הקול שמסרב לגווע מבית דגן

אחד מהדברים המפליאים בנוף המקומי הוא שיחי הצבר: הם הגיעו לכאן מאמריקה רק במאה השש-עשרה ונקלטו כאן היטב. הם תפסו כאן כאלה שורשים טובים שככל שמנסים לגדוע אותם ולמחוק אותם – הם חוזרים ומופיעים, זה טבעו של המקום.

ב-1948 נמחק הכפר בית דג'ן ועל חורבותיו הוקמה בית דגן. מישהו אולי חשב שאפשר לשכוח את העובדה שאוכלוסיה אזרחית שלימה טוהרה מעל פני האדמה, אבל זה לא כך.

לקהות החושים הזו יש מחיר, הקולות שניסו להשתיק אתמול – הולכים ומתגברים, ובעקבות הרשימה שפרסמתי כאן על בית דגן/בית דג'ן, אני מפרסם כאן רשימה חדשה שבאה בעקבות התכתבות עם צאצא לפליט מהמקום המתגורר כעת בעמאן ד"ר איימן המודה. הוא ביקר בחלקת הוריו והדבר חיזק בו תשוקתו לממש את זכותו כאזרח – תוצר של טיהור אתני שהתרחש ממש כאן לפני 62 שנים.

המודה, בן לפליט מבית דג'ן, מתגורר ועובד בעמאן שבירדן. את ההתכתבות שנערכה באנגלית תרגמתי אני.

פתח לחצר שהיום כבר איש לא גר בה. מיספור הבתים ברחוב קיבוץ גלויות בבית דגן עדיין נותר מימי בית דג'ן.

פתח לחצר שהיום כבר איש לא גר בה. מיספור הבתים ברחוב קיבוץ גלויות בבית דגן עדיין נותר מימי בית דג'ן.

מבנה המסוכך על באר מים עתיקה שכיום סתומה לצד הדרך יפו-בית דגן-רמלה-ירושלים

 

עמאן, ירדן, 28.10.10, 11:40

מיכאל

קראתי את מאמרך שעסק בבית דג'ן לפני מספר חודשים, בו העלית את השאלה מדוע לא ביקרתי בבית דג'ן.

דמיין, מיכאל, שאתה נזקק לויזה כדי להכנס למדינה בה חיו אביך ואבות אבותיך במשך אלפי שנים. אני ביקרתי בבית דג'ן ב-30.09.2010. ראיתי את הבתים שלנו כבושים על ידי אנשים שלא בנו אותם, שלא נטעו את עצי התפוזים, שלא חפרו את בארות המים. 

דמיין, מיכאל, את אביך פונה אליך ומבקש שתלך לראות את הבית בו הוא נולד, את הרחוב בו הוא שיחק, את בית הספר בו הוא למד, את מפעל הבדים בו עבדו בני הדודים. אחר כך, אתה תלך לשם ותראה את הבתים שנחרבו, שם הרחוב הוחלף מרחוב הבאר לרחוב מנחם בגין, בית הספר נעלם והמיפעל הפך למיזבלה. מה אתה היית אומר לאביך כשהיית חוזר ופוגש בו?

האסון, מיכאל, הוא שהסיפור הזה לא ניתפר במיוחד בשבילי! אותו הסיפור מסופר על ידי מאות אלפי פלסטינאים. זו לא בעיה של אדם אחד… מה אתה תאמר לילדים שעזבו את יאזור, צרפאנד, טנטורה, עבסייה, חירייה, ליפתא, צפת, לוד, רמלה, עכו, יפו, חיפה, אשקלון, צפריה, שיח' מואניס, נבי רובין, דיר יאסין ומאות כפרים אחרים…

צילמתי כל כך הרבה תמונות, ובהמשך, אשלח 2-1 תמונות על בסיס יומי להם יתלווה סיפור קצר של אי-צדק.

מיכאל, זו אמת שבית דג'ן מלאה ברחובות ובבתים הנושאים שמות ישראלים, אך האויר שנשמתי הוא עדיין פלסטיני.

סאלאם

איימן ג'. המודא

______________________________

תל אביב-יפו, ישראל, 28.10.10, 12:30

איימן היקר,

תודה רבה לך על מיכתבך ואני מסכים איתך עדיין יש אוויר פלסטיני ולא רק בבית דגן.

אני סקרן מאד לדעת האם אי פעם חשבת לשוב ולהתוגרר בבית דגן או לפחות לקדם את הרעיון הזה? כיצד אתה מדמיין את השיבה לכפר? מה היית רוצה שיתקיים בכפר בו חיו אבותיך?

תודה רבה,

מיכאל

__________________

עמאן, ירדן, 29.10.10, 20:09

שאשוב להתגורר בבית דג'ן? כשהייתי בארה"ב ראיתי אנשים שעבדו בניו יורק סיטי ונסעו מידי יום מפנסילבניה או ניו ג'רסי זמן נסיעה של שעה-שעתיים.

תדע לך, עזבתי את ביתי בעמאן בשעה 7 בבוקר והגעתי לבית דג'ן בשעה 2 בצהריים. אם תחסיר מזה את השעתיים שעיקבו אותי בגבול ואת השעתיים בהן התעקבתי בשכם, אני סובר שזה ייקח לי מעמאן לבית דג'ן שעתיים נסיעה. כן, אני יכול להגיע ולשוב מהקליניקה שלי בעמאן אם ביתי יהיה ברחוב אל-ביר 7 בבית דג'ן.

יום אחד זה יקרה, ובכתובת הזו "הבעלים החדשים" יהיה איימן המודא השלישי לאחר שהוא יציג בפני פקיד העירייה הערבי את מסמכי הבעלות של הנכס משנת 1940 – המראים כי סב סבו היה הבעלים המקוריים.

אתה שואל כיצד כל זה יקרה? אני לא יכול לענות על כך, אך כשאני מתבונן לאחור על מצבים דומים שהתרחשו בהיסטוריה בעולם הזה (אלג'יריה, דרום אפריקה, הונג קונג, …), לכולם אני מוצא שישנו מכנה משותף: כיבוש לא מחזיק לעד.

 

איימן ג'. המודה

 

גם בית רגיל באמצע בית דגן, הוא למעשה בית ערבי של בית דג'ן

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • arialkn  On 18/11/2010 at 11:24

    אין ספק שהמציאות מורכבת.
    לצרינו הם צודקים, נשלו אותם מעל אדמתם. אבל גם גם אנחנו צודקים, וגם אותנו נשלו מכאן. אלא שמסיבה בלתי ברורה אני מעדיף לאפשר לילדים שלי לחיות, גם אם לצערינו ולצערם זה על חשבונם.

    אבל אתה צודק לחלוטין לגבי החשיבות של התיעוד וההכרה בעבר, גם אם הוא לא מחמיא.

    • דנה  On 18/11/2010 at 12:51

      arialkn,
      מי לדעתך נישל אותנו? לא הבנתי (באמת)
      אם אתה מדבר על גלות ישראל לפני 2000 שנה זה בעייתי לפחות משתי סיבות: האחת, היא שלפי המקורות ההיסטוריים (להבדיל מהמיתולוגיים שגם כבודם במקומם מונח), עם ישראל לא הוגלה מפה אלא עזב בהדרגה בשנים שנהייה פה קשה (אם אתה צריך כמה הפניות אפשר לארגן את זה)
      והשנייה היא שאפילו אם היתה הגליה כזאת, אז בניגוד להמודא ולמיליוני צאצאים אחרים של פליטים פלסטינים, אין אף יהודי היום שיכול להוכיח שהוא אכן צאצא של אלה שהוגלו.
      או שבכלל לא התכוונת לסיפור הזה?

      • arialkn  On 18/11/2010 at 17:06

        זה לא ממש מעניין, כמו שלא מעניין אם ישנה אומה פלסטינית או שזו רק פיקציה. במצב הנתון ישנם שני עמים בעלי זיקה חזקה לאותה האדמה.
        כרגע, זו המציאות ואיתה צריך להתמודד.

      • אני נצר למשפחה מגלות בבל, סבי וסבתי מדברים עדיין בשפת אברהם אבינו, אתה מוזמן לקפוץ ולשמוע. חפש בגוגל נאש דידן (איש משלנו בארמית).
        חיכינו 2500 שנה, סופסוף אנחנו פה, יש כאן קהילה של 7000 אגב.

        נפתר הסכסוך, הארץ שלנו (לפי שיטתך).

  • דניאל ונטורה  On 18/11/2010 at 15:20

    "תוצר של טיהור אתני שהתרחש ממש כאן לפני 62 שנים"

    רק שכחת לציין כי תושבי הכפר "שחטו" שבע נוטרים ששמרו על הכביש לירושלים ולמושבות הדרום. על שמם משמר השבעה.

    מאז נסעו לירושלים ולדרום דרך חולון ומולדת.

    רק אחרי כיבוש הכפר חודשה התחבורה לירושלים ולדרום הארץ עד עצם היום הזה

    • מיכאל יעקובסון  On 18/11/2010 at 15:31

      אני לא נכנס למשחק הילדותי של "מי התחיל", כמו שמשה האתיופי אמר: "במלקמה כמו במלקמה", וכמו שהם שחטו בנו, אנחנו שחטנו בהם ובסוף גם העפנו וריסקנו אותם, בזזנו את רכושם ומחקנו את יישוביהם. אני מתבונן במישור אחר לגמרי מהמישור של סגירת חשבונות – כי עם זה לא נגיע רחוק. ודוקא אתה דניאל אמור לדעת שהישועה לא תגיע מנוקמים למיניהם או גנרלים וקציני סדום והפיתרון חייב להיות פיתרון אזרחי.

      • בועז  On 18/11/2010 at 17:20

        הפתרון האזרחי הוא 2 מדינות לשתי עמים אבל ברור מדברי הכותב ושכמותו שפתרון זה לא מקובל עליהם.
        לפיכך הם ימשיכו לחלום ואנחנו נמשיך לבנות את מדינתינו.

  • אמיתי ס  On 18/11/2010 at 15:43

    בעקבות תשובתו, יהיה מעניין לחדד ולשאול אותו אם הוא מתכוון לחיים לצד יהודים או במקומם. כשם שהנכבה הפלסטינית לא הייתה צריכה להיות הפתרון לבעיית הפליטים היהודים, כך גם פתרון בעיית הפליטים הפלסטינים אולי לא כדאי שתפטר ע"י יצירה מחדש של בעיית הפליטים היהודים.

  • דודי  On 18/11/2010 at 16:18

    >>>אך כשאני מתבונן לאחור על מצבים דומים שהתרחשו בהיסטוריה בעולם הזה (אלג'יריה, דרום אפריקה, הונג קונג, …)

    שיתבונן על מצבים באמת דומים: היוונים מאסיה הקטנה (טורקיה) והטורקים מיוון של היום; הגרמנים מפולין והונגריה, המוסלמים וההינדים שגלו במיליונים (מהודו לפקיסטן ולהיפך) לאחר חלוקת הודו.

    הטורקים היו פעם רוב בסלוניקי, למשל. לאחר מלחמות עם יוון, עזבו לטורקיה. כמו שהם וצאצאיהם לא יחזרו, וכך גם צאצאי היוונים שגלו מאיזמיר, גם הפליטים הפלסטינים לא יחזרו.

  • יפה  On 18/11/2010 at 17:05

    נעשה עוול. יש בעיה אנושית לאנשים רבים ולי לא משנה מי התחיל ואיזה עוול בא קודם. יש כאן עקירה וצריך להכיר בכך ולמצוא דרך להתמודד איתה. עם משפט אחד איני מסכימה "אויר פלסטיני" האויר והאדמה לדעתי, אינם שייכים לאנשים. הם נמצאים כאן לשימושינו. וברגע שנבין את זה אולי מלחמות החרמה על אדמות יפסקו.

  • בדיקת קרינה  On 18/11/2010 at 18:02

    טוב חייב להודות שזה קצת מוזר

  • DavidR  On 18/11/2010 at 18:55

    Maybe there is a need to explain a point that is made often on the refugee issue. If those who show support for the Palestinians actually cared about refugees and suffering of people, they would have demanded reversing the results of war and conflict that touched many Millions since the Arabs were defeated in a war they started.
    Since these Palestinian supporters do not show a similar humanitarian sense to other refugee population, it must be concluded that it is not thr Palestinian suffering that drives them but rather the hatered to the the Jews.

    As any objective observer can conclude the Palestinian refugee problem is utterly artificial. The Arabs are attached to land the way others are and resettle easilly as other do. See Europe. It is a hoaks fueled by oil money.

  • אסתר  On 18/11/2010 at 20:27

    אז מהו הפתרון האזרחי? שאחזור למקום ממנו גורשו הסבים שלי והועלו על קרונות הבקר? כאילו שמישהו מחכה לי שם… כפי שאירופה מנוקדת בשרידים יהודים כך ישראל משובצת בשרידים פלסטיניים וקודמיהם. מה אתה מציע? איזה פתרון אזרחי? זה מטריד אותי.

    • מיכאל יעקובסון  On 18/11/2010 at 20:49

      אני משער שבשלב מסויים (וכפי שהובטח בעבר) הארץ תקיא את מי שלא מתאים לה. אבל בכל מקרה אין מה להשוות בין מי שלא מעוניין לשוב לפולין או מרוקו לבין מי שמעוניין לשוב למולדתו פלסטין שנמחקה מהמפה.
      אני לא מציע כאן פתרון – אני מעלה סוגיה ואם זה מטריד אותך אז הצלחתי במשימה. לקריאה נוספת: משטר זה שאינו אחד (הוצאת רסלינג) שחובר על ידי חוקרת התרבות אריאלה אזולאי והפילוסוף עדי אופיר.

  • אזרח.  On 19/11/2010 at 0:50

    אם לא נדע איך להגיע לדרך של הכרה וסולחה על העוול שנעשה לפלסטינים, עוול הממשיך גם היום, נטבע בסופו של דבר באוקיינוס הערבי והמוסלמי המקיף אותנו.
    רבים מהכפריים שגורשו/ברחו/הוברחו, השלם את החסר, היו חסרי זהות לאומית. הם רצו להמשיך לשבת בבתיהם ועל אדמתם. אפילו תחת שלטון ישראל. פלסטיני זקן אמר לי פעם: חיינו תחת השלטון העות'מני והבריטי. מה אכפת לי מיהו השליט? מה אכפת לי אם השלטון הוא ישראלי, כל עוד אני יושב בביתי ועל אדמתי? רבים מהכפריים חשבו שהמצב יהיה דומה למה שהיה בעבר.שינוי שלטון מנצח. העות'מנים כבשו? הכפרי המשיך לשבת על אדמתו. הבריטים כבשו? הכפרי עדיין המשיך לשבת על אדמתו.
    הישראלים כבשו…, חשב הכפרי, אמשיך לשבת על אדמתי. להפתעתו, ליהודים היתה תוכנית שונה מהתוכנית העות'מנית והבריטית. כפי שאומר הפלסטיני הזה, כאן: (בשנייה 47 )

    הוא אומר:

    כל אלה שכבשו בהיסטוריה של האיזור, לא לקחו/כבשו את בתי האנשים, לא הרסו אותם, לא גרמו לתושבים להגר מארצם/אדמתם/בתיהם, לא התיישבו במקומם וסחבו את תושבי המקום החוצה,חוץ ממשלות ישראל. (הכובש היהודי )

    מדוע?

    לכובש החדש יש תוכנית אחרת.התוכנית לפתור את בעית היהודים על חשבונם.

    זה הזעם. זו המרירות המצטברת אצל אותם פליטים שגורשו/ברחו/הוברחו, השלם את החסר.

  • צפ  On 18/08/2014 at 1:10

    כולם כאן (מבלי לפגוע בכבודכם)..עוסקים באגדה שנקראת "פלסטין"..תגידו, אני היחיד כאן שרואה שהמלך הוא עירום??? אין עם כזה..ומתוך הנחה עובדתית שאין עם כזה ,אז הרי לנו אגדה..וכמו שהיום אנו מבינים ששלגיה באמת לא צחה כשלג או שהזאב לא טרף את סבתא, כך גם המושג הזה פלסטיני לא יופח בחיים!!! לשקר אין רגליים..הרי רק לפני שנים מעטות הסכסוך היה קרוי: "הסכסוך היהודי הערבי"..בחייכם..זו פגיעה באינטלגנציה כל השיח העקר הזה. המלך הוא עירום. ותזכרו: לא ארץ נכריה כבשנו, כי אם נחלת אבותינו אשר נלקחה מאיתנו בגזל ע"י ערלים עוכרי ישראל!!

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: