סיבוב עם ספר חדש בהוצאת רסלינג ובתערוכה של אלימה

מרבית אזרחי ישראל גרים תחת קורת גג. אם אתם גרים בעיר, בטוח תמצאו את טיפוס הדירה או הבית שלכם בספר החדש "שכונה-מדינה", שיצא השבוע בהוצאת רסלינג והיה לי הכבוד להשתתף בכתיבתו.

לפני כשנה וחצי נכנסה טלי חתוקה והציעה לערוך מחקר על סביבות מגורים. מיד היא גם הגדירה את שיטת העבודה: נגיע לכמה שעות בודדות לסביבת מגורים שנקבע מראש, נחקור אותה, אחר כך נעבד את החומר, נבקר בעוד אחת ועוד אחת ולבסוף נסיק את מסקנותינו. הסכמתי מיד (האמת, לא היתה לי גם ברירה). עכשיו יוצא הספר המסכם את המחקר בו השתתפו לבד מטלי כלל חברי המעבדה לעיצוב עירוני באוניברסיטת תל אביב: רוני בר, הילה לוטן, מירב בטט ואני.

.

הכריכה עם ארבעת המודלים המוצגים בספר (איורים: טלי חתוקה)

.

ערכנו רשימה של עשרות שכונות, אבל אחרי שהתחלנו לזהות מאפיינים ודפוסים עקרוניים הצלחנו לבנות את רשימת 12 השכונות. הרשימה השתנתה כמה פעמים בהתאם למה שלמדנו בשטח, במטרה שכל שכונה שתחקר תייצג סביבת מגורים אחרת בישראל. כבר בשלבי הביניים המוקדמים, זיהינו שניתן לחלק את סביבות המגורים לשלוש קבוצות, וכך סגרנו את רשימת 12 השכונות. היו גם שתי שכונות בחולון ובלוד, שבגלל הדמיון לשכונות אחרות, נותרו מחוץ לספר. לאחד הדיונים המוקדמים הזמנו את נועם מעיתון הארץ, שישמע ויתרשם והוא גם כתב בסוף משהו (ניתן לקרוא כאן).

השכונה הראשונה אליה הגענו היתה יד התשעה בהרצליה. חוץ מההיבט הפיסי והגיאוגרפי של השכונה, היה בה משהו שסקרן אותי: זו השכונה בה גדל והתגורר יגאל עמיר ולכאן עברה ב-1964 משפחתו של סלאח שבתי בסיום הסרט הקרוי על שמו שגם היה מועמד לאוסקר. כשהגענו לשטח עצמו התאכזבתי לגלות שמשפחת עמיר מתגוררת בשכונה הסמוכה ובנוסף קשה היום לדמיין את השיכון המצוחצח והחדש אליו נכנס סלאח לפני כמעט חמישים שנה. כבר על הביקור הראשון העסק זרם ועבד. בהמשך הצטרפו אלינו גם כרמל, בראיין, אסף, ניסן וג'סיקה וגם הילה ומירב שהצטרפו למעבדה והשתתפו במחקר עד השלמתו.

כל שכונה נחקרה בכמה היבטים. היבט חברתי, תנועה, מסחר, שטחים ציבוריים, יחידות מגורים, מוסדות, גבולות השכונה וכן היחס לשאר חלקי העיר והסביבה. בדרך כלל השקענו חצי יום בשטח ולאחריו כיומיים עבודה על הטקסט שכללה תוספת ראיונות טלפוניים עם מי שמצאנו לנכון. ולבסוף תהינו לאן מועדות פניה של השכונה. הודות לכך שהרכבנו שיטת עבודה מפורטת וברורה, הצלחנו להיות יסודיים בכל אחד מהסיורים. לא הותרנו פערים מאחורינו ובתום כל סיור קבלנו תמונה יחסית מלאה של השכונה.

לא מדובר כאן בספר אדריכלות מלא בתמונות ודיאגרמות לא ברורות, ולא בספר גיאוגרפי או סוציולוגי שמורכב רק מטקסט ארוך ומייגע. הספר נפתח בטקסט תאורטי המציג את המילה האחרונה בתחום המחקר על סביבות מגורים בעולם. אלה לא 12 עמודים קלים לקריאה, אבל שווים כל מילה. לאחר מכן, מגיעות 12 השכונות בערים רמלה, באר שבע, הרצליה, אשדוד, יבנה, טייבה, חורה, אום אל-פאחם, ראשון לציון, אור יהודה, אלעד ודימונה.

כל שכונה נפתחת בטקסט המתאר את התחושות והמחשבות הראשוניות שמצאנו, כולל ניתוח ומסקנות מכ-35 יחידות דיור שונות בהן ביקרנו והסביבה בכללותה. לאחר מכן הניתוח מלווה בדיאגרמות פשוטות וברורות וגם כמה תמונות כדי להשלים את התמונה. לסיום ולסיכום אחרי שראינו ולמדנו כל כך הרבה (ואת זה ניתן לעשות רק אחרי שרואים ומנתחים את הכל במכה אחת), מופיעה הצעה למודל סביבת המגורים האידאלית "המארג". לא מדובר רק בשכונה עתידית, אלא גם בשכונות הקיימות בהן ניתן לערוך שינויים ולהתאימן למודל.

למרות ששלושה מהמשתתפים בכתיבת הספר הם בוגרי בצלאל, אני מבטיח לכם שכאן לא תמצאו בלבלה לא מובן שמנותק מהקרקע. הספר נכתב בלשון שמובנת לכל אחד ואם השתמשנו במונח מקצועי, אז הוספנו הסבר ברור. אחרי שתקראו את "שכונה-מדינה" תתחילו להסתכל אחרת על המקום בו אתם חיים, תלמדו להעריך אותו ולחשוב קדימה.

.

הספר ניתן לרכישה החל מאתמול בהנחה באמצעות קניה ישירה מאתר הוצאת רסלינג. בתאריך 22.11.12 ייערך בחנות תולעת ספרים שבכיכר רבין (רחוב מלכי ישראל 9) אירוע השקה לספר, אותו אנחה. ועד אז, קריאה נעימה ואני בטוח שתלמדו משהו. או שלא.

.

דלת הכניסה להוצאת רסלינג ברחוב איתמר בן-אב"י

.

איך שהספר יצא, קפצתי עם רוני לקחת כמה עותקים לעצמנו מההוצאה. זו היתה הזדמנות לראות כיצד נראית הוצאת רסלינג. דירה בקומת קרקע עמוסה בספרי פילוסופיה והגות. משם נסענו לבקר בגלריה הקיבוץ ברחוב דב הוז, בתערוכה החדשה והיפה של הציירת והדפסת אלימה, שחוגגת עכשיו 80. ביום ששי הקרוב יערך שם שיח על התערוכה.

עקרונית אני מעדיף משהו חדש על פני תערוכות של אמנים שכבר אני מכיר. אבל כש-98% ממה שנתלה בגלריות זה זבל שלא שווה לצאת בשבילו מהבית, תערוכות לאמניות כמו אלימה זה משיב את הרוח למפרשים. בקרב האמניות העבריות, אלימה, דרורה ואביבה – השילוש הקדוש שלי. אגב, העבודות של אלימה בתערוכה למכירה והמחירים סבירים.

התחנה השלישית היתה בפיצריה בשדרות בן גוריון. המבחר היה מאכזב, הפיצה פחות. משם המשכנו חזרה לעבודה. היות ולא היתה עלי המצלמה, החרמתי את האייפון של רוני וצלמתי אתו.

.

בהוצאה ערימות הספרים הראשונות ממתינות למשלוח

.

הספרים שלקחנו

.

רוני ואני עם הספר ברחוב דב הוז

.

הכניסה לגלריה הקיבוץ

.

הכניסה לתערוכה "אלימה וחברים"

.

רוני מתרשמת

.

נמכר

.

אלימה

.

אלימה

.

התערוכה מורכבת מעבודות שונות של אלימה ולצידן עבודות של אמנים אחרים מהאוסף הפרטי שלה. כאן מוצגת עבודה של דוד הנדל.

.

עבודה מוקדמת וצבעונית במיוחד של אלימה

.

הדפס של מנשה קדימשן

.

אלימה לצד קדישמן

.

אריה ארוך. על פי השמועה, אלימה רכשה את העבודה במחיר משכורת שלימה.

.

את אלימה אני מאד אוהב ואם היה אפשר הייתי קונה כל עבודה שלה. לראות כזה קיר מלא בעבודות שלה בשבילי זה גן עדן. בצוואה שלי כתבתי שלקבר אני מבקש שיזרקו גם כמה עבודות של אלימה. שלא ארגיש לבד ושיהיה לי קצת נוף.

.

.

אלימה

.

אלימה, ללא כותרת, אקריליק מאגנה על בד, 1970

.

אלימה: ללא כותרת, אקריליק מאגנה על בד, 1970

.

אלימה: ללא כותרת, הדפס רשת, 1975

.

תמונות בתערוכה

.

"כחול אלימה" מופיע רבות בעבודותיה וגם בשיער שלה. עכשיו גם על כמה מקירות הגלריה

.

אלימה

.

אלימה

.

רוני בוחנת את קטלוג התערוכה (40 ש"ח, שווה!)

.

קטלוג התערוכה הנוכחית ולצידו קטלוג התערוכה שנערכה לפני כשנתיים במוזאון תל אביב (שווה שווה!)

.

בפיצה 1

.

חלון אחורי בפיצה

.

רוני בוחנת את הספר "שכונה-מדינה"

.

בפיצה 2: לפני

.

בפיצה 3: אחרי

.

בפיצה 4

.

בפיצה 5: לא הרבה אחרי

.

ויש כאן גם כתבה מאת אסתדר זנדברג שפורסמה במוסף גלריה ב"הארץ"

.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: