רשימה 381
האדריכל רם כרמי תכנן שני מתחמים בשכונת גילה. את הראשון תכנן בשנות ה-70 ואת המתחם השני והגדול תכנן בשנות ה-90. לפני שבועיים כשבקרתי בגילה, המתחם של כרמי משנות ה-90 קפץ לי לעיניים כי הוא נמצא ממש בכניסה לגילה והיד של כרמי בולטת בו. אך בשונה מעבודות אחרות של כרמי, כאן חסר "הסיפור" שבדרך כלל מאפיין את עבודותיו והתוצאה היא מעט סתמית, אבל גם הסתמיות הזו נעשית בגדול ובאופן מאד מרשים ומעורר מחשבה.
שכונת גילה היתה החצר האחורית של האדריכלים הישראלים. כאן הם הרשו לעצמם לעשות (אולי בפעם האחרונה) מגוון של ניסויים. את מסע הניסויים התחילו האדריכלים בשנות ה-20 בקיבוצים, אחרי הקמת המדינה מימנה המדינה כמה ניסויים שהמפורסמים שבהם התרחשו כמעט במקביל בשכונה ה' בבאר שבע ובשיכון לדוגמה ברמת אביב. אחר כך המשיכו לנצרת עילית, ערד וכרמיאל ולבסוף בשנות ה-70, רגע לפני עליית בגין והליכוד לשלטון והפרטת הבנייה למגורים, הספיקו לתכנן את שכונות הטבעת החיצונית של ירושלים ובהם רמות, תלפיות מזרח, מעלות דפנה, כוכב יעקב, פסגת זאב וגם מעלה אדומים. אך מכולן – גילה היתה גינת השעשועים הבולטת ביותר, הן בהיקף הבינוי והן בתכנים והצורות שיצקו האדריכלים.
בגלל הסתמיות היחסית לא הייתי בטוח שאת המתחם אכן תכנן כרמי אלא אדריכל אחר. פניתי לקרוינקר שלא ידע. פניתי לערן שטען שזה כרמי, ולבסוף פניתי גם לרבקה (האלמנה) שאישרה שאכן מדובר בפרויקט שתכנן בעלה. בקשתי ממנה חומרים על הפרויקט אך יש בעיה עם הארכיון ולכן לא מצאה חומר. חשבתי שאולי בחומרים המקוריים של כרמי מתחבאים רעיונות ורמיזות למרכיבים שלא נבנו בסופו של דבר או שכן נבנו ולא שמתי לב אליהם. הפרטים היחידים שרבקה יכולה היתה לתת: את הפרויקט שנקרא "גילה 04" בנו שתי חברות בנייה – 'רמט' שעשתה שימוש בטכנולוגית בנייה מתועשת, ו'חפציבה' שעשתה שימוש בטכנולוגית בנייה קונבנציונלית. ועל כך ברשימה זו.
.
.
יש כאן קשתות בטון, הרבה בטון, חצרות קטנות, מעברים עיליים שיוצרים קשרי מבט, וחתכים שבטח היו נראים מצוין בחתך פרספקטיבי. כמעט כל הפרויקטים שתכנן רם כרמי מלהיבים אותי, אך הרבה פחות את אלה שמשתמשים בהם. האמת, לא שמעתי אף פעם מילה טובה ממישהו שגר, עובד, לומד או סתם חולף באחד המבנים שתכנן. היה שווה פעם לכתוב מאמר על כרמי שיורכב רק מציטוטים של המשתמשים בבנייניו. הנה רק חלק מהמבנים שתכנן: מרכז הנגב, מעונות סטודנטים בבאר שבע, בית המשפט העליון, בית נוער בקיבוץ חולדה, תאטרון הבימה, תיכון ליידי דיוויס בתל אביב, מוזיאון יד לילד בלוחמי הגטאות, התחנה המרכזית בתל אביב, הפקולטה למדעי הרוח בהר הצופים.
כרמי היה אדריכל שחולם, אדריכל שהיה לו חזון אוטופי מאד ברור. על הנייר החזון נשמע היה נפלא, אבל במציאות פחות. השכונה בגילה היא לא מהפרויקטים המובהקים של כרמי, זה לא כרמי שלמדתי להכיר. אפילו התושבים שדיברתי איתם בשכונה נשמעו מרוצים.
יש כאן מאות יחידות דיור, אבל בביקור בסביבות השעה ארבע וחצי אחר הצהריים, המקום היה נראה נטוש. החצרות שבטח בהדמיות נראו בהן אמהות, אבות וילדים משחקים, רצים עם בלון, משוחחים או צועדים מכאן לשם, הכל היה ריק. הלכתי במתחם ימינה ושמאלה, למטה ולמעלה והיה ריק. פעם אחת ראיתי אשה עם כיסוי ראש לבושה בבגד שנראה כמו חלוק ביתי, חוצה סמטה ונבלעת במהירות באחד הבתים. אחר כך ראיתי אשה שניה, גם היא עם כיסוי ראש וחלוק עמדה בפתח דירתה כשילדים קטנים נראו משחקים בתוך הדירה. היא ראתה שאני מצלם והציעה לי במתנה חצובה שהיא לא צריכה.
.
.
מסיבוב בשכונה ניתן ללמוד על עקרונות התכנון שעל בסיסן תוכנן הפרויקט. חלק מהעקרונות עובדים וחלקם לא:
(1) להפריד את תנועת הולכי רגל מתנועת רכבים.
(2) ליצור רשת שבילי הליכה שתקצר דרכים, ותיצור סדרה של "מקומות" – כמו בעיר העתיקה.
(3) להקשות על משתמשים להתמצא בשכונה. שילכו לאיבוד. הכל נראה אותו הדבר ואף פעם לא ברור אם בשביל שאתה הולך כבר עברת בו או שמא זה שביל מקביל.
(4) למנוע מנכים לגור בשכונה באמצעות ריבוי מדרגות. למרר את החיים למי שיעז להסתובב עם עגלת תינוק או קניות.
(5) להפריד ייעודים – לכן לא תמצאו בשכונה מכולת, מספרה, חנות ירקות או בית כנסת אלא רק מחוץ לה.
(6) לתכנן לאוכלוסייה ממעמד בינוני ונמוך – לכן אין מעליות ומינימום שטחים משותפים שדורשים תחזוקה.
(7) ליצור חצרות שיתפקדו כמוקדים מרחביים, והם אלה שיחזקו מפגש בין התושבים ויגבשו קהילה מקומית. בתכלס המוקדים האלה עלובים ונראה שהם לא מתפקדים. החצרות האלה הן המקום שבאמצעות התערבות, אפשר לחזק דרכן באופן משמעותי את השכונה. כיצד? לשלב בהן ייעודים ציבוריים שעונים על צרכי הקהילה באופן ברור ולא סתם פתרון כמו: מקום לשחק ולשוחח – שזה מה שהנחה את המתכננים בעיצוב חצרות כאלה.
(8) לנצל ככל הניתן את הטופוגרפיה הקיימת והקשה ולאפשר לכמה שיותר דירות נוף פנורמי החלונות הדירה (נוף שלא ניתן לראות במפלס הרחוב).
(9) לחפות הכל באבן ירושלמית – קירות, רצפה. רק את התקרה אפשר להשאיר ללא חיפוי אבן ורק לצבוע.
(10) לא לתכנן לשכונה קצוות או גבולות ומצד שני לא לחבר ולא לקשר אותה לסביבות המקיפות אותה.
.
סרטון קצר שצלמתי:
.
.
המודל של השכונה הזו הוא לא מודל מיוחד במינו, ובספר "שכונה-מדינה" צללנו לעומק הנושא. לא אחזור על הדברים, ולכן אמליץ לקרוא שוב את הספר עם דגש על הפרק העוסק במודל "השטיח".
יש כאן המון תמונות כי הסתובבתי והסתובבתי וקצת איבדתי את דרכי. לדעתי כדאי להביא כאן את כל אותם מראות בהם נתקלתי בביקורי הקצר במתחם, לכן לא חסכתי והבאתי את רוב התמונות שצילמתי. חלקן נראות זהות למרות שמדובר במקומות אחרים שרק דומים. אני ממליץ לכם לבקר וללכת לאיבוד.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
ועוד שני סרטונים קצרים שצלמתי ודרכם ניתן להבין את הסביבה:
.
.
.
תגובות
הכיעור המזעזע של כרמי נמצא בכל כך הרבה מקומות . לא ברור לי מהיכן מגיעים כל אלה המעריצים של הסגנון אלים והמשעמם הז. פרס אצלי הוא לא היה מקבל על הבטונדות וקירות האבן = חומות האבן האלה
בהמשך לדברי המגיב הקודם, העובדה שכרמי קיבל כל כך הרבה הכרה, הערכה ופרסים מאנשי המקצוע בתחומו היא תעודת עניות לאלה שחילקו לו אותם – כלומר, לגוורדיה האדריכלית בארץ. מעריציו ממשיכים לחיות בינינו ולתכנן בניינים ומתחמים סימבוליסטיים שהדבר היחיד שהם מסמלים כמו שצריך זה את הניתוק בין המתכנן לבין צרכני התכנון – התושבים, האזרחים, האנשים האמיתיים. בושה.
ובעצם גדול האדריכלים היהודיים בתקופה זאת היה ריקרדו בופיל לוי ולכרמי התחשק לעשות פרויקט שיהיה מעט ניו קלאסי אלה בופיל, עם קשתות עמודים ועיטורי בטון, אותה תקופה, פלגיאט קטן ומקומי
http://www.ricardobofill.com/EN/683/PROJECTS/Les-Espaces-d-Abraxas-html
מיכאל, האם כרמי שלח ידו גם בתכנון שכונת ארמון הנציב (תלפיות מזרח)? למשל, רחוב אדם, או החלק המכונה (או שהיה מכונה כך בילדותי, כשבנו אותו, ע"ש חברת הבנייה) "מעלות אלרם"? נראה לי מאוד מוכר, הסגנון הטרומי המקושת הזה
את מעלות אלרם תכנן יעקב רכטר. שני המתחמים נבנו על ידי בני אותו דור עם חומרים וטכנולוגיות דומות ומכאן הדמיון. בעתיד אכתוב גם על מעלות אלרם (אך קודם אכתוב על מתחם נוסף בגילה וגם על הר חומה).
היי מיכאל, תודה. אגב, אני גדלתי ברח' מרדכי אלקחי, שבאופן די ברור לא תוכנן ע"י החבר'ה האלה. גם בו היה משהו מאוד מעניין – בניינים עם גשרים (איך לא), אבל גם הפרדה מפלסית מוחלטת של חיי הדיירים ממפלס הכביש. היו שבילים ארוכים ומתפתלים, מרוצפים, שסביבם שיחים מטפסים, ומדי פעם רחבה מרוצפת ששברה את השביל. וכילדים זה היה נהדר, חוסר ההכרח הזה לשחק ליד הכביש וכמובן מרחב אינסופי לכאורה לרוץ בו בלי לפחד ממכוניות או בכלל מהצורך לקטוע את המשחק. אני, שגרתי בקצה אחד של הרחוב, יכולתי ללכת מהבית עד למכולת שבקצה השני של הרחוב בלי לחצות אף כביש. הייתי שם לא מזמן, העזובה גמרה אותי. הבניינים עדיין מלאים, אבל בזקנים. כמעט אין ילדים ברחוב יותר. הספסלים שפעם היו יושבות עליהם אמהות ומטפלות, ריקים. אם תרצה תמונות משם, תגיד ואשלח לך.
היי, אני חושב שזה מתחם שתכננו האדריכלים לופנפלד-גמרמן. אשמח אם תשלחי תמונות.
היי מיכאל
תוכל למצוא את כל התמונות בקישור הבא, בפייסבוק שלי. אם תשתמש בהן, רק תן קרדיט.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151733140644059.1073741825.612104058&type=1&l=40ec735150
תודה רבה. בהמשך אכתוב רשימה נוספת על מתחם שבקרתי בו בגילה, אך במתחם שאת מציינת לא בקרתי. אבקר בו בפעם הבאה.
מתחם מדהים…בשונה מהמתחם הסתמי של יסקי. יש תחושה של הוד בשכונה כמו לגור בארמון.כרמי פיסל בחלל מקומות שנעים ללכת בהם , לשהות בהם- הקשת הפשוטה שחוזרת ומברכת את הולך הרגל לפני שהוא נכנס למעבר המקורה- זה צנוע אנושי- הסרט ממחיש כ"כ יפה את הנקיון שבתכנון, את התאטרליות של גרמי המדרגות- להכנס לעולם של כל דייר- לראות הת העצצים והספסל ליד הכניסה לאחד הבתים ולראות איך אנשים מתגברים על שדה האבן ויוצרים עולם חדש על גביו LIKE ש.ר
היכן בני האדם? מדוע השכונה/מבצרי האבן ריקה מתושבים?