה: המקרה הישראלי

האדריכלית עדה כרמי-מלמד הסבירה כי "בית הליבה", שהיא מתכננת ל"קרן למורשת הכותל המערבי", "ירחף" מעל עתיקות שנחשפו באתר עליו הם מבקשת לבנות את הבניין. "הריחוף" שהציגה בתכניות ובחתכים קובר את העתיקות במרתף שסביר להניח ישמש באופן מוצלח כמשתנה ציבורית יותר מאשר אתר ביקור. עתיקות לא חייבות להיות חשופות לשמיים בכל מחיר ומוזיאון האקרופוליס מוכיח כי הן יכולות להיות גם מתחת לבניין, אך יש דרך לתכנן את אופן השילוב וכנראה שהדרך עוברת בתכונות של כשרון ויושרה מקצועית.

.

(4) האדריכל

בניין מוזיאון האקרופוליס הוא ההצלחה הגדולה השנייה של טשומי בתחרות. ב-1983 קנה את עולמו כשזכה בתחרות לתכנון פארק דה לה-וילט בפריס, מהפרוקטים החדשניים ביותר בשנות ה-80 והשפעתו בעיקר על תכנון נופי עדיין משפיעה על מדינות שתחום התכנון הנופי בהן מפגר, כמו ישראל. ההישג של פארק דה לה-וילט הרבה יותר מרחיק לכת מהמוזיאון באתונה, אך בניין המוזיאון מוכיח שעם הרבה כסף אפשר לעשות הרבה דברים (להשוואה: האגף החדש של מוזיאון תל אביב עלה רבע). כיום מחזיק טשומי משרד אדריכלים בניו יורק ומשרד נוסף בפריס. בתחילת מרץ יפתח טשומי תערוכה רטרוספקטיבית שתתקיים ב-Power Station of Art בשנגחאי, סין.

.

DSC02261

בניין המוזיאון מציץ בקצה הרחוב העולה

.

DSC02264

לכל קומה יש קופסה משלה

.

DSC02265

מבט מלמטה

.

DSC02267

קטע מחזית מזרחית ולמרגלותיה חלק מהעתיקות שנחשפו ולא נפגעו על ידי הבניין. הבניין הוותיק הוא המרכז ללימודי האקרופוליס

.

DSC02268

קטע מהחזית 01

.

DSC02266

קטע מהחזית 02

.

DSC02271

קטע מהחזית 03

.

DSC02511

מעברים מרחפים גבוה מעל העתיקות

.

DSC02507

המבנים העתיקים שנבנו בלבנים שרופות בולטים היטב בגוון האדמדם לעומת בניין המוזיאון האפור

.

DSC02508

עתיקות

.

DSC02275

רחבת הכניסה מורכבת מרצפת זכוכית המאפשרת לעתיקות להיחשף. לא מדובר בעתיקות מעניינות במיוחד אבל הן מכניסות את המבקרים להיסטוריה של המקום

.

DSC02276

גגון מדגיש את הכניסה למוזיאון ומכוון כלפי האקרופוליס הניצב כמה עשרות מטרים מהמוזיאון

.

DSC02501

קטע מתקרת הגגון (הנושא מרפסת המאכלסת את בית הקפה של המוזיאון)

.

DSC02277

מתחת לגגון מרפסת לעתיקות שלמטה

.

DSC02503

מעקה דקיק נתמך בלוחות זכוכית נקיים

.

DSC02279

מטבעות בעתיקות

.

DSC02506

ממתינה על מדרגות הר

.

DSC02281

מבט מרחבת הכניסה על המוזיאון

.

DSC02282

הכניסה עם עציץ

.

DSC02283

ריצוף

.

DSC02287

בכניסה: חנות

.

DSC02289

רצפת הזכוכית ממשיכה לקשר אל העתיקות שלמטה

.

DSC02290

בחנות 01

.

DSC02380

בחנות 02

.

DSC02292

רכישת כרטיסים

.

DSC02293

אולם המבואה הוא מקום בו המבקרים נפרדים מכספם: צד אחד חנות צד שני כרטיסים

.

DSC02291

הריצוף

.

DSC02296

בקומת הכניסה

.

DSC02300

בין מבואת הכניסה והגלריות בקומה האמצעית יש רמפה ומדרגות כשמישני הצדדים ויטרינות עם מוצגים

.

DSC02302

הויטרינות

.

DSC02303

המוצגים

.

DSC02306

רצפת הזכוכית המאפשרת מבט לעתיקות

.

DSC02307

מפגש בין מפלסים

.

DSC02315

מבט

.

DSC02325

גלריה: הסתמכות על תאורה טבעית עם מבט רציף לנוף הקרוב והרחוק

.

DSC02332

מסך זכוכית

.

DSC02331

הנוף הקרוב

.

DSC02334

כדור אבן

.

DSC02333

הסבר

.

DSC02335

הצגת מטבעות

.

DSC02338

לשבת

.

DSC02339

מוצג

.

DSC02321

עמוד 01

.

DSC02322

עמוד 02

.

DSC02386

עלייה

.

DSC02341

מדרגות

DSC02384

מבט מלמעלה

.

DSC02410

בטון וזכוכית

.

DSC02395

בגלריה המרכזית המתנשאת לגובה 10 מטרים אסור לצלם. אך אם עולים לקומה העליונה אפשר לתצפת עליה

.

DSC02398

המעבר לחדר הקריאה המשקיף על הגלריה המרכזית

.

DSC02397

הגלריה המרכזית 01

/

DSC02403

הגלריה המרכזית 02

.

DSC02408

הגלריה המרכזית 03

.

DSC02311

הגלריה המרכזית 04

.

DSC02312

הגלריה המרכזית 05

.

DSC02437

אל חדר הקריאה

.

DSC02425

בחדר הקריאה

.

DSC02434

ספרים על תרבות יוון העתיקה

.

DSC02426

לשבת

.

DSC02421

בטון וזכוכית

.

DSC02427

מבט מחדר הקריאה 01

.

DSC02435

מבט מחדר הקריאה 02

.

DSC02436

מבט מחדר הקריאה 03

.

DSC02370

פנים בית הקפה (בקומת חדר הקריאה)

.

DSC02379

להשקיף על האקרופוליס

.

DSC02348

שקיפות

.

DSC02353

בית הקפה על המרפסת

.

DSC02354

בטון, אבן וזכוכית 01

.

DSC02350

בטון, אבן וזכוכית 02

.

DSC02351

ריצוף

.

DSC02352

נוף מהמרפסת: גבעת ליקאביטוס המחודדת

.

DSC02349

נוף מהמרפסת: הפרתנון

.

DSC02446

המבואה בקומה העליונה במוזיאון המובילה לגלריית הפרתנון

.

DSC02454

אחלה לוקיישן לסצנה מאודיסאה בחלל

.

DSC02447

רצפה

.

DSC02450

קטע משוחזר ממרכז הגמלון המזרחי של הפרתנון: זאוס משמאל אתנה מימין

.

DSC02455

אפריז הפרתנון מקיף את האולם המואר כולו באור טבעי

.

DSC02461

בטון, זכוכית, אבן ופלדה

.

DSC02462

הריצוף

.

DSC02464

התאורה חודרת גם מהגג

.

DSC02484

ההסבר על כל קטע מופיע בפס למטה

.

DSC02480

הפרתנון

.

DSC02474

גג הגלריה התחתונה

.

DSC02373

לסיום: אפשר להשתין בשירותים של ברנרד טשומי

.

DSC02371

ללא דלת

.

DSC02375

כיור

.

DSC02376

משתנות

.

DSC02439

אסלה

את השיר מקדיש לרוני:

.

★★★

★★

עוד רשימות על אתרים ביוון:

תעלת קורינתוס

קנדילקיה

מיקנה

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • יואב  On 24/02/2016 at 13:01

    מיכאל, סקירה טובה של הפרויקט. אכן מרהיב ומוצלח.
    אם כבר ביקרת שם, חבל שלא כללת התייחסות לטיילת המקיפה את האקרופוליס, אשר המוזיאון מהווה חלק נקודתי ומוצלח בדופן שלה.

    זוהי טייל מוצלחת המשלבת הולכי רגל, אופניים ורכבים (בסדר הזה) ומהווה מרחב ציבורי יוצא דופן לטעמי.

  • שלגיה  On 24/02/2016 at 14:40

    האגף החדש של מוזיאון ת"א יפה יותר והעתיקות שיש לנו בארץ יפות יותר. מה שנחמד ביון זה המוזיקה במסעדות, האיים

  • j  On 24/02/2016 at 19:20

    הכדור הזה מעניין אבל ההסבר (של השלט) לקוי. מדהים עד כמה חוזרים על אותו מוטיבים אחרי 2500 שנה. http://h2oreuse.blogspot.co.il/2016/02/street-art-with-water.html

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: