לפני כמה שבועות בקרתי עם רועי בכפר כמא הסמוך להר תבור. הביקור היה לקראת הכנת הצעה לתכנית מתאר. בסוף לא זכינו במכרז למרות שהקמנו צוות מצוין. ההתמודדות לא היתה על איכות או ניסיון אלא על כסף, והפסדנו לאדריכלית אלמונית ורעבה שהיתה מוכנה לרדת עם המחיר לרצפה. עם כאלה דברים לא ניתן להתמודד. בכל מקרה, מכל העסק הזה יצא שהכרתי את כפר כמא.
לצ'רקסים יש בישראל שני יישובים: כפר כמא וריחנייה. את ריחנייה אני טרם מכיר אבל מהביקור בכפר כמא בולטים חיי הקהילה והמערך הפיסי של היישוב.
.
.
כמה שנים לאחר הקמת כפר כמא, במהלך טיול מראשון לציון למרג' עיון שהתקיים ב-1908, חלפה כאן נחמה פוחצ'בסקי. כך היא מתארת את היישוב: "הנה עוברים אנחנו את כפר כמא. העיירה הצ'רקסית העשירה. פה הינך פוגש הרבה נטיעות של עצי תות ושל גפנים, ובתוך העירה הנך רואה בתים גדולים ומרווחים. עברנו את שדותיה הרחבים, המשתרעים עד קצה העמק, ומתחילים אנו לעלות על הרי נפתלי" (בתוך: "אעברה נא בארץ, מסעות אנשי העליה הראשונה", משרד הביטחון ההוצאה לאור, 1992).
.
.
קהילה: מדובר באוכלוסיה צ'רקסית, שהוזמנה להתגורר כאן לפני 130 שנה על ידי השלטון העות'מאני. ראשי המשפחות שהוזמנו היו לוחמים מיומנים, וזו היתה הסיבה העיקרית שהעות'מאנים ביקשו באמצעותם לחזק את שלטונם באזור. ב-1878 הגיעו המשפחות היגרו מהרי הקווקז והקימו את הכפר. הצ'רקסים הם מוסלמים ודוברים כאן עברית וערבית וביניהם מדברים בעיקר קווקזית בניב מיוחד. היישוב היום מזדקן היות ורבים מבני הדור הצעיר נתקלים בחסמים מצד החברה הישראלית, מה שמונע מהם להתקדם מקצועית ומעמדית ולכן הם עוזבים לחו"ל.
פיסי: מדובר אמנם ביישוב בבנייה כפרית שמשמעותה נמוכה ומסביב לכל בית חצר, אך יש כאן גרעין עתיק שעבר חידוש ופיתוח לפני כמה שנים. קצת נראה כמו גרסה חלשה של שיפוץ עכו העתיקה או זכרון יעקב, אלא שבשונה מהם, כאן חוץ משיפוץ הרחוב אין ייעוד מעניין. יש אמנם את המסגד שהוא מבנה ציבור בולט וחשוב בעיר, אך בשורה התחתונה הוא כמו כל מסגד אחר. יש גם מוזיאון אך הוא בשוליים ובמהלך הביקור בכלל לא מצאנו אותו, וזאת למרות ששטח גרעין הכפר קטן יחסית. מרבית בתי גרעין הכפר בנויים מאבן בזלת, מה שיוצר שפה אחידה בבינוי. ועל כך ברשימה זו.
.
.
הזהות התרבותית בכפר כמא חשובה לתושבים והדבר בא לידי ביטוי לא רק באורחות החיים אלא גם במרחב הפיסי. השמירה על המורשת הבנויה חשובה ליישוב ורואים שהרחובות נקיים ומאורגנים, דבר חריג ביישובים כפריים שאינם יהודים. בין השאר ניתן למצוא שפה של סמלים המשתלבת בבינוי. אחד הסמלים הוא הדגל הצ'רקסי, המורכב משלוש חיצים וסדרה של כוכבים המייצגים את השבטים השונים שהרכיבו את הצ'רקסים בקווקז.
מבחינה קולינרית יש כאן מספר מסעדות. אחת מתבססת כולה על המטבח הצ'רקסי אך היא נפתחת רק ב-12 בצהריים והיא גם קצת יקרה. מסעדה שניה היא סתם מסעדה מזרחית והאוכל הצ'רקסי הוא לא העיקר בה. אני הסתפקתי במאפה צ'רקסי שנמכר ב"מאפיית בונז'ור" הממוקמת ממש בכניסה ליישוב. נכנסתי למאפייה ומצאתי שתי מוכרות שעמדו מאחורי הדלפק, אמא ובת. הבת לא היתה נחמדה ובקושי הסכימה לתת שירות, האמא היתה אדיבה. התייעצתי איתה מה לקחת והיא המליצה על חלוז – מאפה ממולא בגבינה מסורתית. בנוסף, לקחתי לחמניה פשוטה עם חתיכה גדולה של גבינה צ'רקסית מעושנת. לא משהו שהייתי רוצה לאכול שוב. רועי העדיף פלפל במסעדה ממול, גם הוא לא התלהב.
נכנסנו לכפר רגלית. כל מרחקי ההליכה פה קצרים ונוחים. בניין המועצה הוא מבנה סתמי אך מעמדו ברור. על החזית בכניסה אליו תלויה מפת הכפר. השילוט מיושן, דהוי וחלקי. השקיעו אמנם במעגל התנועה המרכזי ובמרכזו הציבו שער סימבולי עשוי ממתכת, אבל הוא כבר דהוי, לא יפה ואין בו שום תרומה להתנהלות או לחזות המקומית. לכפר כמא יש נקודת ההתחלה טובה שבאה לה מהייחוד החברתי והפיסי שלה, אבל מביקור עצמאי בה עולה שביקור לא דורש עצירה של יותר מ-10 דקות ולכן הפוטנציאל טרם התממש. בכל מקרה שווה לעצור גם לכמה דקות, לראות ולטעום משהו.
.
. . .
וכעת לכפר:
. . .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
זהו להיום. להתראות.
.
תגובות
יפה. תענוג לצפות.
מאד יפה . בלי פוליטיקה גלויה , בלי פוליטיקה סמויה . מעניין ומושך לב
במקור היתה המון פוליטיקה, אבל ברגע האחרון החלטתי למחוק 3/4 רשימה.
מעניין שכבודו לא להזכיר במאומה
שהממשלה מונעת את פיתוח הכפר והפשרת
קרקע חקלאית לכיוון מערב
ואפשרות חיבור עם כביש סלול
ישיר מכפר כמא לכביש הראשי 65,
בלי צורך לרדת דרומה לכפר תבור.
אם אני נוסעת לשם על מדים יהרגו אותי?
לא נראה לי כי הגיוס שם הוא בגדר חובה.
במקרה הגעתי לפה, קראתי וקצת לא היה לי נעים, התיאור שלך על הכפר כאילו אתה נגעל מן המקום מקום ששוה 10 דקות ולא יותר? מקום מקסים עם העם הצ'רקסי מוסלמי שחי לצד שכניו בכיף תמיד תמצא יהודים בכפר (ולא לא הורגים את הנכנסים על מדים לא לא נראה לי, הצ'רקסים משרתים בצבא וחלקם אף חותמים קבע ונשארים שנים רבות) כיכר סואן ומסוכן?? כל הכפר הזה בן כ3500 איש שחצי ממנו לא נמצא בכפר מרבית היום כי עובד או לומד אין שום דבר מסוכן בכפר הזה, בעצם יש רק את הכביש הראשי לצד הכפר שבו חולפים תיירים בדרך לכנרת במהירות שלא מתאימה.
נכון שהמדינה לא מקלה על הקידום בחיים כמו שלא מקלה גם על היהודים אך הצעירים אינם עוזבים לחו"ל בודדים אלו שנוסעים אבל זה כמו בכל המדינה צעירים שנוסעים לחוויה וניסיון בחיים אחרים, כולם חוזרים לבסוף לכפר הקטן כי אין כמוהו, לצעירים אין חסמים וכולם משתלבים בכל עבודה ובחל חברה ישראלית כי אלו ישראלים לכל דבר.
ממליצה לכל אחד להכיר את הצ'רקסים לא בקריאה אלא בלדבר עם צ'רקסי.
הכוונה שלי היתה שמבחינה תיירותית לכפר יש פוטנציאל שטרם מומש
הכוונה שלך לא נכתבה כמו שצריך, בהנחה שלא הייתי מכירה את הכפר רק מהכתיבה הזאת לא הייתי נכנסת לכפר, אכן לכפר יש פוטנציאל שרק מחצית ממנו ממומשת אבל הכתיבה הזו לא מסבירה את זה, אתה מתאר כפר חצי נטוש שתושביו סגורים ואטומים שלא מתקדמים לשום מקום. מזמינה אותך בכיף לבקר שוב ולהסיק מסקנות חדשות.
הטקסט כאן נכתב על בסיס התחושה שלי מהביקור שערכתי בכפר כמא. נקודת המבט שלך כתושבת המקום וככזו שמכירה היטב את את הכפר ואת אנשיו בודאי שונה. בכל מקרה, מאז הביקור שלי חלפו 4 שנים ואולי דברים השתנו.
אז מנקודת המבט שלך זהו כפר מסוכן ומסכן? אני מאוכזבת.. כמו שאמרתי לפני כן, אתה מוזמן לביקור נוסף.
מסוכן מבחינת תחבורתית
יעקובסון צודק,כול יום דוהר בכפר אופנע בלי קסדה ובלי אגזוז,אין חיים טובים בכפר הזה,אוויר מלוכלך,אז מה אם מנקים את הכבישים.
הבנתי שמבחינה זו אבל כאשר לכיכר המסוכנת שאתה מציין נכנסים אולי..ובהגזמה 50 מכוניות ביום ונהגים שסובלניים גם לקלנועיות שנוסעות אני לא רואה שום סכנה.
וכאשר אתה מגיב למישהו שלא נראה לך שמסוכן להיכנס בבגדי צבא ואתה לא שולל כל סכנה לחייל במדים אז זה פוגע,
פוגע בי, באבי ששירת 20 שנה ובשלושת אחיי ששירתו ובכל חייל אחר צ'רקסי שנמצא כרגע במדים בצהל.
איפה כתבתי שמסוכן להכנס במדים???
בתגובה של הבחורה ששאלה האם יהיה לה מסוכן להיכנס במדים ענית לה שלא נראה לך, זאת לא הייתה שלילה בוודאות מוחלטת.
זה לא אני שהגבתי!
אז על זה קבל התנצלות, אבל על השאר עדיין אני לא מסכימה איתך.
איזה יעוד מעניין אתה רוצה שיהיה באיזור מגורים? שלטים עם הכיתוב "כאן גרים נא לשמור על שקט" כמו ביפו העתיקה ובראש פינה?. הצעירים שעזבו את הכפר ועברו לחו"ל ניתן לספור בחמש אצבעותיך, הכיכר פחות מסוכן מהכניסה של כפר תבור. מה יש לישובים היהודים להציע שלכפר שלנו אין? תתפלא שהכפר שלנו יותר מפותח משאר הישובים היהודים באיזור שלנו ורובם קונים אצלנו כי אצלהם אין חוץ מפרות . סע ליבניאל ותעשה כתבה על הזבל שברחובות וכמה נחמדים שם התושבים ומושחטים. בטח גם כשנכנסת לסופר התחלת לשאול שאלות והתחלת לחפור לעובדת , גם אני לא הייתי מתייחס אליך אם הייתי עובד בסופר ויש לקוחות מאחוריך שמחכים לקבל שירות ובטח תוך כדי חפירה דיברת עם פה מלא מהמאפה שאכלת חבל שלא נחנקת מהמאפה לפחות היה סיפור טוב ומעניין בכתבה שלך.
נראה לי שאם הכותב היה זוכה במכרז לתכנית המתאר אז הכתבה היתה אוהדת
ונוטפת צוף.
סיירתי במקום לפני שקראתי את הכתבה ונחשפתי לכפר חביב מאוד עם תרבות מעניינת, שווה לבקר במקום בלי דעות קדומות של מי שכנראה מתושכל שמבוקשו לא הושג
פספוס גדול של כתבה
מדובר באחד הכפרים המקסימים בארץ. נקי כמו בסינגפור. מטופח ומושקע, תושבים מסבירי פנים. מסעדות שאין דומה להן (אנטוליה. לאסט סטופ,) ששה פודטראקס מדליקים. מניסיוננו כשכנים- חוויה לכל מבקר
הכתבה כבר יחסית ישנה ויתכן והמקום השתנה
מאת:ארבקאן כפר כמא.
עבור:יעקובסון,שום דבר לא השתנה,טרקטורים מתקופת בן גוריון שפולטים עשן שחור לתוך הבתים,אופנועים וטרקטרונים יום ולילה דוהרים ברחובות בלי קסדה ואגזוז,בתי מלאכה למינהן באמצע שכונות מיגורים שולחים רעש לכול כיוון.