סיבוב בתי ספר 01 / ש"י עגנון, נתניה

על בית הספר התיכון ע"ש ש"י עגנון בנתניה כתבתי כאן רשימה שזכתה למספר לא מבוטל של כניסות. הרשימה המקורית הייתה למעשה הנגטיב של הרשימה המוצגת כאן לפניכם.

הוזמנתי לסקר את בית הספר במטרה לפרסם עליו רשימה ראשונה מתוך סדרת רשימות על מוסדות חינוך בישראל שהחלו להתפרסם במאי 2009 וממשיכות גם היום בכתב העת "הד החינוך" שבהוצאת הסתדרות המורים ובעריכתה של ציפה קמפינסקי שגם העניקה לרשימות את הכותרות (עורך ראשי: ד"ר יורם הרפז). העריכה הגרפית שנעשתה ביד אחת על ידי ציפה והמעצב הגרפי נועם תמרי, היתה כבר מראשיתה מעולה, והצליחה לתרגם את רוח הרשימות המאפיינות את רשימותי בבמה זו לפורמט מודפס בכתב עת (דוגמא לכך ניתן לראות בסופה של הרשימה).

מאחר ואני חושב שהצלחתי בשנה האחרונה ליצור גוף מגוון של סקירות מהיבטים שונים, בחרתי להעלות בתקופה הקרובה את אותן רשימות גם לבמה מקוונת זו.

.

.

שלום למסדרון

בית הספר המקיף ש"י עגנון בנתניה / תכנון: משרד אמר-קוריאל / גמר ביצוע: 2004

במרחב ממושטר השואף לנהל את חייו של האדם, קשה להתנתק מהמערכת וכל הצועד בתלם האישי שלו נחשב לחריג. אבל אני מעדיף ללמוד ולהשכיל באמצעות חווית השוטטות. לכך, החלטנו, חברי האדריכל שאול ואני, לקפוץ לבקר בבניין בית הספר המקיף ש"י עגנון, הניבט אלינו תמיד בנסיעה על כביש 2.

עבור אדם כמוני שאינו מכיר היטב את נתניה, המרכיב הנופי הבולט ביותר, שנחרת בזיכרוני בחלפי על פני העיר, הוא בית ספר ש"י עגנון. כך יצא, שללא כוונה מודעת מצד הרשות, הפכה חזיתה הראשית של נתניה, לחזית של חינוך. עגנון מביא באחד מספריו דרשה מפי הרב הצדיק מפוריסוב האומרת ש"קבלה בידו שהנותן שכר לימוד בעין יפה – יצליחו בניו בלימוד", ואכן בניין זה הוא יצירת אמנות מובהקת, שבה הושקעו משאבים רבים, גם כספיים מצד הרשות המקומית וגם יצירתיים מצד האדריכלים המוכשרים, ודומה ששכרם בצידם.

בעשור וחצי האחרונים, נבנים ברחבי הארץ מאות מוסדות חינוך מידי שנה, ובניין בית ספר זה, שהקמתו החלה בשנת 1996 והושלמה כעבור כעשר שנים, הוא מבנה מרתק ביותר.  שאול ואני למדנו באותו התיכון, שהיה מורכב ממסדרון אפלולי המוביל לסדרה של כיתות זהות. אבל בשונה מבתי הספר הטיפוסיים המוכרים לכולנו, במבנה זה ביקש המתכנן לשחרר את התלמידים מהמסדרון המעיק והכובל המשרה אווירה של בניין הסתדרותי או בית סוהר, וליצור במקומו רחוב פתוח שיהיה מרכז העניינים, ובכך יהפוך למעשה לחצר בית הספר.

.

מראה מן האוויר של בית הספר ש"י עגנון, מקור: משרד אמר-קוריאל אדריכלים

.

בית הספר בנוי כך שכל כיתה הינה חלק משכבה, אשר יחד עם שאר כיתות השכבה מסתופפת תחת קורת גג אחד ובמבנה עצמאי. במרכז חלל המבנה מצוי אולם התכנסות מדורג – אליו פונות כיתות השכבה, והמגבש את השכבה ליחידה אחת הן מהבחינה הפיסית והן מהבחינה החברתית. באמצעות מרכיב זה, מעודד המבנה את יצירתה של קהילה אחודה וקטנה יחסית לממדי בית הספר כולו, שביכולתה לעצב את מקומה על פי רוחה.

כל מבנה שכבה פונה אל רחוב – ציר המשויך לחטיבה, והמקשר בין רחבת שער המוסד (כשלצידו בניין הספריה ואולם המחול) לבין קצהו השני של המתחם הכולל את אזור מגרשי הספורט. על גדתו האחת של הרחוב שוכנים מבני השכבות, ועל גדתו השניה שוכנים מבני הציבור של החטיבה: חדר המורים והמנהל, המנהלה, מעבדות ומזנון חטיבתי.

.

חדר מורים המוצב כמבנה ברחוב עירוני
חלל משותף לאשכול כיתות

.

שני הרחובות מתחברים בקצוות שלהם לאותה כיכר מרכזית השוכנת לצד שער המוסד, ואשר מהווה בכך את המרכיב המאחד את שתי חטיבות בית הספר (חטיבת הביניים והחטיבה העליונה).

.

.

התלמיד יכול לבחור את המרחב החופשי שלו בהפסקה: בכיתה, בשכבה, בחטיבה או בכל בית הספר. ההקפדה על תכנון היררכי ונהיר של כל אחד מהרבדים שממנו מורכב בית הספר, מאפשרת לתלמיד להתמודד עם היכולת להוות אדם אנונימי או אישיות שהיא חלק ממערכת היררכית.

.

רחוב בבית הספר
הכניסה לרחוב החטיבה העליונה

 

.

זהו בית ספר המהווה דוגמה ליצירת מרחב המעשיר לתלמיד את החוויה החברתית לצד החוויה לימודית, כזה המאפשר התמודדות עם מגוון של מקומות המעודדים את יצירתה של קהילה בית ספרית מאוחדת והשומרת על רב-גוניותה. בדומה לעגנון שנטל את הספרות וחידש בה באמצעות רבדיה המגוונים של המסורת, גם בית הספר ש"י עגנון נטל את בית החינוך וחידש בו באמצעות רבדיה המגוונים של הארכיטקטורה.

.

***

מראה כפולת העמודים

.

שמחה גדולה! ממש עכשיו יצא ספרם של צמד האדריכלים דינה אמר וקוריאל אברהם שתכננו את הפרויקט המוצג ברשימה זו: בית ספרי – דימוי, סביבה, אווירה, בהוצאת הקיבוץ המאוחד, 287 עמודי צבע המלווים בתצלומיו המעולים של צלם הארכיטקטורה עמית גרון. לבד ממאמרים הסוקרים ומנתחים את ההקשרים בין חינוך וארכיטקטורה, מוצגים בספר 14 פרויקטים בתחום החינוך שתוכננו ובוצעו על ידי המשרד, ובכלל זה בתי ספר בקרית גת, יקנעם, מוקייבלה, נשר, נצרת, קרית טבעון, אשקלון, בנימינה, גן נר, שוהם, קרית ים וכמובן ש"י עגנון בנתניה.

.

כריכת הספר, צילום: עמית גרון, עיצוב: כפיר מלכא

ואסיים בתזכורת להזמנה לכם – קוראים יקרים:

אם גם אתם סקרנים ללמוד ולהכיר פנים נוספות במצודות הטיגארט הפרוסים בכל רחבי ארצינו הקדושה (שעל שתיים מהן כתבתי כאן רשימות, זו הנטושה בדיר קדיס ומערכת המים של המצודה בתרשיחא), אז המועצה לשימור אתרים תקיים ביום חמישי 11.02.10 בבניין משטרת נהלל ההיסטורית יום עיון בנושא "מצודות טיגארט – ההשפעה האדריכלית על המרחב והנוף הארצישראלי".

בין הדוברים ביום העיון תוכלו למצוא את המומחה מספר 1 למצודות אלה הד"ר גד קרויזר, את אדר' פרדי כהנא שירצה על ההיבטים האדריכליים של משטרת נהלל ואנוכי גם – שארצה על חותמו של צ'ארלס טיגארט על המרחב הישראלי באמצעות מקרה מבחן של בניין חביב בו ניתקלתי באחד מהסיבובים שלי. גולת הכותרת של האירוע תהיה ביקור במצודת טיגארט בנצרת המשמש כיום את פיקוד העורף ולאחרונה נתגלה באקראי מאגר המים ותשתיות לעת חירום בתת-הקרקע של המצודה. לכן יש להרשם מראש בכדי שניתן יהיה להצטרף לסיור (מספר המקומות כמובן שמוגבל ויש להרשם מראש בגלל התיאום לכניסת מבקרים למתקן צבאי). לקישור להזמנה לחץ כאן. אז יש מצב שתבואו?

* * *

רשימות נוספות בתחום מוסדות החינוך בישראל:
(4) אורט יד לבוביץ' נתניה (מרדכי בן חורין)
(8) בית הספר הירוק בהוד השרון (תגית כלימור) ואחרים
(10) חצרות מתחדשות (יעל בר מאור)
(12) בית הספר בשכונת אגמים (לרמן אדריכלים)
(13) שני בתי ספר בכפר כנא וביפיע (איאד אבו-גאנם)
.
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: