סיבוב בתערוכת בוגרי אדריכלות באוניברסיטת תל אביב

הבחירה בלוקיישן המיוחד היא לא גימיק, אלא ניצול פשוט והגיוני של המשאב העירוני. רק חבל שהמבנים עצמם לגמרי דפוקים ואי אפשר לנשום בהם וגם אור יש בקושי. מארגני התערוכה שמו לב לבעיה, והניחו בכל פינה במתחם ערימות של חתיכות קרטון מרובעות (ומעוצבות עם לוגו התערוכה), כדי שהמבקרים והסטודנטים יוכלו לנפנף ולנסות לסלק את החום והלחות. הם לא עזרו. אז שמו מאווררים, אבל גם הם לא עזרו אלא בעיקר עשו רעש. אבל לא בשביל זה באתי ולכן לא כל כך מפריע כשחושב על זה עכשיו.

כמו בסיבוב הקודם בתערוכת הבוגרים, גם הפעם התערוכה דורשת לא רק התייחסות לעבודות הסטודנטים אלא גם לאוצרות ולאתר. לכן אחלק את הרשימה לשני היבטים מרכזיים ששמתי אליהם לב במהלך הסיבוב:

(1) ההיבט הנחושתני – שזה לא רק המקום של מפעל נחושתן ששופץ ומשמש כעת לכמה ימים לתערוכת הבוגרים, אלא גם לאופן בו נאצרה התערוכה.

(2) ההיבט החדשותי – לא היה פרויקט שהיה יוצא דופן באיכותו הרעיונית או הביצועית. היתה בעיקר צניעות.

ועל כך ברשימה זו.

.

10385289_883055185057398_670763200470898893_n

חלק ממודל המטפל בבניין בית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי, שיצרה רויטל מיכאלי במסגרת הפרויקט "דרך האמנות"

.

(1) ההיבט הנחושתני:

לפני כמה שנים התערוכה התקיימה בשדרות רוטשילד, שנה שעברה בתחנה המרכזית החדשה והפעם במבנה טמפלרי ברחוב אילת, בין תל אביב ליפו. ערן נוימן המשמש בתפקיד ראש בית הספר, מקפיד כל שנה לאצור בעצמו את תערוכת הבוגרים. זו אחריות יפה ורואים את המאמץ. בבתי ספר אחרים לא מצאתי אותה. לא יודע עד כמה באמת התערוכות האלה חשובות, אבל באוניברסיטת תל אביב מקפידים להשקיע בתערוכה מחשבה, משאבים ומאמצים. זה מכבד את התלמידים, את המורים, את בית הספר ובעיקר מעודד לחזור ולבקר בתערוכות שלהם כל שנה.

הצניעות היא המרכיב שבולט בשני ההיבטים של התערוכה (האוצרותי והחדשותי). שנה שעברה נוימן הרים במקביל לתערוכת הבוגרים גם תערוכה על בניין התחנה המרכזית – הפעם אין תערוכה נוספת (חבל), אלא הבמה כולה של הסטודנטים. שנה שעברה היו סטודנטים שהציגו מיצבים שתפסו שני חדרים, השנה קיבל כל סטודנט ארון תצוגה, שווה בגודלו לכל הסטודנטים, וחוץ מכמה שהניחו מודל או שניים מחוץ לארון, נשמרו הגבולות. שנה שעברה התערוכה התפרסה על שטח גדול בבניין התחנה המרכזית והשנה מדובר בשלושה בניינים, כך שקשה לפספס כאן עבודה. השנה יש חלל צנוע ונשלט.

כמו שנה שעברה, גם הפעם הושכרו שירותיו של קובי פרנקו, שגילה כישרון בעיצוב התערוכה. היא לא רק יפה, אלא גם יעילה. הארונות ניתנים להזזה ובחללים גדולים ניתן לשנע אותם באופן שייצרו סדר חדש באולם. אפשר לשחק ולשנות את הסדר. חוץ מהארונות, יש גם לוגו ושילוט מסודר עם פרטים והסברים, בעברית ובאנגלית. אבל אם כבר עשו שילוט באנגלית, אז איפה הערבית? אולי פחדו שהצל יגיע לכאן עם האריות שלו וישרוף הכל, אז ירדו מערבית.

יש בעיה עם המבנים במתחם. הם לרוב סגורים ואין גישה פנימה ולכן עכשיו זו הזדמנות להכנס. מדובר במבנים שהקימה משפחת וגנר הטמפלרית לפני כ-110 שנה. המבנים עברו שיפוץ בעשור הקודם, בתכנון משרדו של האדריכל אמנון בר אור. לפי חצי שנה אמר לי בר אור על הפרויקט הזה: "למבנים האלו אין שום תוכן, כי לא ניתן להכניס תוכן לגוויה מתה. הבניין הזה הוא ניצול לרעה של צרכים נדל"ניים, ואני מקבל על עצמי את האחריות לכך". החלונות לא נפתחים ואין חשמל. לכן, לצורך התערוכה הביאו גנרטור ומאווררים. אבל אחת השכנות במגדל הסמוך, הוא מגדל נוה צדק המפורסם שמטיל את הצל כל הסביבה, הצליחה לחייב ולהגביל את המארגנים לסגור את הגנרטור בשעה שמונה בערב. ואכן, בשמונה נפסק כאן החשמל, אבל עד אז כדאי לבוא ולהתרשם מהאתר ומהתערוכה.

.

DSC00472

1. מגדל נוה צדק / אדריכל: צבי גבאי

.

(2) ההיבט החדשותי:

לא רק צורת התערוכה אלא גם התוכן צנוע, במובן החיובי של המילה. נכון, יש כאן פרויקט בירח, אבל מרבית הסטודנטים נשארו עם שתי רגליים על הקרקע. לא השקיעו אלפי שקלים במודלים מקריסטל, הפקת חוברות (מיותרות, אבל יש כמה), עשרים הדמיות מפוצצות, סרטון תלת-ממד עם מסכי פלזמה וארונות מושקעים בהזמנה מיוחדת מנגר עם מדפים בגימור אדום או שחור מבריק. השנה אין את זה כאן. יש צניעות בהצגת העבודות. צניעות שמורגשת קודם כל בבחירת הנושאים ובגישה.

בחלק לא מבוטל מההגשות הודגש תהליך העבודה הארוך והמעמיק, שחוו הסטודנטים במהלך השנה. חלק מהסטודנטים חקרו תופעות וסביבות שלא תמיד ידועות לנו (ופרויקט אחד בבית שמש כבר שולח אותי לראות מה באמת הולך שם). אם שנה שעברה עוד היו פרויקטים רבים שעסקו יותר בטיפול בבניין כמוצר עיצובי ופחות בתוכן, הפעם המינון ירד. עדיין יש לא מעט פרויקטים שהסטודנטים לא השקיעו מספיק בתכנית ובחתך, אך גם במקרים אלה, בחרו הסטודנטים להשקיע יותר זמן בתהליך הלימוד (על חשבון תהליך התכנון). היות ובמרבית המקרים זו תהיה ההזדמנות האחרונה שלהם לחקור קודם לתכנון, זו זכותם לנצל את ההזדמנות.

לא התעכבתי ליד כל הפרויקטים אבל ראיתי את כולם. בזמן הביקור נערכו הגשות לשתי קבוצות, באחת התעכבתי מעט ובשניה התעכבתי יותר. הפרויקטים שהתעכבתי עליהם עניינו אותי מכל מיני סיבות. הפרויקט של רוני רוזן היה מקורי ומעורר עניין, בעיקר מפני שלאחרונה השתתפתי באיפיון פרויקט כזה: היא בחרה לקחת את המגרש עליו עמד פעם קולנוע מוגרבי (במפגש הרחובות אלנבי ובן יהודה) ולהקים שם בית סוהר לנשים. מה שבדרך כלל כולם שמחים לסלק מהעיר, הגיע כאן למרכז של המרכז. את הבניין היא עיצבה ברוח הזמן, והשקיעה רבות בחשיבה ופיתוח עיצוב החזית, עד כדי כך שלא ניתן לדעת אם מדובר במוזיאון או מלון בוטיק, אבל בטח קשה לנחש שהבניין הזה הוא בית סוהר (תמונות 12-9).

מבט לחברה החרדית קיצונית שצמחה בבית שמש הביאה אנה יגנטוב. כמו הפרויקט של רוזן שנולד מעמדה המבקשת לשפר את מעמד הנשים, גם כאן המטרה היתה לשפר את מעמד הנשים החרדיות במציאות שממדרת אותן ומצרה את החופש האישי שלהן (תמונה 13).

פרויקט נוסף שבלט לעיניי היה של רויטל מיכאלי, שבחרה להתערב בסביבת בית הכנסת הגדול בתל אביב, סביבה שכבר הפכה מזמן לאחד ממוקדי הבילוי המרכזיים בעיר. הדבר שמושך תשומת לב ראשונה הוא המודל היפה, בו מודגש גג בניין בית הכנסת הגדול, אותו פיתחה והמשיכה גם לסביבה. ההדמיות המושקעות המלוות את ההצעה, מצליחות להמחיש באופן מוצלח את המקום החדש שנוצר (תמונות 37-35).

עכשיו מסקרן אותי לדעת, האם שנה הבאה אמצא כאן הצעה לחידוש סביבות המגורים, מבני החינוך והבריאות שצה"ל הרס בעזה. אבל אולי עכשיו זה רעיון מוגזם.

.

DSC00534

2. פעם בית חרושת טמפלרי, עכשיו תערוכת בוגרים. ברקע מגדל נוה צדק

.

DSC00545

3. בניין נוסף ששופץ שימש כבית משפחת וגנר. גם כאן מוצגת התערוכה

.

DSC00473

4. לתערוכה ניתן השם "הקופסא". יש גם לוגו ומניפות קרטון

.

DSC00531

5. הקופסאות

.

DSC00533

6. הלוגו

.

DSC00532

7. גם לבית ספר יש לוגו

.

הנה חלק מהעבודות או חלקים מהן שמשכו את תשומת ליבי. בטעות לא לכולן רשמתי את שם הסטודנט. אם אקבל עדכון, מבטיח לתקן:

.

DSC00511

8. הגשה. אין כאן הרבה אוויר וגם על נושא האור ריחף איום

.

DSC00528

9. הסבר על העבודה של רוני רוזן שעוסק בבית סוהר לנשים

.

DSC00510

10. בית סוהר במקום קולנוע מוגרבי (תכנון: רוני רוזן)

.

DSC00509

11. מודל בניין בית הסוהר (רוני רוזן)

.

DSC00524

12. דגם של חזית הבניין (רוני רוזן)

.

DSC00535

13. ארון התצוגה שעיצב קובי פרנקו עם ערן נוימן לכל תלמיד. כאן מוצגת עבודה מקורית שיצרה אנה יגנטוב ומציעה מרחב חדש לנשים בשכונה חרדית קיצונית בבית שמש

.

DSC00536

14. הארונות זזים

.

DSC00546

15. מודל עם חצר פנימית. מצטער שלא רשמתי את שמות יוצרי העבודות. אם תשלחו לי תיקון – מבטיח לעדכן את הקרדיט.

.

DSC00549

17. הצגת העבודה של ליאת בלקין עם דגש תהליך העבודה

.

DSC00553

18. הגשה בולטת בצבעוניותה הנדירה שיצר איל קיילין

.

DSC00554

19. לא אדריכלות אבל נראה שהוא נהנה (איל קיילין)

.

DSC00474

20.

.

DSC00475

21.

.

DSC00476

22.

.

DSC00477

23. נא לחלוץ נעליים ולעמוד

.

DSC00478

24. הגשה

.

DSC00484

25. מודל (שירה שורץ)

.

DSC00485

26. מודל (שירה שורץ)

.

DSC00486

27. ספר סקיצות (שירה שורץ)

.

DSC00487

31.

.

DSC00489

32.

.

DSC00490

33.

.

DSC00557

34. הסבר על עבודתה של רויטל מיכאלי

.

DSC00492

35. המודל מציג פיתוח והמשכיות לבניין בית הכנסת הגדול (רויטל מיכאלי)

.

DSC00494

36. הדמיה (רויטל מיכאלי)

.

DSC00560

37. הדמיה (רויטל מיכאלי)

.

DSC00503

38. הצעה לבית ספר: הסבר לעבודה של שלומית חיון

.

DSC00499

39: מודל לבית ספר (שלומית חיון)

.

DSC00504

40.

.

DSC00505

41.

.

התערוכה פתוחה רק עד שבת (2.8) ברחוב אילת 61.

שעות פתיחה:

היום, יום חמישי בין השעות 20:00-10:00, ביום ששי 15:00-10:00 בשבת עד 22:00.

-0-

שתי רשימות הקשורות לאוניברסיטת תל אביב:

(1) סיבוב בבניין בית הספר לאדריכלות

(2) סיבוב במנהרות התת-קרקעיות באוניברסיטה

-00-

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • גל מובי  On 03/08/2014 at 11:31

    מעניין למעט הפופוליזם של עניין הגנרטור.
    שעות עבודת הגנרטור ומפלסי הרעש מוכתבים על-ידי החוק.
    לא עניים ולא עשירים אמורים לסבול.

    • מיכאל יעקובסון  On 03/08/2014 at 11:34

      אנשים שרכשו דירה במגדל, ידעו שצמוד להם מתחם שמיועד לשירות הציבור ולכן מתלווה לייעוד גם רעש. רק עשירים יכולים לכפות כך את דעתם על הרוב.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: