סיבוב בתי ספר 10: פיתוח חצרות ותיקות

במשרד החינוך פועל אגף שכל מטרתו היא חידוש חצרות בתי ספר קיימים. לתכנן גינה חדשה מכלום זו לא בעיה גדולה יחסית למצב בו נדרשים להשתלב במשהו ועם מישהו קיים. בדרך כלל לאדריכלים יש עם זה קושי והם מעדיפים לעשות מחיקה כוללת. לכן אין פלא שדווקא אדריכלית נוף כמו יעל בר מאור הצליחה לעמוד באתגר הפיסי והתקציבי באופן כל כך יפה.

בנושא החצרות צברתי כל כך הרבה חומר, כך שאני משער שבהמשך אפרסם רשימה נוספת בנושא. הפעם אסתפק בשתי דוגמאות מקומיות בלבד: ראשונה בקבוצת יבנה ושניה ביד בנימין. הטקסט הבא הוא הגרסה המקורית (לפני שעבר עריכה) ופורסם כמו כל שאר הרשימות כאן בסדרת בתי הספר, בכתב העת "הד החינוך" שבהוצאת הסתדרות המורים.

.

11 (1)

חצר בית הספר "ברויאר" ביד בנימין (צילום: יעל בר מאור)

.

המהפך שעובר על חצרות בית הספר בשנים האחרונות צובר תאוצה. המודעות לחשיבות החצר מתחזקת ובמקביל מצטבר ידע הן בקרב אנשי פדגוגיה והן בקרב המתכננים. "היום מתייחסים לחצר כגורם מרכזי בחיים הפדגוגיים של בית הספר, כזה התורם לתהליך החינוכי של התלמיד כמו הכיתה הבנויה", מסבירה מיקי אריאן-כדריה מרכזת תחום חצרות לימודיות באגף למיפוי ותכנון במינהל הפיתוח שבמשרד החינוך. כחלק מרעיון ההתחדשות העירונית, והטמעת מושגים כמו מיחזור וניצול ערכים קיימים, מפתח האגף חצרות בתי ספר קיימים וותיקים ומעניק להן חיים חדשים. כך לדוגמה ב-2014 מקציבה תכנית האגף לפרויקטים של שיפור חזות וחצרות לימודיות, לבד מהדרכה, ייעוץ וליווי גם תקציב המגיע עד 300 אלף שקלים.

המהלך המבורך בא לכסות על הזנחה ארוכת שנים, אם כי עדיין מצוי בהיקף יחסית נמוך: רק 13 חצרות ב-2011 לדוגמה. הזנחת החצרות נובעת מהעובדה שפיתוח החצר נופל בין הכיסאות של משרד החינוך והרשות המקומית. רבים מבתי הספר החדשים זוכים אמנם לתכנון מפורט של החצר, אך התכנון נותר ברמת פיתוח נמוכה ובמספר מקרים לא מבוטל אינו מבוצע בכלל בגלל מחסור בתקציב, כשאת מקום הגינון ומקומות השהייה תופס משטח ענק של מרצפות בטון סתמיות.

חידוש החצרות נדרש לענות על שלושה היבטים עיקריים אומרת ארדיאן-כדריה: בהיבט העיצובי כמרחב המחזק את הקשר בין התלמיד, ההורה והצוות החינוכי ובין בית הספר. בהיבט החברתי כמרחב שמאפשר מפגשים בהיקפים וסוגים שונים. ובהיבט הפדגוגי המאפשר למידה מכוונת או אקראית הנובעת מהשימוש בחצר.

.

9

חצר בית הספר "ברויאר" ביד בנימין (צילום: יעל בר מאור)

.

התפיסה התכנונית נובעת מחשיבה ריבודית. כיתת חוץ היא רק אפשרות התכנסות בחוץ, והמרחב הפתוח יכול לשרת במקביל כמה מקצועות.

בחצר בית הספר ברויאר בחרה אדריכלית הנוף לשמור ולהשתמש בעצים הוותיקים ולהעצים את קיומם. הנושא של החצר שנבחר הוא שיתוף פעולה וחיזוק הקשר בקהילה. "הסתכלנו אילו פעולות הילדים מבצעים בחצר, ושמנו לב שבהפסקות וגם בשיעורים מתקיימות הרקדות המתנהלות במעגלים של כתה או כל תלמידי בית הספר", מספרת אדריכלית הנוף יעל בר מאור שתכננה את חידוש החצר. בעקבות הממצאים, היא חילקה את המרחב למעגלים בגדלים שונים כשהעצים משמשים נקודת מרכז והתייחסות. באופן זה המעגל מסמן גם קו לריקוד, אך בנוסף מקום המסמל שיתוף. גם המתקנים ששולבו בחצר דורשים שיתוף פעולה של לפחות שניים לצורך הפעלתם.

.

4 (1)

חצר בית הספר "ברויאר" ביד בנימין (צילום: יעל בר מאור)

.

5 (1)

חצר בית הספר "ברויאר" ביד בנימין (צילום: יעל בר מאור)

.

2 (2)

חצר בית הספר "ברויאר" ביד בנימין (צילום: יעל בר מאור)

.

13 (1)

חצר בית הספר "ברויאר" ביד בנימין (צילום: יעל בר מאור)

.

יד בנימין 4

תכנית בית הספר "ברויאר" ביד בנימין (צילום: יעל בר מאור)

.

חצר בית ספר עמיח"י בקבוצת יבנה:

.

IMG_2819

"מקום למחשבה" בחצר בית הספר

.

בחצר בית הספר עמיח"י בחר צוות המורים והמנהלת בהתייעצות עם אדריכלית הנוף בנושא סיפורי ילדות כנושא מרכזי בו תעסוק חצר בית הספר. לאחר שהוחלט הנושא, נערכה בדיקה כיצד יתורגם הנושא לעיצוב החצר והאם הוא מספיק עשיר לעיצוב החצר כולה. המטרה היא לעודד פיסית פעילות קריאה וכתיבה, כשסיפורי הילדות הם המניע והמעורר לפעולות אלה ולפעולות נוספות כמו התכנסות ומשחק.

נבחרו מספר סיפורים קלאסיים מוכרים מהספרות העברית והמתורגמת, כשלכל סיפור עוצבה פינה ייחודית בחצר. "המטריה הגדולה של אבא" מאת לוין קיפניס בולטת בחצר הודות לממברנת הצללה גדולה המעוצבת כמו מטריה ומתחתיה קבוצת מתקני משחק. "בחצר היו קיימים מספר מתקנים ישנים ולא מושכים", מסבירה בר מאור, "רצינו שהמתקנים יהיו כאלה שימשכו את התלמידים לאורך זמן ויענו על צרכי הגילאים השונים. כמו שבסיפור הילדים קופצים יחד בין השלוליות מתחת למטריה הגדולה, כך גם המתקנים החדשים שנבחרו דורשים מהמשתמשים לקפוץ יחד".

בכל פינה הוצב גם שילוט הסבר שעוצב בצורת ספר ואפילו מאפשר דפדוף בין דפי ברזל, המציג את הספר ומשמעות מרכיבי הפינה. ניתן לשחק גם בלי לדעת על ההשראה לעיצוב, אך המתכננים מצפים כי התלמידים לא יגלו את צפונות המקום מיד, אלא בכל פעם יגלו משהו חדש, כמו את הספר הניצב בצד ומאפשר גילוי חדש.

 .

IMG_2810

פינת ישיבה בעקבות "הבית בקרן פו" (צילום: יעל בר מאור)

.

בעקבות "הבית בקרן פו" מאת א"א מילן עוצבה פינת ישיבה בהשראת המקום אותו כינו פו הדב וחזרזיר באחד מפרקי הספר "מקום למחשבה", ובו נפגשו כל בוקר במטרה להחליט מה יעשו באותו יום. ספסל בנוי בטון ומעוצב בקווים רכים ומתפתלים מייצר מקום התכנסות המתאים לקבוצה קטנה המבקשת לעצמה מקום של שקט ואינטימיות יחסית בחצר הגדולה. במרחק קצר ממנה ממוקמת רחבת ההתכנסות הבית ספרית השוכנת בחצי גורן מסביב למגרש משחק המרוצף כמגרש שחמט. בחלק אחר בחצר רחבת התכנסות בינונית שעוצבה בעקבות "פרלמנט הילדים".

 .

kvuzat-yavne2

הארמון על ההר (צילום: יעל בר מאור)

.

IMG_2823

המגלשה והגבעה (צילום: יעל בר מאור)

.

לשכבת הגיל הנמוכה, עוצבה בעקבות הספר "הארמון על ההר" מאת רבקה אליצור, תלולית בגובה חצי מטר המחופה בגומי ובפסגתה מגלשה המשלבת לוח אותיות משחק. בהתאם לחוויה העוברת על תלמידי כיתות א'-ב', עוצב המתקן המעט ילדותי ברוח הספר העוסק בראשית הקריאה והמעבר מעולם הילדות המוקדמת לעולם בית הספר.

.

IMG_2779

"המטריה הגדולה של אבא" (צילום: יעל בר מאור)

.

Kvuzat-yavne10

לוח שח-מט (צילום: יעל בר מאור)

.

Kvuzat-yavne6

תכנית החצר (מקור: יעל בר מאור)

.

.

בהזדמנות זו, אני רוצה להודות לאדריכלית הנוף יעל בר מאור, למיקי אריאן כדריה ממשרד החינוך, לציפה קמפינסקי שערכה את הטקסט שפורסם במדור ולנועם תמרי שעיצב אותו. ולא תודה לשולי שהעדיפה דביל מטומטם על פני בחור נחמד וחביב כמוני.

.

hed13

כפולת העמודים כפי שהופיעה ב"הד החינוך" (עיצוב: נועם תמרי)

.

רשימות נוספות בתחום מוסדות החינוך בישראל:
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • gerson  On 01/06/2013 at 11:38

    צר לי על החשיבה ששטח מחוכנן וסופי הוא חצר המאפשר גילוי ויצירה.
    הרי עצם העובדה שהכל עובד ותוכנן ותוחזק מרחיקה את הילד עוד יותר מהטבע, מהשטח וסוגרת אותו במרחב אנמי, מנוכר ומלאכותי. מזכיר לי את עץ הבטון בחצר של בית ספר עמל של רם כרמי…

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: