סיבוב בתי ספר 11: ספריות במרכז העניינים

"הדבר היחיד שאתה צריך לדעת", אמר אלברט איינשטיין, "הוא היכן נמצאת הספרייה הקרובה". אך האם האמרה הזאת עדיין מתאימה למציאות החיים היום? כשהחוויות והדמיון מופקדים בידי ערוצי הטלוויזיה והמידע בידי רשת האינטרנט, הגיוני לשער שהספרייה איבדה את משמעותה בחיי היומיום. זה לא כך. "הספריות שינו את תפקידן", מפתיעה ד"ר גבי דותן, ראש המגמה למידע וספרנות במכללת בית ברל. "דווקא כשכל העולם הופך להיות דיגיטלי נפתחות עוד ועוד ספריות, כי הספריות הן כבר לא רק מקום לאחסון ועבודה עם ספרים אלא מרכז מידע רב-ערוצי".

ספריית בית הספר, מוסיפה דותן, בדומה למעבדת בית הספר, היא חדר לימוד עם משאבים. הספרן, בדיוק כמו הלבורנטית, קשוב לתלמידים ומנחה אותם כיצד להשתמש בשירותים שהספרייה מציעה, למשל למצוא מקורות מידע ולעודד לקריאה. הספריות צריכות, לדבריה, להיות ממוקמות במרכז בית הספר, נגישות ונראות לכול, ולהציע סביבה גמישה לשינויים עם פינות ללימוד פרטני או קבוצתי, כולל קבוצות שעוסקות בפרויקטים.

"המקום עם הכי הרבה פוטנציאל לעודד לקריאה ולחנך לקריאה הוא בבתי הספר היסודיים", אומר יובל גורן, בעל חברה המתמחה בעיצוב ובריהוט ספריות. "כאן נמצא קהל היעד. הילדים הצעירים עוד מוכנים לשמוע סיפור או לקרוא אותו, לעומת הגדולים שכבר צורכים טכנולוגיה". גורן, שהקים עד היום מאות ספריות, רואה את הספרייה בבתי הספר היסודיים על טהרת הספר: קריאה מודרכת, שמיעת סיפור, אירוח סופרים. גם את הספרייה העתידית הוא רואה על בסיס הספרייה המסורתית, "אך עם יותר תצוגות ופחות מלאי". את הספרייה בבתי הספר התיכון הוא רואה גם כ"מקום של תלמידים", שנמצא בין החצר ובין הכיתה, משלב טכנולוגיה ומאפשר לתלמידים שחרור ומנוחה. הבעיה, לדבריו, היא שמשרד החינוך מתקצב רק ספריות בבתי ספר חדשים ולא ספריות ותיקות.

במציאות שבה הספריות נדרשות להיות גמישות ולענות על צרכים טכנולוגיים משתנים, רצוי שחלוקת התקציבים המסורתית תישקל מחדש.

.

1390527_705044199525165_1311143312_n

במרכז העיניינים: הספרייה בבית הספר ברחובות

.

(1) קריית חינוך למדעים, רחובות | תכנון: עצמון אדריכלים, ביצוע: 2011

ברחובות בחרו המתכננים להציב, אולי לראשונה בישראל, את אולם הספרייה במרכז בית הספר, במקום המקשר בין אגפי הבניין השונים ולצד הכניסה והיציאה המרכזית. בנוסף, לא עוצבה הספרייה כחדר טיפוסי הכלוא בין ארבע קירות, אלא כסביבה שבחציה כוללת קיר מסך זכוכית מעוגל. כך, מתאפשרים קשרי מבט רציפים בין התלמידים השוהים בספרייה ובין אלה החולפים על פניהם בחוץ, אם כי מאז חנוכת הבניין, הספיקו כבר לכסות חלק משמעותי מקיר הזכוכית בכרזות שונות החוסמות את המבט.

במקור, פתחו האדריכלים גם את המסדרון שבקומה העליונה אל אולם הספרייה הגבוה שמתפרס בחלקו על שתי קומות, אך מנהלת המוסד מצאה כי הדבר פוגע בריכוז של אלה הנמצאים בספרייה ובחרה לאטום את הפתח ולנתק בין האזורים.

ביקור בספרייה ביום רגיל, מוכיח כי המקום הוא הלב הפועם של בית הספר הן בהיבט התפקודי, הן בהיבט הפיסי והן בהיבט הפדגוגי. ארונות הספרים המסורתיים והצפופים מרוכזים בחלקו האחורי של האולם, לעומת סביבות ישיבה ללימוד, עבודה וקריאה המצויים במרכז ובחזית האולם וכוללים גם מדפי ספרים מאווררים יותר בהם כל ספר מקבל נראות. בהפסקה הגיעו תלמידים בלי הזמנה מראש, חלקם שלפו ספרים מהמדפים, התיישבו על הספות הנוחות ושקעו בסיפור. אחרים שוחחו תוך שהם מעיינים בכתבי עת צבעוניים וחלק נעמדו ליד קבוצה שעבדה באותה עת על פרויקט רובוטיקה.

ההפסקה חצצה בין כיתת תלמידים שהפכה את הספרייה לכיתת לימוד תוך שהם מסדרים את הכיסאות בשורות מול מסך עליו הוקרנה מצגת, ובין קבוצה קטנה שבאה בתום ההפסקה והתכנסה סביב לשולחן עגול לשיחה עם אפרת צוקרמן, מנהלת בית הספר שמקפידה לטפח ולהשתמש במקום. "כל פגישה שלי עם צוות בית הספר לאחר שעות הלימודים מתקיימת פה", היא מספרת, "הפלוס הוא שהמקום נגיש, רואים מכל מקום, זה ידידותי וזה קרוב".

.

IMG_7474

חזית מעוגלת מאפשרת מבט פנוראמי על הנעשה בתוך או מחוץ לספרייה

.

IMG_7531

הספריה לא מסתתרת מאחורי קירות אטומים, אלא קיר זכוכית

.

הספרייה נהנית בעיקר מתאורה טבעית החודרת מסדרה של חלונות המאפשרים לאור יום להאיר את האולם מבלי לסנוור את השוהים בו. האור שוטף את השולחנות ומקומות הישיבה ומאפשר קריאה ועבודה רגועה ונעימה.

"הבעיה שמשרד החינוך מתקצב רק ספריות בבתי ספר חדשים, אך לא מתקצב ספריות ותיקות בכלל" מתלונן יובל גורן על המציאות הקיימת בתחום התקצוב הממסדי. במציאות בה נדרשות הספריות להיות גמישות ולענות על צרכים טכנולוגים משתנים, רצוי כי משרד החינוך ישקול מחדש את חלוקת התקציבים. בבית הספר ברחובות התבססו על תקציב משרד החינוך שלא הספיק למימוש החזון, ולעיצוב וריהוט הפנים נדרשה הנהלת בית הספר לנצל תרומה מקרן פילנתרופית.

.

IMG_7469

שיעור בספרייה. בחלק העליון של התמונה רואים פס חלונות שקישר במבט למסדרון הקומה העליונה, אך לטענת המנהלת הוא הקשר הפריע לשיעורים בספרייה ולכן נאטם

.

IMG_7463

שיעור

.

IMG_7484

פרויקט טכנולוגי של קבוצת תלמידים מבוצע באחת מפינות הספרייה

.

IMG_7496

בהפסקה חלק מהתלמידים מעדיפים להעביר את הזמן בין הספרים או סתם לשבת ולדבר

.

IMG_7493

קוראים

.

IMG_0640

גם זה מתנהל בספרייה: פגישה של אחת מוועדות התלמידים עם מנהלת בית הספר

.

IMG_0641

ארונות הספרים המסורתיים מצויים בחלק האחורי של האולם, כשעיקר הספרייה מתפקד כאזור קריאה, מפגש ולימוד

.

IMG_7517

דרך קיר הזכוכית מתפאשר לשוהים בספרייה קשר עין רציף עם כל מי שמסתובב מסביב

.

IMG_7530

הריהוט משלב ארונות ספרים עם שולחנות קריאה ועבודה

.

(3) תיכון סנט ניקולאסיום, אמסטרדם | תכנון: DP6 אדריכלים, ביצוע: 2012

בבית הספר החדש באמסטרדם, הסביבה המוכרת כספרייה נקראת "מרכז מולטימדיה". אמנם מדפי הספרים הם המרכיב הבולט בסביבה, אך הם כולם מוקפים בסביבות למידה ועבודה שנועדו לתת לתלמידים את האפשרות לבחור בכלים אתם הם מעדיפים לעבוד. כמו בשני המקרים הקודמים, בחרו למקם את הספרייה לצד המעבר המרכזי בבניין, באולם מרכזי אליו מתנקזים מרבית הייעודים המרכיבים את בית הספר, כך שקשה לפספס אותו. בנוסף, זכתה הספרייה למרחב המושקע ביותר בבניין: קיר מסך זכוכית ענק הפונה לחצר צפונית (כך שלא יחדרו קרני שמש ישירות ויסנוורו את האולם).

ארונות הספרים הלבנים ממוקמים בניצב לנוף בכדי למזער את חסימת המבט. שדה של מנורות חצי שקופות בצורות כדורים המשתלשלות מהתקרה, מאיר במידת הנדרש ומהווה מרכיב עיצובי המרכך את הסדר והארגון הבאים לידי ביטוי בהצבה ובקווים הישרים שיוצרים ארונות הספרים והמסגרות הנושאות את קיר הזכוכית.

שולחן ארוך וצר מלווה את קיר מסך הזכוכית ומאפשר  עבודה לבד או בזוגות. כאן ניתן לעיין בספרים, לשבת עם מחשב נייד או סתם לבהות בנוף. פינות ללימוד בקבוצות קטנות וגדולות מאפשרות סוג נוסף של מפגש בספרייה, כמו השולחן העגול שבמרכזו ניטע עץ, המרמז על העצים הנטועים בחצר החיצונית ובכך מקשר בין הפנים ובין החוץ הנצפה היטב. בשונה מרבים הסוברים כי הספרייה היא מקום בו צריך להימנע ככל הניתן מהסחת הדעת, כאן בחרו ללכת בדרכו של אפלטון, שהעדיף לגבש את תפיסותיו דווקא אל מול הנוף ובסמוך לנמל הומה אדם.

מרכיב נוסף שקיבל תשומת לב מצד המתכננים היתה התצוגה אליה הושם דגש מיוחד. ויטרינות המוצבות בקצוות של כל אחד מארונות הספרים מציגות ספרים חדשים או כאלה עליהם ממליצים הספרנים וסגל המורים. לעומת התצוגה המתחלפת, ניצלו המתכננים את העובדה כי ארונות הספרים נצפים היטב ממסדרונות הקומות העליונות הצופות על אולם הספרייה, וציטוטים נבחרים מיצירות מופת (כמו המלט של שייקספיר) נבחרו לעטר את האולם באמצעות רצועות החוצות אותו ועולות בין השאר על ארונות הספרים.

.

50d13028b3fc4b41b30000a6_st-nicolaaslyceum-dp6_cf061599

(צילום: Jeroen Musch, באדיבות DP6)

.

st-nicolaaslyceum_MG_2072

(צילום: Jeroen Musch, באדיבות DP6)

.

st-nicolaaslyceum_MG_2073

(צילום: Jeroen Musch, באדיבות DP6)

.

st-nicolaaslyceum_MG_2070

(צילום: Jeroen Musch, באדיבות DP6)

.

(2) בית ספר יסודי וחט"ב, פרדריקשאוון | תכנון: Arkitema Architects, ביצוע: 2012

תכנית בית הספר מבוססת על סדרה של זרועות הנמתחות מאולם מרכזי גדול ורחב המדמה כיכר עירונית שבמרכזה ממוקמת הספרייה; אלא שכאן הספרייה היא לא חדר סגור, אלא פתוחה לסביבה וכך הופכת לחלק בלתי נפרד מההתנהלות הבית ספרית ומחיי היום יום של התלמידים.

הספרייה היא מרכז העניינים, מקום שנצפה כל הזמן וניתן להיכנס אליו בחופשיות לאורך כל שעות היום, לשלוף ספר מהמדף ולקרוא אותו על המדרגות הנוחות שהופכות גם למקום ישיבה ושכיבה כחלק בלתי נפרד מחצר פנימית. לעומת הגוונים הבהירים של בית הספר, מעוצבת הספרייה כרהיט גדול צבוע אדום המאפשר מגוון של צורות שהייה.

.

f9iiewgxnhlt4uf1vgqs

(צילום: Arkitema Architects)

.

Nordstjerneskolen_20130125TW__TW_058

(צילום: Arkitema Architects)

.

10

תכנית בית הספר (Arkitema Architects)

.

המאמר פורסם לראשונה בכתב העת "הד החינוך"

עורך ראשי: יורם הרפז, עורכת משנה ועורכת המדור: ציפה קמפינסקי, עיצוב: נועם תמרי

.

A

כפולת העמודים כפי שפורסמה ב"הד החינוך" (עיצוב: נועם תמרי)

.

B

ועוד עמוד אחד (עיצוב: נועם תמרי)

.

רשימות נוספות בתחום מוסדות החינוך בישראל:
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • avivitmishmari  On 07/10/2013 at 12:18

    בעיני החללים האלה (בייחוד השניים האחרונים) חשופים מדי, גדולים מדי, ראוותנים ומסיחי דעת, לא מאפשרים את הרגע המהורהר של החיפוש והבהייה, ההכרחיים בספרייה. ומי יכול להתרכז בקריאה או אפילו עיון, בתוך האדום הזה?

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: