סיבוב בשני מתחמי מגורים בגילה שתכננו יסקי-גיל-סיון ולופנפלד-גמרמן

בעיירת פיתוח של ירושלים המכונה שכונת גילה יש סדרת מבננים שתכננו אדריכלים, עדות לרעיונות חדשניים לזמנם שכדאי להכיר ולהמשיך. עד 1977 פעל במשרד השיכון צוות מתכננים שקיבל לידיו את הזכות לערוך תהליך של חשיבה מקדים. מטרת התהליך היתה לקדם ולאתגר את תפיסות התכנון והביצוע הקיימות.

במדינה תקינה שני גורמים אמורים להיות מופקדים על הנושא: הממשלה והאקדמיה. בישראל לא זה ולא זה עושים משהו בנידון. הממשלה הפריטה את עצמה ובאקדמיה יש כל מיני אנשים שלא יודעים לחשוב או שלא יודעים לעבוד (לרוב אפילו לא יודעים את שניהם). התוצאה: בארבעים השנים האחרונות קשה מאד למצוא פרויקט מגורים חדשני בישראל.

קרוב לעשרים מתחמים יש בגילה ועל כמה מהם כתבתי כאן: (1) מתחם של סלו הרשמן (2) מתחם של רם כרמי – כנראה האחרון שנבנה בשכונה במתכונת של מתחם (3) מתחם בהשראת אריך מנדלסון (4) ומרכז גילה בתכנון יסקי-סיון.

הפעם אציג שניים מהמתחמים המוקדמים שהושלמו בגילה: (1) אחד בתכנון האדריכלים אברהם יסקי, יעקב גיל ויוסי סיון שמורכב ממבנה טורי המשלב מגורים, מסחר ורחוב מקורה. (2) מתחם שני בתכנון האדריכלים משה לופנפלד וגיורא גמרמן המורכב משלושה מבנים הסוגרים על חצר משולשת.

.

12304533_1171836662845914_1343466373205496001_o

מבנן 8

.

111

מפת התמצאות

.

(1) מבנן 7: אדריכלים אברהם יסקי, יעקב גיל, יוסי סיון

בראש צוות תכנון שכונת גילה עמד אברהם יסקי. חוץ מהפרויקט הזה, משרדו של יסקי תכנן מעבר לקו הירוק גם את ההתנחלות נעלה. לכל מתחם בשכונה נתנו מספר ועבודת התכנון המפורט התחלקה בין מספר אדריכלים. יסקי ומשרדו קיבלו לתכנן שניים מהם. על המרכז העירוני שתכנן יסקי כבר כתבתי לפני שנתיים ועכשיו בקרתי במתחם השני. המתחם כולל שלושה מבנים טוריים השוכנים על דופן הרחוב הראשי בשכונה, רחוב הגננת. לכיוון הרחוב מפנה המבנה שורת חנויות במפלס הקרקע, כשמעליו 4 קומות מגורים.

ייחודו של הפרויקט שבנייתו הושלמה ב-1981, הוא ברחוב מקורה החוצה אותו לכל האורך ומקביל לרחוב הגננת. דופן אחת של הרחוב היא שורת החנויות שבמקור היתה פתוחה גם לרחוב הגננת וגם לרחוב המקורה, אך תמורות במהלך השנים הביאו לאטימת הפתחים הפונים לרחוב המקורה. דופן שניה ברחוב המקורה היא קיר התומך בחניון המצוי במפלס גבוה יותר. הכניסות לחדרי המדרגות המובילים לדירות המגורים, מצויים גם ברחוב המקורה וגם במפלס הקומה הראשונה אליהם מגיע גשר המקשר לחניון השוכן מדרום לבניין.

גם כאן נעשה שימוש באלמנטים טרומיים כמו בשאר המתחמים שנבנו בגילה. אלמנטים אלה כמו גם העיצוב הכולל של המבנה, עוצבו בהשראת אדריכלות הסמטאות והבתים אותם זיהו האדריכלים בעיר העתיקה: הרחוב המקורה הוא פרשנות לסמטה, פתחי החלונות כוללים קשת בטון ובחזיתות ישנן חדרים הבולטים מקו החזית בהשראת בליטות דומות שגם אותן ניתן למצוא בבתי העיר העתיקה. עיצוב החזית הכולל, תוכנן במקור בחוסר אחידות מסוימת וזאת במטרה להסתיר את העובדה שהבניין נבנה כיחידה אחת, וליצור אשליה כי מדובר בבנייה אורגנית, שוב, כמו זו שבעיר העתיקה.

בתכלס, חוסר הסדר הלך והדרדר והסמטה הפכה למשתנה ציבורית. לכן, הליכה ברחוב המקורה מזכירה ביקור בתחנה המרכזית החדשה (בגלל זה חשבתי בהתחלה שאת הבניין תכנן רם כרמי). למרות הכוונות הטובות, האדריכלים לא לקחו בחשבון שיצירת רחוב שמקביל לרחוב תחליש בסופו של דבר את התנועה הרגלית בשני הצירים והתוצאה תהיה פגיעה במרחב הציבורי. כיום אפשר למצוא שגם המצב הביטחוני הדרדר פה (לא ביטחוני בהיבט הפוליטי אלא הפלילי); חלק מהכניסות הרוס ושבור והאווירה הכללית היא של מקום שדייריו אינם מודעים לסביבה בה הם חיים או מיואשים מלתחזק אותה, ומעדיפים להשקיע רק בתוך הדירות. רצוי לכן לבחון מחדש את מערך השימושים והיחסים בין הדיירים, הרחובות והעסקים ואולי בכלל כדאי לשקול את חיסול הרחוב המקורה ולחזק את הרחוב הפתוח.

.

20151203072142439_0001

פרסום הפרויקט בכתב העת "תוי", 1980 (צילום המודל: בני בדרשי)

.

326543_2497361508221_679560158_o

את תמונת המודל צילם בני בדרשי, וכך הוא מספר: "עופר בדרשי בני בן הארבע או חמש (היום בן 44…) נעמד מאחורי מודל שכונת גילה בירושלים שצילמתי על רקע דמוי שמיים עבור אדריכלים יסקי סיוון וגיל לפרסום בירחון "תווי" אז לא היו צילומי צבע מקובלים על אדריכלים ולכן פורסמו רק תמונות בשחור לבן".

.

D210-115

1980: מבנן 7 בבנייה (צילום: נתי הנריק, לע"מ)

.

-8-

סרטון קצר שצלמתי:

.

.

.

DSC09550

מבנן 7: חזית לרחוב הגננת (הרחוב הראשי בגילה): מסחר ומגורים

.

DSC09551

המסחר זלג

.

DSC09552

קצה מבנן 7 (משמאל) פונה לגינה כשמימין מופיע קצה מבנן 9 שתכנן רם כרמי

.

DSC09554

הרחוב קצת אפל ומסריח משתן

.

DSC09548

הקצה המערבי של המבנה עם הפתח לרחוב המקורה

.

DSC09555

החנויות שתוכננו לפנות גם לרחוב הפנימי אטמו את הפתחים והפנו גב לרחוב הפנימי

.

DSC09556

מעל מפלס הרחוב מקשרים גשרים בין אזור החנייה ובין הכניסות למבנים

.

DSC09557

ריח של שתן מזכיר לרגע את התחנה המרכזית החדשה, אך מדובר בפרויקט של משרד יסקי-סיון

.

DSC09559

הכנסיות לבתים מוזנחות והרוסות

.

DSC09569

כביסה תלויה על הגשרים ומכניסה קצת צבע

.

DSC09562

צבע

.

DSC09563

המבנן מלווה את הטופוגרפיה. לעגלות וכיסאות גלגלים אין מה לחפש כאן

.

DSC09558

פתחי חלונות עגולים לחנויות נאטמו כולם

.

DSC09564

כמובן שיש כאן גם בית כנסת, שזה גם סוג של מסחר

.

DSC09568

קצה המבנן המזרחי

.

DSC09571

כניסה לאחד הבניינים במבנן הפונה לחניון

.

DSC09572

המבנן מפנה את הגב לחניון אחורי

.

DSC09574

שימוש בקשתות מעל פתחי חלונות וחדרים בולטים ויחד עם הרחוב המקורה – אלה המחוות למרכיבים מהבנייה בעיר העתיקה. האבן כאן היא רק חיפוי שנועד לסגנן את המבנה ולחסוך בתחזוקה עתידית.

.

DSC09623

חזית דרומית אחורית עם כניסה לאחד הגשרים במרכז

.

DSC09622

מדרגות לגשר ובהמשך לכניסה לבניין

.

DSC09617

כניסה מהגשר

.

DSC09618

מבט מאחד הגשרים לרחוב המקורה

.

DSC09619

ריק

(2) מבנן 8: אדריכלים משה לופנפלד וגיורא גמרמן

הם ידועים בתור אלה שתכננו בתל אביב את "בית אריאלה" ואת "בית דני" ובבאר שבע את "מגדל המגירות" וגם את "בית הפירמידה" שעליו כתבתי כאן. בגילה הם תכננו שלושה מתחמים. המתחם שלפנינו מתאפיין בסגירותו, הוא כולו פונה פנימה. המתחם מורכב משלושה מבנים טוריים המשיקים זה לזה בקצותיהם וכך יוצרים צורת משולש. במרכז המתחם גינה גדולה כשכל אחד מהמבנים מפנה אליה ארכדה, דרכה ניתן גם להיכנס לבתים, להמשיך לרחוב הראשי שמצפון או לחניון הרכבים שמדרום וממערב.

כמו בשאר המתחמים בגילה, ההזנחה וחוסר הטיפוח בולטים לעין. נראה שגנן לא נגע בגינה מאז הקמתה לפני כמעט ארבעים שנה. אמנם אין זבל או ריח שתן, הארכדות נקיות, תיבות הדואר ודלתות הכניסה שלימות, אבל האווירה היא של מקום עני. מקום בו הדיירים לא מוכנים להשקיע גרוש בפיתוח וטיפוח הנכס המשותף שברשותם. נוגע ללב להיתקל באחת הכניסות בכמה שלטים שיצרו ילדים המבקשים מהדיירים לשמור על הניקיון. בכל מקרה, מהביקור עולה כי אין כאן בעיית ניקיון אלא תחזוקה וניהול מקיף.

בסופו של דבר יש ארבעה גורמים להצלחתו של מתחם מגורים: התכנון האדריכלי ורמת הביצוע, הדיירים וניהול המתחם. שני הגורמים הראשונים בוצעו באופן מוצלח יחסית: המדינה, האדריכלים והקבלנים העניקו לדיירים נקודת פתיחה איכותית. בשני הגורמים האחרים טמונה הבעיה: דיירים שמזניחים את סביבת המגורים שלהם וסומכים על ניהול שאינו מצליח להתמודד איתה. היות ואת הדיירים לא צפוי שאפשר יהיה להחליף, אז רצוי שלפחות בבתי הספר המקומיים ילמדו תכנים הקשורים לסביבה. לנושא הניהול יש פתרון אבל בטח לא זה שנהוג כאן ומתבסס על וועד בית (גם חברת ניהול לא תעזור). עד ששני אלה לא יטופלו, כנראה שגילה תמשיך להראות כמו עיירת פיתוח.

.

.

סרטון קצר שצלמתי:

.

.

.

DSC09613

חזית דרומית אחורית

.

DSC09614

הבניין מפנה את הגב לרחובות המקיפים אותו

.

DSC09573

בקטע אחד שולח המבנן זרוע אל תוך החניון ואפשר לגלות את הארכדה

.

DSC09612

חניון

.

DSC09575

חזית מתחת לארכדה מכיוון החניון

.

DSC09576

מדרגות רחבות ומזמינות מקשרות אל המבנן

.

DSC09578

בקצה המדרגות הארכדה

.

DSC09611

הכניסה לארכדה

.

DSC09609

רחוב הנופך

.

DSC09589

אבן בעיבוד טובזה ואבן נסורה

.

DSC09580

המבנן מורכב משלושה מבנים הסוגרים על חצר משולשת כשבמפסל הקרקע של כל מבנה יש ארכדה הפונה לחצר

.

DSC09607

עומק וחזרתיות

.

DSC09601

בחורף הגינה ירוקה

.

DSC09600

יש ספה וכיסאות של בית כנסת

.

DSC09579

לאורך הארכדה כניסות למבנים

.

DSC09587

הכניסה מודגשת באמצעות מדרגות הפונות לשני כיוונים

.

DSC09599

אולי היתה כאן ערוגה קטנה שנאטמה

.

DSC09584

תיבות דואר

.

DSC09597

חדר מדרגות 01

.

DSC09596

חדר מדרגות 02

DSC09602

בכניסה הסמוכה מישהו צייר את החלום שלו: מבצר, חתלתול

.

DSC09604

וגם תלה כמה שלטים שמבקשים מהדיירים לשמור על הניקיון

.

DSC09603

יש לנקות הפרשות כלבים!

.

DSC09585

מהארכדה ניתן להשקיף ולגשת לגינה

.

DSC09583

מפגש שניים מהבניינים במתחם

.

DSC09586

הגינה 01

.

DSC09588

הגינה 02

.

DSC09592

הגינה 03

.

DSC09595

הגינה 04

.

DSC09594

מעברים

.

DSC09605

יוצא מכיוון אחר

.

DSC09606

אבן

שיר לסיום:

.

רשימות נוספות על שכונת גילה:

.

(1) מבנן בתכנון אדריכל סלו הרשמן

(2) מבנן בתכנון אדריכל רם כרמי

(3) מרכז מסחר ומגורים בתכנון האדריכלים אברהם יסקי ויוסי סיון

(4) מבנן עם השראה של אריך מנדלסון

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שלגיה  On 16/12/2015 at 13:07

    זה נכון שפעם התכנונים היו מושקעים והיום ארכיטקטים עובדים כמו מוסכי ליסינג. אבל התכנון של יסקי הוא דוגמא לתכנון מגלומני, יצרו רחוב סגור בסגנון העיר העתיקה או הרובע היהודי וזה לא עובד. התכנון של לופנפלד מוצלח יותר כי יותר פתוח אל החוץ. עדיין הייתי מוכנה לגור בירושלים,כמעט בכל בניין. יש בה משהו קסום.

  • רחוב הנופך  On 16/12/2015 at 16:37

    צריך לתבוע את האדריכלים האלו שבנו חדרים משולש/ משושה ואפילו מתומן!! מה חשבתם לעצמכם????!!
    שנים אני גר בחדר משולש!!! אי אפשר לשים מיטה ארון ושידה מבלי שאחד יתקע בשני התכנון של הרחוב זה הוא זוועתי.

    • שלגיה  On 16/12/2015 at 18:11

      מיכאל יעקובסון,אתה אמרת שאתה לא מצלם דירות מבפנים כי הן סטנדרטיות. חדר משולש זה סטנדרטי?

    • דיירת ממורמרת  On 16/12/2015 at 19:01

      כל רחוב הנופך יחד איתך! תכנון מזעזע של חדרים! תנור נפט שעד היום יש לנו מזכרת ממנו בבית וכל חדרי הבית משושים/מתומנים/משולשים! בלתי אפשרי להכניס ריהוט נורמלי לחדר בלי שהזרת ברגל תשאר שלמה, הכל חייב להיות בייצור מיוחד ובעלות גבוהה! בקיצור לאדריכל יש עוד הרבה מה ללמוד אם הוא בין החיים עדיין…

  • זאב ברקאי  On 10/04/2016 at 9:49

    גילה היא שכונה ירושלמית ולא עיר פיתוח ולא התנחלות אפילו אם אתה חושב כך. טובי האדריכלים בזמנו הועסקוט על ידי משרד השיכון וזו התוצאה.
    אם עם ישראל לא מוצא חן בעיניך יש לך בעיה. ועדי בית הם המנצאה ישראלית לפני שתכננו את גילה ובדרך כלל זה עובד לא רע.
    אם האקדמי והמקצוע לא מוצאים חן בעיניך חבל שבחרת במקצוע
    זאב ברקאי

    • מיכאל יעקובסון  On 10/04/2016 at 9:55

      זאב היקר, כיצד אתה מסיק שעם ישראל לא מוצא חן בעיני? מוזר כיצד אתה ממהר לקבוע עובדות על בחירה מקצועית, האם כך גם גיבשת את האיפיונים והתכניות שערכת במשך השנים?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: