סיבוב בקן השומר הצעיר בפתח תקוה ובתערוכה במוזיאון לאמנות

שני דברים חסרים בספר ובתערוכה המסקרת את יצירתו האדריכלית של מנחם באר: המגורים וקני השומר הצעיר שבנה בכל רחבי הארץ. אחד מהם נמצא ברחוב ארלוזורוב פתח תקוה. רוב הזמן הוא סגור ונעול, אבל גם אם עומדים בחוץ אפשר להתרשם ממה שתכנן באר.

כששוחחתי עם מוטי הורביץ, חבר בית אלפא ורכז בניין במשך 45 שנה בקיבוצו ו-20 שנה בשומר הצעיר, שליווה את בניית כל אותם קנים. הורביץ מציין שקן כזה או אחר כבר לא משמש את השומר הצעיר. כשבוחנים את השינויים שעברו עשרת הדיברות של התנועה מאז נוסחו לפני בדיוק 100 שנה (הם מופיעים זה לצד זה בויקיפדיה), אפשר למצוא שחיקה בערכים ונהירה אחרי אוניברסליות, כזו שנזהרת מלקבוע עמדה או להיות מתויגת עם ערכים אותם בקשו למחוק. עניין זה מתקשר לתערוכה המוזרה שמוצגת כעת בצד השני של רחוב ארלוזורוב, במוזיאון פתח תקוה: "ביבליוגרפיה – הספר כגוף".

ועל כך ברשימה זו.

.

1469921_1189261664436747_4536071308986920613_n

בימים של סופה ושל חול כשרוחות מאיימות על הקן

.

(1) קן

בשנות ה-70 וה-80 נבנו לתנועת השומר הצעיר קנים חדשים. את הקנים תכנן האדריכל מנחם באר, חבר קיבוץ געתון, שלאחרונה אצרתי לו תערוכה בעקבות ספר שערכו מוקי צור ויובל דניאלי. קן אחד נמצא ברחוב ארלוזורוב בפתח תקוה, אז קפצתי לראות אותו מבחוץ.

"בדומה לאולמות הספורט קני השומר הצעיר שתכננתי היו כולם דומים. הם תוכננו על פי תכנית דומה כשכל פעם עשינו שינוי בהתאם למגרש והצרכים המיוחדים של המקום", נזכר באר. "התחלתי לעבוד ועשיתי את השרטוטים הראשונים, אחר כך המשיך אותם משה לוי שעבד במחלקה". באר לא מייחס חשיבות לגוף העבודות שיצר לשומר הצעיר, למעט לעיצוב אולם צוותא 2 באבן גבירול שגם אותו ביצע בליווי הורביץ. יחד עם זאת מדובר בנדבך משמעותי ביצירתו הכוללת חדרי אוכל, מועדונים, אולמות ספורט, תעשייה, בתי ספר ומגורים – כמעט כולם במסגרת התנועה הקיבוצית.

מבני קני השומר הצעיר ממשיכים את השפה העיצובית של באר המופיעה בשאר עבודותיו: ברוטליזם שבא לידי ביטוי לא רק בחומרים האופייניים לסגנון כמו בטון חשוף וטיח שפריץ גס, אלא גם בגושניות אקספרסיבית. בנוסף, השתדל לשלב אמנות בעבודותיו ובקנים קיבל לידיו את התפקיד משה סעידי מקיבוץ כפר מנחם. סעידי המתמחה בעבודות קרמיקה, קבע בראש מגדל המדרגות מדליון הנושא את סמל התנועה. בנוסף, על מעקה הבטון החשוף, הסוגר על חצר עילית, טבוע שם התנועה כדי שלא יהיו אי הבנות ולא יהיה קל להחליף את בעל הבית.

"דבר ראשון שעשינו כשניגשנו לתכנון היה לחשוב מה אנחנו צריכים, הרי לא צריכים כאן מבנה גרנדיוזי", מסביר מוטי הורביץ. "בנינו פרוגרמה וכך יצא שרוב הבניינים שבנינו היו דומים; בקומה הראשונה אולם לאירועים ובקומה העליונה חדרי פעילות עם גג שטוח שאפשר לעשות שם פעילות-חוץ ולכן סידרנו בו תאורה. אם היה צורך בהרבה חדרי פעילות אז המבנה אפילו היה בן שלוש קומות ולא רק שתיים. בחוץ גם ארגנו מגרש כדורסל ועל החזית קבענו את סמל השומר הצעיר".

היכן תכנן מנחם באר קנים של השומר הצעיר? באר לא זוכר אבל הורביץ מעלה מזיכרונו רשימה חלקית: כפר סבא (רחוב טשרנחובסקי), רעננה, ערד, קרית גת ויבנה (הקן הקטן ביותר בהתאם למספר החניכים).

.

קיני השומר הצעיר (5)

שנות ה-80: שניים מקני השומר הצעיר שתכנן מנחם באר: בערד (מימין) וברעננה (צילום: מוטי הורביץ)

(2) תערוכה

הביקור בקן היה במקרה, כי הגעתי לראות את התערוכה החדשה במוזיאון פתח תקוה לאמנות (על הקודמת כתבתי כאן), השוכן כאמור בצד השני של הרחוב.  בתערוכה "ביבליגורפיה: הספר כגוף" שאצרו דרורית גור אריה ורפאל סיגל יש שתי נגיעות לאדריכלות:

א. אביטל גבע (בנו של האדריכל קובה גבר, שעל חדר האוכל שתכנן בעין החורש כתבתי שבוע שעבר), מציג כמה עבודות בולטות. העבודה "ספרים בנהר עמוק" מוצגת מחוץ לבניין המוזיאון. היא כוללת ספרייה פתוחה הצמודה לחזית הבניין ולמרגלותיה שתי בריכות נוי בהן מפוזרים ספרים, סלעים ופרחי מים. "הנחת המוצא היא שכאשר מניחים ספרים בשטח ציבורי, נוצרת בסביבתם מיקרו–חברה זמנית המתאפיינת בתהליכי צריכה והחלפה של מידע", נכתב בטקסט המוצג בסמוך לעבודה. "הסביבה שעורך גבע אינה מביימת את הקהל אלא מותירה בידי כל אחת ואחד מאתנו את ההחלטה והאפשרות לגשת, לגעת, לדפדף, לשאול פריטים או להוסיף ספרים חדשים למצבור". היות והספרים שמצאתי בספרייה המאולתרת ולצד הבריכה היו בברור ספרים שאיש לא מעוניין בהם, הסיכוי שייווצר כאן מקום מפגש סביב ספרים קלוש. בבניין המוזיאון עצמו מציג גבע עבודה נוספת הנקראת "כותל ספרים". גוש בטון גדול שבמקור הורכב מבטון וספרים שאסף ממכולת מיחזור. זהו שריד ארכאולוגי לעבודת אמנות שיצר ב-1978 ומאז שכב אצלו בחצר, לכן אין כבר זכר לספרים שנרקבו והתפוררו או נאכלו על ידי טרמיטים.

ב. "אופקים שבורים – שטיבלך" היא מיצב שיצרו מאיה ז"ק ו-stuben21 (פטר דניאל וניקול הורן). היא אמנית מקומית ושני האחרים מעצבי רהיטים הפועלים בלונדון. הצוות יצר באולם הגדול ספרייה ופינת עיון (המורכבת מרהיטים שעיצבו stuben21). בזמן הביקור היה המוזיאון מלא הודות לשתי קבוצות נשים שהודרכו. הן היו מרותקות לשני המדריכים. הקשבתי קצת להסברים המלומדים להם היה הקהל מרותק. יש כאן כוונה ליצור חוויה אך היא חלשה. העדפתי להתמקד בציורים שהציג בפני השומר הכשרוני ותושב העיר. הוא מצייר ציורים של אמו, חברים, וגם חלק מהפסלים והעבודות המוצגות במוזיאון.

.

DSC00380

האדריכל מנחם באר מנגן בכינור וברקע קיר אמנות שיצר משה סעידי בחדר האוכל בקיבוץ געתון שהוסב לאולמות מחול, 2015

.

קיני השומר הצעיר (9)

שנות ה-80: הקן בפתח תקוה (צילום: מוטי הורביץ)

.

DSC00541 (2)

קן השומר הצעיר בפתח תקווה במבט מכיוון הגן: קני השומר הצעיר בכל הארץ עוצבו על פי מודל קבוע ששוכפל בשינויים זעירים

.

DSC00545

מגדל מדרגות הבולט בחזית מקשר לשתי קומות וגם לגג המתפקד כחצר עילית

.

DSC00552

מגדל מדרגות מודגש הודות לחלון צר ומאונך ומדליון קרמיקה המציג את סמל התנועה

.

DSC00543

את מדליון הקמריקה יצר האמן משה סעידי מקיבוץ כפר מנחם

.

DSC00544

במעקה הבטון שנותר חשוף וסוגר על החצר העילית טבוע שם התנועה

.

DSC00547

בסמוך ניצב נטוש והרוס בחלקו חדר האוכל של קיבוץ גבעת השלושה שתכנן האדריכל אריה שרון

.

DSC00538

מצידו השני של רחוב ארלוזורוב ניצב בניין מוזיאון פתח תקוה שתכננו האדריכלים לייטרסדורף-בלזיצמן, וכעת בגן שבחזית חפר מיכה אולמן עבודה במסגרת התערוכה המוצגת כעת במוזיאון

.

DSC00540

נס גדול היה

.

DSC00533

משמאל תלולית המעידה על כמות האדמה שחפר אולמן, ומצדו השני של רחוב ארלוזורוב מציצה גבעת השלושה ההרוסה

.

DSC00532

עבודה של דב פייגין במבט מאחור

.

DSC00531

אביטל גבע יצר שתי בריכות נוי המשולבות בהן ספרים שאסף, סלעים וצמחי מים

.

DSC00528

בריכה אחת בכניסה למוזיאון ושנייה מחוץ לגדר (בתמונה הקודמת).

.

DSC00526

יש גם ספרייה פתוחה

.

DSC00513

גם כשיורד גשם אפשר לשבת כי יש גגון והמים מחללים בין קרשי הספסל

.

DSC00511

"ספרים בנהר עמוק", מיצב חוץ: ספרים מים וגשם

.

DSC00512

צמחי מים

.

DSC00525

בכניסה

.

DSC00509

דמי כניסה

.

DSC00502

טקסט אוצרותי ומתחתיו דפים המציגים את פרסית העבודות במוזיאון (ללא מתן קרדיט למעצב)

.

DSC00503

ביבליוגרפיה

.

DSC00504

הספר כגוף

.

DSC00507

תכנית פריסה

.

DSC00508

קבוצת נשים מעמק חפר מאזינה להדרכה מאת ד"ר חיים מאור

.

DSC00500

נדחסות להציץ על עבודת וידאו

.

.

.

DSC00510

מראה כללי של האולם האמצעי: משמאל השידה של מיכה אולמן ומשמאל גוש הבטון של אביטל גבע

.

DSC00485

טקסט מלווה לעבודתו של מיכה אולמן

.

DSC00486

המשך

.

DSC00488

מיכה אולמן: הכלשמ

.

DSC00491

שידת עץ ואדמה

.

DSC00456

טקסט מלווה לעבודה של אביטל גבע

.

DSC00459

כותל ספרים: שכב 40 שנה בחצר של גבע בקיבוץ עין שמר

.

DSC00457

בטון וספרים שנרקבו והתפוררו ולמעשה כבר לא קיימים

.

DSC00458

בטון

.

DSC00452

אביטל גבע: ניסוי הספרים בנוף 01

.

DSC00453

אביטל גבע: ניסוי הספרים בנוף 02

.

DSC00479

טקסט מלווה לעבודה פרקים תלושים שיצרו אוצרי התערוכה

.

 

DSC00475

מראה כללי

.

DSC00476

שולחן אור

.

DSC00478

הגדלה

.

DSC00477

קטעי דפים שנמצאו בגניזה הקהירית

.

DSC00460

המיצב "אופקים שבורים – שטיבלך" שיצרו מאיה ז"ק, פיטר דניאל וניקול הורן

.

DSC00461

ספרייה פתוחה למבקרים

.

DSC00465

אפשר לשבת ולקרוא

.

DSC00473

הדמיה של…

.

DSC00469

נחמד

.

DSC00470

מדפים

.

DSC00464

מדפי ספרים

.

DSC00466

ספרים של בית מדרש. איזה בית מדרש?

.

DSC00467

חפץ

.

DSC00494

ערימה של דפים שבאפלת האולם ובגלל האותיות הזעירות אי אפשר היה לדעת מה זה

.

DSC00497

מלל

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: