סיבוב בתי ספר 14: בתי שימוש

לפניכם אחת הרשימות החביבות עלי שפרסמתי ב"הד החינוך" והיא עוסקת במקום שבדרך לא עוסקים בו. רוב הטקסטים שפרסמתי בהד החינוך לא עסקו במוסדות חינוך בישראל ולכן לא הבאתי אותם כאן בבלוג, אך הפעם באופן חריג החלטתי להביא את אחת הרשימות האלה. הנושא חשוב.

.

IMG_20140626_180350

שמח בשירותים (צילום: לוק בוגלי, באדיבות Palatre et Leclere Architectes)

.

החדר הכי דחוק ומוזנח בבתי הספר, ודאי הפחות מעוצב בו, הוא ללא ספק חדר השירותים. בדרך כלל התאורה בו חלשה, התאים צפופים, הרצפה והאסלות כמעט תמיד מלוכלכים ולעתים גם שבורים. תנאים כאלה אינם משרים ביטחון. האזור הסגור, שלתוכו עינו של "האח הגדול" אינה חודרת, נותר לא מפוקח. לא פלא שבמקומות מסוימים הפכו השירותים למוקד של אלימות, צריכת סמים ולפחות במקרה אחד – לרצח (תאיר ראדה, בתיכון "נופי גולן" בקצרין).

שתי סיבות עיקריות אחראיות למציאות העגומה הזאת: תקציבית ותכנונית. אם מוסיפים עליהן תחזוקה ירודה, חוסר הכבוד של התלמידים לחדר השירותים הוא רק פועל יוצא של כל אלה. "הדיון בתופעה של חדר שירותים", מסביר ד"ר דרור פימנטל מהמחלקה להיסטוריה ותאוריה ב"בצלאל", "חייב לעשות שימוש במושג בְּזוּת (abjection) של ההוגה הצרפתייה ז'וליה קריסטבה. חדר השירותים, אפשר לומר, הוא היכל הבזותיות של הגוף". פימנטל עסק בשאלת מעמדו של חדר השירותים, והוא מתאר אותו כ"רוח רפאים" במישור התודעתי והפיזי. "לדעתי", הוא מוסיף, "טוב ונכון להוציא את חדר השירותים מהמיקום השולי והנסתר ולהעניק לו מקום מרכזי יותר, מתוך הנחה שכך יפחת הסיכון לשימוש בזותי לא ראוי". ואכן, אפשר לראות שכמה מוסדות חינוך חדשים בעולם הפנימו את הרעיון ובחרו להוציא את חדר השירותים מהאפלה: חדרים מוארים היטב (באור מלאכותי או טבעי), חלונות רחבים אל החוץ וגם אל פנים בית הספר, מיעוט מחיצות וסגירות והתייחסות עיצובית מובהקת.

"יש לשמור על איזון עדין", מציע פימנטל. "יש למנוע שימוש בזותי עודף בחדר השירותים, תוך כדי שמירה על האינטימיות של הילד והימנעות מהכפפת המרחב הזה לפיקוחו הטוטלי של האח הגדול".

.

גן ילדים בפריז, צרפת
תכנון: Palatre et Leclere Architectes , ביצוע: 2012

מבנה מהמאה השמונה עשרה שעבר לאחרונה חידוש. העיצוב הצבעוני של הגן לא פסח גם על חדר השירותים. פסים צבעוניים מקיפים את החדר הישן ומעניקים לו חיים חדשים ושמחים. את המחיצות הסטנדרטיות בין האסלות מחליפים שבלולים אדומים.

V

as20

חזית הבניין צבעונית במיוחד (צילום לוק בוגלי, באדיבות Palatre et Leclere Architectes)

.

as21

צבעוני וללא מחיצות (צילום לוק בוגלי, באדיבות Palatre et Leclere Architectes)

.

בית ספר יסודי בפונטו-קומבו, צרפת
תכנון: ,Atelier 208, ביצוע: 2013

בגלל אילוץ, השירותים ממוקמים בחדר אטום נטול חלונות. האדריכלים בחרו להתמודד עם האתגר באמצעות תאורה חזקה. תאי השירותים מאורגנים בשורות משני צדי החדר, והכיורים ניצבים במרכז. נגיעות צבעוניות של כתום ואדום מחיות ומרעננות את הלבן השולט.

V

as18

בהיר ומואר היטב (צילום: אלכסיס לקלארק ובאדיבות Atelier 208)

.

גן ילדים בטוקיו, יפן
תכנון: 16a-inc , ביצוע: 2013

מחשבה עיצובית רבה הושקעה בחדר השירותים הזה, אם באמצעות חיפוי הקירות בקרמיקה צבעונית ואם בשילוב הספסל הכתום שבמרכז החדר. בהיעדר מחיצות בין האסלות, האינטימיות אמנם מתבטלת לחלוטין, אך כיוון שמדובר בגן ילדים הצורך באינטימיות קטן יותר.

V

as12

חדר מרווח ופתוח עם ספסל במרכז (צילום: מסיה יושימורה טצויה אוגווה ובאדיבות 16a-inc)

.

בית ספר תיכון בלירייה, פורטוגל
תכנון: Inês Lobo Arquitectos , ביצוע: 2010

חלון גדול במיוחד מזמין מבט אל הנוף ויוצר קשר בין חדר השירותים לחצר. מראה גדולה וארוכה מלווה את הקיר שבו קבועים הכיורים, וכך נוצרת אשליה של הכפלת החדר הצר. הקירות מחופים בקרמיקה בגוון חום בהיר – בדומה לשאר חלקי בית הספר, המחופים בעץ בגוון דומה.

V

as13

חלון לים התיכון (צילום: ןאונרדו פינטו, באדיבות Inês Lobo Arquitectos)

.

בית ספר יסודי בשארטר, צרפת
תכנון: Douard Francois , ביצוע: 2012

בבית הספר בעיר הציורית שארטר ביקשו האדריכלים ליצור אווירה שמזכירה כמה שיותר ביתיות חמימה ומזמינה. חדרי השירותים לא התחמקו מעיצוב תואם. התאים נטולי דלתות, והגוונים שנבחרו לחיפוי הקירות משרים עליזות ילדותית.

V

as17

העיצוב לא פוסח גם על הריצוף (צילום: אדוארד פרנצוס, באדיבות: Douard Francois) הצילום נעשה קודם שסיימו את צביעות הקירות

.

as16

תאים ללא דלתות (צילום: אדוארד פרנצוס, באדיבות: Douard Francois)

.

בית ספר יסודי במאייפו, צ'ילה
תכנון: Gubbins Arquitectos , ביצוע: 2011

לא תמיד צריך דלתות לחדר השירותים. באמצעות חלוקה נכונה של הקירות נוצר פתח שמונע קשר עין עם פנים החדר, אך מאפשר רציפות בין המסדרון לשירותים. האדריכלים גם הציגו בכניסה סימון ענק ומעוצב המכוון את הבנים והבנות – כל אחד לשירותים המיועדים לו. הסימון המעוצב גם מבליט את נוכחות המקום על רקע הבניין האפרורי.

V

as15

ללא דלת כניסה (צילום: פדרו מוטיס ובאדיבות Gubbins Arquitectos)

.

בית ספר יסודי בפראג, צ'כיה
תכנון: Grido Architectes , ביצוע: 2012

בקצה חדר השירותים חלון ראווה למסדרון המרכזי של בית הספר. מסך זכוכית מפריד בין האזורים, אך יוצר שקיפות מלאה. בעזרת הנראוּת העניקו האדריכלים לחדר עיצוב מושקע ויוצא דופן, שבא לידי ביטוי בצבעוניות עזה, בחומריות ובפרטים הסניטריים.

V

as14

השירותים כחלון ראווה למסדרון בית הספר (צילום: תומס מאלי ובאדיבות Grido Architectes)

 . . .

רשימות נוספות בתחום מוסדות החינוך בישראל:
(4) אורט יד לבוביץ' נתניה (מרדכי בן חורין)
(8) בית הספר הירוק בהוד השרון (תגית כלימור) ואחרים
(10) חצרות מתחדשות (יעל בר מאור)
(12) בית הספר בשכונת אגמים (לרמן אדריכלים)
(13) שני בתי ספר חדשים ביפיע וכפר כנא (אדריכל איאד אבו-גאנם)
.
ואל נא תשכחו את יום שני הקרוב:
.
Copy of MC_Invite3062014_F

עיצוב ההזמנה: אביב גרוס-אלון

.0.
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • Baruch Gonen  On 26/06/2014 at 22:15

    הבעיה בארץ שונה לחלוטין. השרותים בבתי הספר מלוכלכים , מקולקלים, שבורים, מסריחים .ילדות לא נכנסות לשירותים יום שלם. מתאפקות. מתוקף מיקצועי אני מכיר ילדות רבות שנגרם להן נזק בריאותי עקב ההתאפקות שלהן מלהיכנס לשרותים כל היום. . זאת הבעייה בארץ . בוא נתחיל מכאן

  • iaarchive  On 27/06/2014 at 15:03

    לחומר רב בנושא תכנון חדרי שירותים בבתי ספר בישראל ר׳ ארכיון אדריכלות ישראל

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: