סיבוב בתי ספר 8 / בית הספר הירוק בהוד השרון

לפני שנה וחצי פרסמתי ב-Xnet כתבה קצרה על בית הספר הירוק שנפתח בהוד השרון (אדריכלית: תגית כלימור, משרד קנפו-כלימור). הדשא ומעקות הזכוכית לא מצאו חן בעיני ולא ראיתי בו שום דבר ירוק. אבל מעבר לכל אלה, הייתי בטוח שהעירייה לא תצליח לתחזק את הבניין לאורך זמן, ואחרי כמה חודשים הוא יראה כמו חורבה. לכן החלטתי לעקוב מקרוב ולבקר עכשיו בבית הספר.

טעיתי. העירייה באמצעות חברת ניקיון, צוות תחזוקה של בית הספר, המורים והתלמידים – כולם יחד שומרים באופן מופתי על המוסד שנראה אפילו יותר טוב ממה שנראה היה מהיום בו הושלם. בעירייה טענו שהמחיר שגובה חברת הניקיון על המוסד, זהה למחיר שהיא גובה בשאר מוסדות החינוך בעיר, אך הם לא ידעו לענות לי כמה מים צורך הבניין. נכון שיש חסכמים, אבל כדי לנקות את מעקות הזכוכית וחלונות הענק וגם כדי להשקות את המדשאות והצמחיה העשירה – יש צורך במים. הרבה מים.

אבל מה זה משנה. מסביב הולכת ומוקמת שכונת המגורים החדשה בצפון הוד השרון, ובית הספר הירוק הוא כמו "ביתן מכירות" מוצלח. דיברתי עם כמה מורים ונראה לי שחוץ מהבניין היפה שנותן כבוד לתלמידים, יש כאן גם תכנים איכותיים שעוררו בי קנאה. עכשיו אני גם רוצה לחזור ליסודי. אני בספק אם יסכימו לקבל אותי חזרה לכתה א'.

הרשימה מבוססת על המדור שפרסמתי בתחילת החודש בכתב העת "הד החינוך" (עורך: ד"ר יורם הרפז, עורכת משנה: ציפה קמפינסקי, עורך גרפי: נועם תמרי).

.

IMG_3402

אחד שני הגגות הירוקים המתפקדים כגינות חקלאיות בהן מגדלים התלמידים תבלינים וירקות

.

בשנים האחרונות מרבים אנשי חינוך ואדריכלים לעסוק בהיבטים סביבתיים בתחום הפדגוגי והפיסי. זו נשמעת משימה חביבה וקלה יחסית לעיסוק המפרך והלא נעים בנושאים חברתיים. "הירוק" צומח כמעט ישירות מתפיסות מיתוגיות שבאות מעולם הפרסום והשיווק. לכן לא מפתיע למצוא את בתי הספר הירוקים החדשים דווקא בשכונות מגורים חדשות, בעיקר בפרברים, אליהן מבקשות הרשויות למשוך אוכלוסיה חזקה, באמצעות מערכת חינוך שמציעה לתלמידים ערכים נוספים על אלה השגרתיים.

בית הספר הראשון שתוכנן כירוק (בהתאם למפרט הירוק של החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי), נפתח לפני כשנה במרכז שכונה פרברית ההולכת ונבנית בצפון הוד השרון. למרות שהיבטים של חיסכון וצניעות נדמים כחלק בלתי נפרד מהלקסיקון הירוק, הרי שכאן ל"ירוק" יש מחיר: עלות ההקמה הגיעה ל-19 מיליון שקלים. 10 מיליון הגיעו מהתקציב הקבוע שהעמיד משרד החינוך ל-18 כיתות, וה-9 הנוספים הגיעו מקופת העירייה. התוצאה מרשימה ביותר וניבטת מכל פינה: עיצוב הבניין ופרטיו אינם שגרתיים, הגינון מפותח במיוחד ואפילו בקומה העליונה ישנן מספר גינות גג, בהן מגדלים התלמידים ירקות ותבלינים. מעקות הזכוכית בגינות הגג מאפשרות לשוהים בהן להשקיף על החצר או על העגורנים הרבים המשתתפים במלאכת בניית בתי השכונה. באופן מפתיע המעקות נקיים, כמו כל שאר החלונות וחלקי בית הספר, גם הגינון מטופח משמעותית; דבר המעיד על רמת תחזוקה מוקפדת וגבוהה. אמנם, את כל מעקות הזכוכית והחלונות מישהו צריך לנקות ויחד עם המדשאות המוריקות שבחצר צצות תהיות על מקומו של עיקרון חיסכון במים במוסד, אך המטרה כאן היא לא באמת לחסוך אלא לחנך. ערכים של אמון, קהילה וחיבור לסביבה תופסים מקום של כבוד במוסד ומתעצמים הודות לאדריכלות שגובשה בליווי מינהל החינוך בעירייה וכן ההורים.

בימים אלה מתבצעות בקצה החצר עבודות לפיתוח גינה קהילתית למשפחות התלמידים (בתמונה מימין). הגינה תפעל בשעות אחר הצהריים וגם בחופשים, מה שמבטיח גם תוספת צבע ירוק לחצר וגם את הידוק היחסים בין ההורים למקום.

בית הספר נותן הרגשה טובה ונעימה, כזו המדגישה את מעמדו של המוסד החינוכי לא רק כמקום אליו צריך לבא, אלא כמוקד שכונתי מזמין שבו גם כדאי לשהות. מקום שמכבד את התלמידים, המורים והקהילה ומהווה מקור של גאווה בקרב המשתמשים, וקנאה בקרב המבקרים.

.

IMG_3396

המשפכים ממתינים לשיעור חקלאות

.

IMG_3399

שיעור חקלאות

.

IMG_3409

בקצה גינת הגג שבשבת של תחנה מטאורולוגית

.

שיעורי החקלאות חוזרים כאן למערכת השעות. כל תלמיד מקבל שעה בשבוע כלי עבודה, ולומד ועובד באחת מגינות הגג (בתמונה למעלה). כרוב, קולרבי, חסה, ברוקולי, בצל ובזיליקום הם רק חלק מהגידולים אותם זורעים ומלווים התלמידים. לבסוף נהנים מהם בסלט גדול שהופך לאירוע משמח ולא שגרתי המחזק ערכים של עבודה משותפת ואחריות. בנוסף, מועברים בגינות הגג שיעורים פרטניים בשיטת תרפיה בחקלאות  המיועדים לתלמידים להם צד לימודי פחות חזק, כך שבאמצעות עבודה פרטנית מתפתחת יכולת קוגניטיבית ורגשית במקומות בהם שיטת החינוך הרגילה אינה מספקת.

בעיצוב הושם דגש על אופיו העכשווי של הבניין. החזית הפונה לחצר משקפת קלילות לא רק באמצעות פתחי החלונות הגדולים והבולטים, אלא גם הודות לשדה עמודים הנוטים על צידם באופן לא שגרתי. חזית הבניין מקבלת סיומת מפתיעה בצורת מרפסת פתוחה, אליה משקיפים מקצה המסדרון הפנימי. במרכז רצפת המרפסת פתח עגול דרכו חודר עץ ברוש צעיר ורזה.

 .

IMG_3319

בחזית הצפונית עמודים עקומים עם גינון מפותח. מימין ארגזי מיחזור

.

IMG_3391

הגינה הצפונית נועדה רק לעין ולא משמשת למשחק או כל ייעוד פעיל

.

IMG_3386

החזית הצפונית פונה לחצר הפעילה. גם כאן עמודים אלכסוניים

.

IMG_3373

חזית צפונית עם דשא

.

IMG_3371

אדריכלות לבנה

.

IMG_3380

בקצה הבניין חור לעץ ברוש שעתיד להיתמר דרכו

.

IMG_3357

במקום בו עתיד לקום אולם ספורט, מנצלים עכשיו לגינה קהילתית אותה מתחזקים הילדים והוריהם בשעות אחרה"צ ובחופשים

.

IMG_3355

משטחי הדשא הם אחד מהמרכיבים הירוקים ביותר בפרויקט

.

IMG_3362

רב התלמידים משחקים במשטחים הקשים בתוך ומחוץ לבניין. במשטח הדשא משחקים רק מעטים בכדור.

.

IMG_3365

הדשא הוא בעיקר עניין תדמיתי. העירייה משקיעה. הצבע יפה. למי אכפת בזבוז המים על השקייה.

.

המסדרון מואר בחלונות ענק שמייתרים את הצורך בתאורה מלאכותית. חצר סגורה ממוקמת בלב האגף המזרחי ונועדה להאיר את הכיתות, את אגף המינהלה ואת קצה המסדרון המשיקים לה. עבודות התלמידים המקשטות את קירות המסדרון ערוכות באופן שאינו יוצר "רעש ויזואלי". העבודות מתייחסות בין השאר להיבט הסביבתי שבאדריכלות בית הספר. לצידן מוצגים גם הסברים קצרים על מרכיביו "הירוקים" של הבניין.

המדרגות המקשרות בין שתי הקומות זכו אף הן לטיפול עיצובי מושקע. בחלון שנפער במרכזן נוצר קשר עין מיוחד בין אלה שעולים לבין אלה החוצים את המסדרון. קירות וריהוט בית הספר מתאפיינים בגוונים בהירים במיוחד, במטרה להשרות אווירה של פתיחות ורעננות.

 .

IMG_3337

קיר מסך שמאיר היטב את המסדרון

.

IMG_3344

מדרגות לקומה השניה הם מרכיב עיצובי בפני עצמו…

.

IMG_3341

…עם חלון

.

IMG_3347

למרות הדשא הירוק, השמש הנעימה ושלל המתקנים, הופתעתי לגלות שמחצית מהתלמידים העדיפו לשחק במסדרון

.

אחת מהבעיות הגדולות לדעתי בבתי ספר, אלה הקירות. "הודות" למורים חסרי כישרון שסובלים מאובססיביות, תסכול וחוסר מימוש עצמי, מכוסים קירות בית הספר בטפט של כל מיני פוסטרים עם מגוון ססמאות. הגיבוב יוצר רעש ויזואלי שמייצג את הריקנות של המוסד כבית ספר. כאן זה לא קיים. הקירות נקיים וכוללים תצוגות ממוקדות שנותנות מרווחי שקט בין תצוגה לתצוגה. גם התצוגות עצמן הן לא פוסטרים שהתקבלו במזכירות מכאן ושם, אלא עבודות שהוכנו במיוחד לקירות אלו ומתקשרים באופן ישיר לבניין ולתכנים הנלמדים.

.

IMG_3332

במסדרון תלויים לוחות פשוטים ונגישים שמסבירים בקצרה מרכיבים סביבתיים שונים בבניין

.

IMG_3321

יש גם תערוכה של עבודות התלמידים שהתייחסו באופן יצירתי לאדריכלות של הבניין ולתפקודו

.

IMG_3323

תערוכת עבודות התלמידים

.

IMG_3324

עבודה 01

.

IMG_3325

עבודה 02

.

IMG_3331

עבודה 03

.

במדור שפורסם, הצגתי לסיום שלושה בתי ספר חדשים אחרים שהוגדרו גם הם כבתי ספר ירוקים.

.

בית הספר הירוק, כפר סבא
תכנון: אדריכל דוד קנפו, ביצוע: 2012 / יועץ בניה ירוקה: אינג' יהושפט אהרוני

זהו ראשון בתי הספר בישראל שנבנה על פי התקן הירוק האמריקאי (LEED) למבנה ציבור. במסגרת זו, תוכנן הפרויקט בהתאם לדרישות המחמירות שקובע התקן. חמשת ההיבטים העיקריים עליהם הושם דגש בתהליך התכנון הם: היבט האתר והסביבה (כמו שמירה על מערכות טבעיות קיימות, ניהול מי נגר), חיסכון במים (ברזים אלקטרונים, צמחיה חוסכת מים), חסכון באנרגיה (שימוש במערכת גיאותרמית ובידוד תרמי משופר במיוחד), שימוש בחומרי בניה ירוקים (חומרים ממוחזרים ומקומיים) ושמירה על איכות סביבת פנים המבנה (שיטת מיזוג אויר באמצעות צינורות מים ברצפה ובתקרה ליצירת 'אפקט מערה').

עלות הפרויקט הגיעה לסכום של 26 מיליון שקלים (ל-18 כיתות), מה שהופך אותו לאחד מבתי הספר היקרים בישראל, אם לא היקר ביותר אי פעם.

.

בית הספר נופי ים, תל אביב
תכנון: אדריכלית פרלה קאופמן, ביצוע: 2012 / יועץ בניה ירוקה: יפתח הררי

העיקרון הבולט בפרויקט הוא ניצול הקרקע באופן המותיר שטח פתוח מירבי, ולכן הבניין מתנשא לגובה ארבע קומות תוך ניצול הפרשי גובה טבעיים. חזיתות המבנה עוצבו בהתאם  לרוחות השמיים: החזיתות הארוכות פונות לצפון ולדרום והן אלה שנהנות מקרני שמש הבאות מדרום ומאוורור טבעי הבא מצפון. התחשבות מיוחדת ניתנה להיבטים של חיסכון במים ואנרגיה. בברזיות הותקנו ברזים אלקטרונים וחסכמים, ובכיתות הותקנו גלאים. בחצר ריצוף המאפשר חלחול מים, הנאספים לשימושים שונים כגון השקיה או טיפול בגינה האקולוגית. עלות הפרויקט הכולל 18 כיתות, הגיעה ל-12 מיליון שקלים.

.

בית הספר הירוק ע"ש רבין, יבנה
תכנון: אדריכלית יונה יחיעם, ביצוע: 2012

בשונה מבתי ספר ירוקים אחרים, בית הספר ביבנה מתהדר בעובדה שנבנה במסגרת תקציב משרד החינוך (10 מיליון שקלים ל-18 כיתות וללא יועץ בניה ירוקה). הדבר נעשה מתוך תפיסה כי "ירוק" משמעותו גם חיסכון במשאבים ושימוש בתקציב סביר. כאן הסיסמה היא "אפשר לבנות ירוק בכל מקום מבלי להשקיע מיליונים נוספים".

הבניין ניצב באתר בהתאם לרוחות השמיים ומנצל את המשאבים הטבעיים של תאורה ואוורור. גג הבניין הענק תוכנן בשיפוע לכיוון דרום, כך שיוכל לשאת שדה לוחות פוטו-וולטאים להפקת חשמל. שלב זה שטרם מומש, ימומן באמצעות יזם פרטי שאת רווחיו יחלוק עם בית הספר.

.

hed12

מראה המדור כפי שפורסם בכתב העת "הד החינוך" (עיצוב: נועם תמרי)

.

hed122

מראה המדור כפי שפורסם בכתב העת "הד החינוך" (עיצוב: נועם תמרי)

* * *

להנאתכם רשימות נוספות בתחום מוסדות החינוך בישראל
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • לואיס קרול  On 17/01/2013 at 8:29

    מיכאל הי – ישנם מספר דברים שרשימה שלך שאינם מוזכרים. אחד מהם הוא שהעירייה משקיעה משאבים כספיים רבים יותר בבית הספר הזה מבכל שאר בתי הספר בהוד השרון (אם תשווה השקעה בתחזוקה לפי מספר תלמידים, זהו בית הספר היקר ביותר בעיר), בין היתר מכך שהוא כפי שציינת 'בית לדוגמא' עבור תושבים פוטנציאליים. אפשר להתווכח אם זה 'ירוק' או לא.
    נושא הנגישות בבית הספר לוקה בחסר, ואפשר היה להתייחס לנושא בצורה טובה הרבה יותר. לא הייתי רוצה להיות תלמיד נכה או בכסא גלגלים שם, הוא ממודר מהרבה חלקים של בית הספר.
    וכמובן העובדה שבית הספר ממוקם, מה לעשות, הרחק מכל בנין קיים ובכל בוקר יש שיירה של רכבים עם הורים אשר מביאים את ילדיהם לבית הספר. הוא ממוקם בקצה השכונה שאותה הוא אמור לשרת (למרות שלצידו נבנים כרגע מספר פרויקטים נוספים).

  • דני  On 17/01/2013 at 10:08

    אם הוא נבנה בקצה שכונה יש בזה היגיון דווקא, אם אמורים להיבנות מסביבו עוד שכונות אותן ישרת. זו חשיבה לטווח ארוך.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: