סיבוב בתי ספר 03 / יסודי ב', חורפיש

רשימה שלישית בסדרה הסוקרת מוסדות חינוך בישראל, שפורסמה בכתב העת "הד החינוך" (הוצאת הסתדרות המורים, עורך: ד"ר יורם הרפז, עורכת משנה: ציפה קמפינסקי).

לא הרבה מצפינים ומגיעים עד חורפיש הרחוקה, אך הביקור ביישוב ספר זה חשוב ומיוחד. לבד מאתרי התיירות המוכרים במקום ובראשם נבי סבלאן עליו כבר פירסמתי כאן רשימה, עצם האווירה והנוף המקומי הם דבר ייחודי לחורפיש. הפרויקט אותו סקרתי כאן בבית הספר היסודי ביישוב מרתק בהרבה ממה שנראה: בעקבות התעניינותם של בני הדור הצעיר במסורת המקומית, נסחפו גם בני הדור הבוגר חזרה אל השורשים והמסורת, והודות לכך החלו לקום יוזמות לאו דווקא ממסדיות לפיתוח וחידוש אתרים בעלי ערכי תרבות לבני המקום. אך על הנושא הזה אכתוב בפעם אחרת.

 

.

המרכיב המשמעותי ביותר בבית הספר לבד מבניין הכיתות והמנהלה, הנו החצר בה מבלים התלמידים בין שיעור לשיעור. בחורפיש החליטו להוביל את נושא החצר והפעילות בה צעד אחד קדימה.

חורפיש הוא כפר דרוזי השוכן בגליל העליון, וככזה נושאים תושביו מסורות קדומות בשלל תחומים, עמאד פארס, מנהל בית הספר, החליט לשלב את אותן מסורות עם הקמת החצר האקולוגית של בית הספר, ובכך ליצור פרויקט קהילתי הממזג ערכי מורשת, איכות סביבה ומדע. לתכנון הפרויקט גויסה אדריכלית נוף, וכן אדריכלית נוף המתמחה בתכנון אקולוגי. יחד עם ההורים ושאר בני משפחה של התלמידים, הוקמה חצר בית הספר.

המימון ליצירה זו, גויס מהמועצה לארץ ישראל יפה ומהגף לפיתוח חצרות במשרד החינוך ותוצרו בהחלט יכול להוות מודל לאיך אפשר להפוך את החצר לא רק למקום של חוויה בהפסקות, אלא גם למרחב למידה ממשי.

בבית הספר פועלת תכנית לימודים המלווה את התלמידים החל מכיתה א' ועד לסיום כתה ו', כשבכל שנה מתמקדת הכיתה בנושא אחר הבא לידי ביטוי בחצר, כגון מערכות מים, טכנולוגיות בניה, ויצירת אנרגיה.

כיום מתקיימת פעילות בחצר כמעט מידי שעה, וכך יוצא שכל כיתה ממירה שלוש פעמים מידי שבוע את החלל הסגור שבפנים הבניין בחצר הפתוחה. חצר זו, היא פרויקט ראשוני וחלוצי בתחום פיתוח חצרות במוסדות החינוך בארץ ומהווה מודל לקראת המשך מימוש הרעיון במוסדות נוספים בישראל.

.

לכל כיתה מתקיים שיעור קבוע להכרת החצר והערכים והמסורות הקשורים בה

הברזייה המרכזית בחצר מורכבת מפסולת שנאספה על ידי התלמידים, ולאחר שעיצבו יחד את הברזייה, צופתה הפסולת בבטון. המים הנותרים מוזרמים לתעלה המלווה את החצר, משקה מערכת טראסות מגוננות, ואשר בסופה ממוקמת בריכה קטנה אותה ניתן לראות בתמונה העליונה מוקפת תלמידים בזמן שיעור בחצר.

.

תעלות המים מובילות את שאריות מי הברזייה אל הבריכה הפתוחה. בימים בהן לא מתקיימים לימודים והברזייה אינה מזינה את המערכת, באמצעות אנרגיה סולארית מבוקרת שבים ומוזרמים מי הבריכה  בתעלה סגורה אל תחילת המערכת.

.

.

שאריות המים מהברזיה מוזרמות דרך מבנה המאזכר את בית המעין העתיק של הכפר, וממנו מוזרמים המים לתעלות המשקות את החצר

.

.

כחצר אקולוגית, מנוקזים מי הניקוז הנאספים על גג בית הספר ומוזרמים בתעלה פתוחה אל בור מים שנחצב בשולי החצר. בור המים שהיווה בעבר מרכיב בלתי ניפרד משגרת יומם של בני האדם ונלוו לו מסורות ואגדות מופלאות, נשכח עם השנים מהתודעה. כיום, מהווה בור המים שהוקם בחצר בית הספר מרכיב נוסף במכלול החצר, ומעשיר את תהליך הלימוד של התלמידים ברבדים נוספים.

.

תרומת הסבים של תלמידי כיתות ו' הייתה בתכנון ובבחירת הצמחייה וכן בביצוע הערוגות והשתילה. הצמחים שנבחרו הינם צמחי תבלין ומרפא וכחלק מהתהליך שיתפו הסבים את נכדיהם במסורות ואגדות הנוגעות לצמחים אלו. הסבתות מצידן סייעו בתכנון ובהקמת תנורי אדמה תוך לימוד הנכדים את רזי האפייה המסורתית.

צמחי תבלין בחצר המושקים במי נגר

מרכיב מרכזי במערכת המים שהוקמה בחצר, הינו העתק למעיין הכפר "עין חותם" השוכן דרומית לכפר בנחל כזיב. בעבר שימש המעיין כמקור מי השתייה לבני הכפר, אך עם הקמת מערכת מים מודרנית נשכח המעין והוזנח.
בעקבות הלימוד שנערך בבית הספר לקראת הקמת העתק למעיין בחצר, עלתה המודעות לשימור המעיין וביוזמת המתנ"ס המקומי ובשיתוף התושבים שוקם האתר המקורי.

המבנה המאזכר את מעיין הכפר

בעידן בו הזהות והמסורת המקומית נאבקות על קיומן אל מול תהליך של השטחה והאחדה, עולה הרצון שלא להיכנע , ולחזק ערכים ייחודיים למקום.
החצר בבית הספר היסודי בחורפיש מימשה באופן חסר תקדים את הרעיון, תוך חיזוק הקהילה והגברת המודעות המקומית לערכים שהיו וכמעט ונשתכחו מבני הדור הצעיר. הפרויקט אם כן, הפך מפעולה נקודתית בבית הספר לפרויקט שהצליח לגרור אחריו גופים נוספים ביישוב ולהתערב  בסדר היום הניצב בפני תושבי היישוב ומקבלי ההחלטות.

תנור אפיה שהוקם על פי מסורות קדומות בסיוען של נשות הכפר

התומכים

ספסלים בחצר המורכבים מצמיגים ועיסות נייר

שיעור טיפוסי להכרת החצר

:והנה גם כמה תמונות משאר חלקי בית הספר

חזית הכניסה הראשית לבית הספר

מגרש כדורגל עם דשא סינטטי

פרט ריצוף בחצר בית הספר המשלבת מרצפות אקרשטיין (כי אי אפשר עדיין בלי) עם אבן מקומית

חלל מרכזי מקורה בלב בית הספר

ומפה המתארת את הכפר בעבר ובהווה המוצגת בחלל המרכזי

כפולת העמודים בגיליון המודפס

ומי שלא שבע מבתי ספר אז הנה קישור להמנון תלמידי בתי הספר העולמי

* * *

רשימות נוספות בתחום מוסדות החינוך בישראל:
(4) אורט יד לבוביץ' נתניה (מרדכי בן חורין)
(8) בית הספר הירוק בהוד השרון (תגית כלימור) ואחרים
(10) חצרות מתחדשות (יעל בר מאור)
(12) בית הספר בשכונת אגמים (לרמן אדריכלים)
(13) שני בתי ספר חדשים ביפיע וכפר כנא (אדריכל איאד אבו-גאנם)
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • צפונית  On 09/02/2010 at 21:35

    איזה יופי של בי"ס! מחמם את הלב ממש.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: