סיבוב בתי ספר 16: בית ספר יסודי רקפות בקריית ביאליק

לפני כמה שנים כתבתי על בית הספר הירוק שתכנן משרד קנפו-כלימור בהוד השרון, שנה אחרי חזרתי אליו כדי לראות מה המצב, ועכשיו בחרתי להציג בית ספר ירוק נוסף שתכנן המשרד, הפעם בקריית ביאליק. בית הספר היסודי "רקפות" אוכלס לפני חודשים ספורים ובשנה הבאה יבנה לו שלב שני. בשונה מהבית ספר בהוד השרון, כאן השקיעה הרשות תשומת לב מיוחדת בפיתוח הנוף, שהופקד בידיים של משרד אב אדריכלות נוף.

הטקסט הופיע בגיליון מרץ של כתב העת "הד החינוך" וכעת הוא מופיע כאן. עמית האס, אדריכל שלמדתי איתו בבצלאל, צילם את התמונות של חצר בית הספר. התחביב שלו לצלם אדריכלות ונוף הפך גם קצת למקצוע. בין השאר צילם עבודות לברוידא מעוז, לקולקר-קולקר-אפשטיין, ישר אדריכלים, צור-וולף, וערן זילברמן.

..

HAAS4775_700x700

חצר בית הספר רקפות בקריית ביאליק (צילום: עמית האס)

.

(1)

שיתוף פעולה פורה בין אדריכלים לרשות מקומית מניב לפעמים מבנים ייחודיים המעניקים למשתמשים בהם ערך מוסף. כך קרה בבית הספר היסודי החדש בקריית ביאליק, הראשון שנבנה בעיר זה 42 שנה, שבו זכו המתכננים בתמיכה של מהנדס העיר, אדריכל נוף במקצועו.

בית הספר כולל 18 כיתות לימוד — 12 מהן נבנו עד כה, ושש נוספות יושלמו בעוד כשנתיים. המרכיב הבולט בתכנונו (מלבד ההשקעה העיצובית הרבה) היה הרצון להקים מבנה ידידותי לסביבה ככל שיתאפשר במגבלות התקציב שעמד על כ–13 מיליון ש"ח. האדריכלים הצליחו להביא את בית הספר – שהקמתו הייתה פיילוט של המשרד לאיכות הסביבה לקראת בניית בתי ספר ירוקים נוספים — להליך הסמכה המגדיר אותו כבניין ירוק בן שני כוכבים (רמת דירוג של מבנים ירוקים).

מה המשמעות של "בית ספר ירוק"? הערכים רבים וכוללים, בין השאר, מודעות ושמירה על הסביבה, ניצול יעיל של משאבים, תנאי לימוד אופטימליים וכמובן חינוך לערכים סביבתיים. האדריכלים יישמו את העקרונות האלה בבניין בשני אופנים:

שימור אנרגיה: הצבת המבנים כך שהכיתות יוארו באור טבעי (למזעור השימוש בתאורה מלאכותית), מערכות הצללה על חלונות למניעת חדירה של קרינת שמש ישירה, שימוש בגופי תאורה חוסכי אנרגיה, גג ירוק המבודד ומונע קרינה חוזרת ושימוש בחצרות פנימיות לצינון פנים הבניין.
שימור משאבים: שתילת צמחייה חסכונית בצריכת מים ובתחזוקה (עצי אלון, רימון, זית, חרוב, כליל החורש ושיחים), שמירה על עצים שהיו קיימים במגרש, הגדרת אזורים לא מרוצפים לחלחול מי גשמים לקרקע, מערכת לשימור מי מזגנים להשקיית החצר ושימוש בחומרי בנייה גם ממקור ממוחזר.

.

HAAS4452_1200

מבט משלולית החורף (צילום: עמית האס)

.

(2)

פינת ישיבה בחצר. ניסיונם של האדריכלים תגית כלימור ודוד קנפו (ממובילי תחום הבנייה הירוקה בישראל) בתכנון מבני חינוך, ושיתוף פעולה מוצלח שלהם עם אדריכלי הנוף המנוסים ארנה בן ציוני ובארי בן שלום, הובילו לסביבת לימוד ופנאי עשירה ומגוונת.

.

HAAS4520_950

ספסל (צילום: עמית האס)

.

HAAS4600_1200

לשבת או ללכת (צילום: עמית האס)

.

HAAS4584_1200

על הספסל (צילום: עמית האס)

.

(3)

השביל המרכזי מהווה את עמוד השדרה של המתחם כולו. בית הספר מורכב מסדרה של מבנים נפרדים: שלושה מבני כיתות (שכל אחד מהם מאכלס אשכול כיתות של שכבת גיל נפרדת), מבנה מנהלה, ספרייה ואולם ספורט. השביל המרכזי, הנמתח מהכניסה ועד למגרשי הספורט שבעורף בית הספר ומקשר אל האגפים השונים, מודגש באספלט עם עמודים אלכסוניים צבעוניים לצדיו, שהופכים אותו למרכיב משחקי בחצר. לאורך השביל נשתלו עצי צפצפה. כשיצמחו הם ישתלבו בפרגולה המצִלה עליו ויציצו לשמים מבעד לפתחים עגולים שהוכנו לקראתם מבעוד מועד.

.

HAAS4646_950

השביל המרכזי המאזכר בעיצובו את העמודים (צילום: עמית האס)

.

HAAS4623_950

השביל המרכזי חוצה את המבנים (צילום: עמית האס)

.

HAAS4635_1200

מגוון מקומות שהייה לאורך השביל המרכזי (צילום: עמית האס)

.

HAAS4920_1200

צבעוניות (צילום: עמית האס)

.

HAAS4574_1200

צל (צילום: עמית האס)

.

(4)

עיצוב החצר מורכב מציר שלאורכו פזורות אטרקציות רבות, בשילוב מרחבים דידקטיים מוכתבים מראש עם סביבות המאפשרות הפעלת דמיון. כך לדוגמה, שלולית החורף מכוונת בעיקרה לפעילות לימודית. אך בסמוך לה ישנה דוגמת עיגולים המשולבים במצע ומאפשרים משחק. החצר אינטנסיבית ואינה מותירה שטח לא מטופל. לכן היא עלולה, לדעתי, להקשות על תחושת השחרור של התלמידים בהפסקה.

.

HAAS4843_1200

עודף אטרקציות (צילום: עמית האס)

.

HAAS4809_1200

דשא (צילום: עמית האס)

.

(5)

המרחב הפתוח הוא גם מרחב לימודי. הגינה במפלס העליון נועדה, כמו החצרות הפנימיות, לחזק את הקשר בין פנים הבניין לסביבתו. לאחרונה נשתלו בגינה צמחי תבלין, ותלמידי בית הספר מטפחים ומתחזקים אותם כדי ללמוד על תהליך צמיחתם.

.

HAAS4667_1200

הגינה במפלס העליון מביאה את החצר לכיתות העליונות (צילום: עמית האס)

.

(6)

מעקות הזכוכית בקומות העליונות אולי ידרשו ניקיון רב יותר, אך השקיפות שלהם מזמנת קשרי מבט בין הקומות. כך התלמידים, שלרוב אינם מצליחים "לראות מעבר למעקה", אינם מנותקים מהנעשה בקומה התחתונה. אין סביבה נסתרת, ואין סורג ברזל החוסם את המבט.

.

PC040526

מעקות הזכוכית מאפשרים רציפות קשרי מבט גם למי שהגובה שלו אינו עולה על מטר וחמישה ס"מ (צילום: קנפו כלימור אדריכלים)

 .

תודה לציפה קמפינסקי על העריכה ולנועם תמרי על העיצוב

.

12132342134v

המהדורה המודפסת (עיצוב: נועם תמרי)

. . . .

רשימות נוספות בתחום מוסדות החינוך בישראל: 
(4) אורט יד לבוביץ' נתניה (מרדכי בן חורין)
(10) חצרות מתחדשות (יעל בר מאור)
(12) בית הספר בשכונת אגמים (לרמן אדריכלים)
(13) שני בתי ספר חדשים ביפיע וכפר כנא (אדריכל איאד אבו-גאנם)
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אסתר  On 21/03/2015 at 20:37

    כמה טיפוסי – בתצלום הילד הולך על הדשא ולא על אבני המדרך…
    לגבי עצי הצפצפה – רעיון חביב כי הצפצפה היא עץ נשיר, בחורף תהיה שמש ובקיץ צל.
    אני חושבת שהטיפול בכל שטח החצר קצת סותר את רעיון בית הספר הירוק. תנו מ"ר של ספר, שנדע איך המקום הזה נראה ללא תכנון.
    בהצלחה לתלמידים.

  • amitaisandy  On 22/03/2015 at 1:13

    תגיד, כל חיפויי קורות העץ האלה שנעשו כה אופנתיים באחרונה – הם לא יתפרקו תוך עשור? לא יזדקקו לתחזוקה יקרה?

    • מיכאל יעקובסון  On 22/03/2015 at 1:17

      גם טיח וצבע נדרשים לתחזוקה. זה עניין של סדרי עדיפויות, אפשר להשקיע באצטדיונים ואפשר להשקיע במוסדות חינוך ותרבות.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: