סיבוב בתי ספר 12: חזרה לחצר הפנימית

הרעיון של חצרות פנימיות הפתוחות לשמים חוזר בשנים האחרונות למוסדות חינוך בעולם וכעת גם בישראל. הרשימה הזו מבוססת על מאמר קצר שכתבתי בכתב העת "הד החינוך" (עורך: ד"ר יורם הרפז, עורכת משנה: ציפה קמפינסקי), בו ניתנה לי במה קבועה (כבר חמש שנים).

בית הספר היסודי בשכונת אגמים בנתניה נבנה אמנם לפני יותר משנה, אך בגלל שהעירייה היתה יותר זריזה מהקבלנים שבנו את בתי השכונה החדשה, לא היו תלמידים שיאכלסו את בית הספר. רק השנה לאחר שחלק נכבד מבתי השכונה אוכלס, הגיעו גם התלמידים והוחל באכלוס הבית ספר החדש.

בחלק האחרון של הרשימה, בחרתי להציג כמה בתי ספר משנות ה-50 שנחשבו בשעתו לפורצי דרך ולמודל אותו העתיקו בכל העולם (וגם בישראל). החלק הזה לא ניכלל במאמר המקורי.

.

1382099_719753648054220_1864714167_n

הפסקת עשר בחצר הפנימית

.

המבנה של בית הספר מזכיר בית כלא במבט ראשון: הכיתות והחדרים מרוכזים בארבע צלעות המקיפות חצר מלבנית. אך למרות הדמיון לבית כלא, החצר אינה חצר מסדרים קשוחה ואטומה – היא יכולה לשנות את פניה לטובת שימושים מגוונים; היא אמנם סגורה בדפנות, אך פתוחה לשמים.

בית הספר בנתניה מאכלס בינתיים, במקביל לתהליך אכלוסה של השכונה הצעירה, רק שלוש כיתות. בנייתו טרם הושלמה (עד כה נבנו 12 מתוך 18 הכיתות המתוכננות), וגם הפיתוח הסביבתי לא בוצע במלואו. לבית הספר יש גם חצר "רגילה" הממוקמת בחזית הבניין, אך החצר הפנימית מנקזת אליה את ההתרחשות: לכאן יוצאים התלמידים מהכיתות, המורים חוצים בדרכם ממקום למקום וכאן מצטלבים מבטיהם של אלה העומדים בחצר עם אלה שבשוליה, בקומה התחתונה או העליונה. החצר היא הלב של בית הספר ברעיון ובשימוש. בהפסקת עשר טיפוסית כמחצית מהתלמידים שיחקו בחצר הפנימית. היא נותנת לתלמידים ביטחון וגבולות ומאפשרת למורה התורן פיקוח קל יחסית. אל לא הכל מושלם: "בקיץ לא יכולתי לעמוד כאן כי היתה שמש והיה חם" מתוודה אלונה שלום, מנהלת בית הספר, "בחורף אני לא יודעת מה יהיה. אני רוצה לערוך כאן גם התכנסויות, אבל עכשיו החצר עדיין לא מתאימה לזה. אני אוהבת את החצר וגם ההורים אוהבים את החללים הפתוחים, אבל מדאיג אותם הגשם".

לכל בעיה אפשר למצוא פתרון: נטיעת עצים, למשל, יכולה לשפר את ההצללה בקיץ. אפשר גם, בתקציב זול יחסית, למתוח יריעת ברזנט שתסוכך על חלק מהחצר. עד אז אפשר ליהנות גם מהרעיון: בינוי צפוף יחסית המקיף חצר מלבנית סגורה הוא הצהרה של חזרה לצורות בסיסיות, שהיא גם חזרה לערכים של פשטות וצניעות.

אף שהחצר סגורה מכל צדדיה, הבניין הנמוך מאפשר מבט למגדלי המגורים המקיפים את בית הספר. המסדרונות הפתוחים לחצר ממתנים את תחושת הסגירות. חלונות עגולים וגדולים מאפשרים אמנם מבט לתוך הכתות, אך בעיקר מחזקים את הקשר בין הפנים והחוץ משום שרואים דרכם את נוף השכונה.

.

IMG_5444

הכניסה לבית הספר מהרחוב מובילה ישר לחצר הפנימית

.

IMG_5434

החצר הפנימית היא לא רק מקום מעבר לכל החלקים השונים של הבית ספר, אלא גם מגרש משחקים

.

IMG_5438

קורות בטון סוגרות מעט על החצר ומאפשרות בעתיד ובמידת הצורך למתוח ביניהן יריעות להגנה מהגשם או השמש

.

IMG_5393

מסדרונות הקומה העליונה פונים גם הם לחצר הפנימית

.

IMG_5433

הילדים משחקים והמורות משוחחות

.

IMG_5378

כדי לקצר דרכים נבנה גשר שמקשר בין שני חלקי הקומה השניה. בעתיד כשיושלם המבנה יבנה גשר נוסף

.

IMG_5373

לא כל החצר מרוצפת ובחלקה יינטעו עצים (מצטער שאין פוקוס)

.

1378726_702768026419449_1450480797_n

מסדרון בקומה העליונה

. 

IMG_5368

חלון הפונה מהמסדרון לכתה ודרכו ניתן להשקיף בהמשך על בתי העיר

.

מרכז למצוינות EDF, תכנון: ECDM אדריכלים, ביצוע: 2013

במרכז למצוינות הנבנה בימים אלה בפרברי פריס (בעקבות זכייה בתחרות אדריכלים פומבית), מופיעה חצר פנימית. אלא שבשונה מהחצר בנתניה, כאן בחרו המתכננים להפוך את החצר ליער מרהיב ופראי כשבין העצים והצמחים "נשתלו" גם ספסלים. זו חצר פחות גמישה מהחצר בנתניה, אך היא מעניקה סביבה ייחודית ולא צפויה בלב אזור בנוי.

.

VueJardinDessus

מבט מלמעלה על החצר הפנימית (הדמיה: ECDM)

.

VueJardin

החצר הפנימית (הדמיה: ECDM)

.

תיכון Braamcamp Freire, תכנון: CVDB אדריכלים, ביצוע: 2012

בבית ספר התיכון שנחנך בשנה שעברה בליסבון, פורטוגל, החליטו האדריכלים לגוון את אופיין של החזיתות הפונות לחצר הפנימית; הגודל, הצורות והצבעים של הפתחים שונים זה מזה. לעומת הגיוון בחזיתות, החצר שומרת על איפוק עיצובי – כמה ספסלים, כמה עצים ורצועת דשא. האיפוק הזה נועד כנראה לשמירה על רחבה שתאפשר מגוון פעילויות.

.

image004

החצר הפנימית בתיכון Braamcamp Freire (צילום: invisiblegentleman.com)

.

אשכול גני ילדים Callosa, תכנון: רוקמורה אדריכלים ואלכסנדרה מרקוס אוליברס (AOM) אדריכלים, ביצוע: 2012 

אשכול גני הילדים בעיר אליקנטה שבספרד מאורגן סביב חצר פנימית עגולה. במקום דשא או ריצוף קשה, הקרקע מחופה בחומר גמיש, רך וצבעוני. בין הגנים והחצר מפריד מסך זכוכית המאפשר קשר עין רציף בין האזורים השונים.

.

52280598e8e44e5fdf000065_nursery-school-rocamora-arquitectura_rocamora-arquitectua-nursery-school-01

מבט מהאוויר על אשכול גני הילדים (צילום: David Frutos)

.

Nueva escuela infantil en Callosa de Segura.

מבט מתוך החצר (צילום: David Frutos)

.

522805a3e8e44e5fdf000066_nursery-school-rocamora-arquitectura_rocamora-arquitectua-nursery-school-03

מראה כללי (צילום: David Frutos)

.

והנה כמה דוגמאות לבתי ספר עם חצרות פנימיות שהפכו למודל לאדריכלים ומקבלי החלטות בכל העולם:

האדריכל היהודי-דני ארנה ג'יקובסן (1971-1902) תכנן בקופנהגן בית ספר של 24 כיתות (Munkegaard School) שנחשב עד היום לאחת מעבודותיו החשובות ביותר. הוא גם עיצב את כל הריהוט של הבניין, אך מה שבולט הוא ריבוי החצרות הפנימיות ששרתו את כיתות בית הספר. בית ספר ניצנים ברמת אביב שתכנן זאב רכטר היה אחד מאותם בתי ספר שנבנו בהשראתו.

.

20131031083109931_0001

בית ספר בקופנהגן בתכנון אדריכל ארנה ג'יקובסן, 1957 (צילום: סטרווינג)

.

מאריו קיאמפי (2006-1907) היה מהאדריכלים המשפיעים בארה"ב של שנות החמישים, אך בשונה מכל אותם אדריכלים שהעדיפו לעסוק במבני ראווה, הוא ניסה לשפר ולחדש בתחום מבני החינוך בקליפורניה, שם חי. אציג כאן שני בתי ספר יסודיים שתכנן ונחשבו בשעתו לחדשניים ביותר:

.

111

בית ספר יסודי בעיר דאלי שבקליפורניה עם חצר פנימית בתכנון מאריו קיאמפי, 1958 (צילום מ-2006: Zedla)

.

20131031082932994_0001

מראה כללי של בית ספר יסודי בסן פרנסיסקו עם חצר פנימית, בתכנון מאריו קיאמפי, 1956 (צילום: פרטרידג')

.

20131031083016692_0001

מבט על שיעור בחצר בבית ספר יסודי בסן פרנסיסקו בתכנון מאריו קיאמפי, 1956 (צילום: פרטרידג') מימין יש גם ציור קיר – כי פעם לא הסתפקו רק בבניית קירות וגג ודאגו לשלב אמנות כחלק בלתי נפרד מהבניין

.

בהזדמנות זו ברצוני רוצה להודות לציפה קמפינסקי וליורם הרפז על הבמה ולנועם תמרי על הטיפול הגרפי שנותן לטקסט והתמונות לעבוד ביחד

.

hed13

מראה המדור כפי שפורסם בכתב העת "הד החינוך" (עיצוב: נועם תמרי)

.

רשימות נוספות בתחום מוסדות החינוך בישראל:
(4) אורט יד לבוביץ' נתניה (מרדכי בן חורין)
(8) סיבוב בבית הספר הירוק בהוד השרון (תגית כלימור) ואחרים
(10) סיבוב בחצרות מתחדשות (יעל בר מאור)
.
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • amitaisandy  On 09/11/2013 at 21:50

    חסרון רציני אחד של חצר פנימית כזאת הוא הגברת כמות הרעש בהפסקות. אם עושים מבחן שנמשך יותר משיעור אחד באחת הכיתות ממש קשה להתרכז.

    • מיכאל יעקובסון  On 09/11/2013 at 21:57

      (1) הדלתות והחלונות הפונים לחצר הפנימית יכולים למנוע חדירת רעש.
      (2) ניתן להשתמש בחומרים סופגי רעש (אפילו צמחיה פשוטה).
      (3) החצר הפנימית היא לא החצר היחידה, וניתן לנתב את התלמידים ולהגדיר באותם אירועים חריגים שלא להרעיש בחצר הפנימית (הרי מבחנים שנמשכים יותר משיעור הם נדירים בבית ספר יסודי).
      (4) רעש זה לא דבר נורא. אחת הבעיות של החינוך שהוא מנסה לסרס צחוק או צעקות ואחר כך הופכים להיות מרירים, ציניים וצעקנים.

  • דודי  On 10/11/2013 at 11:49

    מזכיר לי במקצת את בית הספר של ילדי – יובלים בקדימה-צורן. חצר פנימית עגולה (ומקורה ב"אוהל" בחלקה), עם מסדרון היקפי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: