סיבוב במנהרות הכרמל

אחד מהפרויקטים הגרנדיוזים המוקמים כיום בישראל הוא פרויקט מנהרות הכרמל שבחיפה. בזמן שבמדינות מתקדמות משקיעים את מירב המשאבים התכנוניים והכספיים בפיתוח תחבורה ציבורית טובה, בישראל האבולוציה הפוכה וכאן חושבים רק איך להעמיס לנו את החיים עם עוד ועוד מכוניות. אז נכון שהכביש הזה יחסוך לאחוז מסויים של תושבי המדינה כמה דקות, ובמקביל יעשה עליהם קופה, אבל פיתרון תחבורתי אמיתי אין כאן. אין לי מושג מי שר התחבורה היום, אבל בדומה לקודמיו בתפקיד אג'נדה לסתום הזה – אין.

 

בכל מקרה, גם למנהרות הכרמל הגעתי, רגע או שניים לפני שעוברים שם לשלב הגימורים, כשעדיין ניתן לראות את המנהרה בשלמותה ללא כל החיפויים והתוספות. בסוף 2010 אם לא תצוץ בעיה חדשה – שתי המנהרות יפתחו לציבור הנהגים הישראלי ו"עוקף חיפה" יצא לדרך. אז אם לאחרונה אני כבר לא חוצה את עפולה בדרך לצפון, את ירושלים בדרך לים המלח ואת באר שבע בדרך לדרום – אז מעתה גם את חיפה שלא הספקתי כמעט להכיר – אעקוף וכך אקצר בזמנים.

משרדי "מנהרות הכרמל" שוכנים באחד ממרכזי הקניות הגדולים בישראל – הגרנד קניון, עוד פרויקט גרנדיוזי עליו עוד עבד האדריכל יעקב רכטר בשנות ה-70. רכטר תיכנן ליצור בשיאו של עידן המגה-סטרוקטורות עיר בתוך בניין שתרחף מעל לעמק ותגשר בין שני חלקי הכרמל. לצורך הפרויקט הוא גייס שניים מתלמידיו במחלקה לארכיטקטורה בטכניון ויחד השלושה עמלו במשך שנתיים על הפרויקט. את המודל הענק אותו ראיתי 30 שנה לאחר שנבנה, תיקנתי לפני שנתיים ואני מקווה שהוא עדיין שלם ומרהיב כפי שהותרתי אותו מאחורי (לצערי בטעות לא צילמתי אותו). לבסוף הפרויקט שהוביל רכטר לא מומש, ואת התכנון של הגרנד קניון ביצע אחר על פי פרוגרמה אחרת, ובנוסף המבנה נבנה רק פחות ממחציתו ואינו מגשר בין שני חלקי העמק כפי שרכטר ביקש בתכניתו המקורית והנועזת.

 

המשרדים של מנהרות הכרמל שוכנים כיום באחת מהמקומות התחתונות של 'הגרנד קניון'. חדר הישיבות שלהם למשל מפגיש את המבקר ישר עם הסלע שנחצב. אבל אל מול הטבע הנסתר שנחשף, מחכים בחוץ מאות מטרים של גשרים ומעברים המקשרים את חיפה עם המנהרות האדירות שיפתחו בעוד שנה לנהגי ישראל. > הסיור בו לקחתי חלק, נערך במסגרת צוות התכנון של תמ"א 40 למיגון ופיתוח המרחב התת-קרקעי.

כמה נתונים:

פרויקט מנהרות הכרמל הוא פרויקט ה-BOT הראשון שתוכנן בישראל, אך בשל שלל עיכובים והתנגדויות תושבים וארגונים, נדחה ביצוע הפרויקט וכך הפך כביש מספר 6 לפרויקט הראשון בישראל שבוצע בשיטת ה-BOT. בשנת 1992 החל התכנון הכלכלי של הפרויקט ובינואר 2007 התקבל צו התחלת העבודה למימוש הפרויקט, אשר יושלם במהלך שנת 2010. לאחר מכן יימשך הזיכון לחברת "כרמלטון" (אשטרום+שיכון ובינוי) למשך 31 שנים.

מדובר על 3.2 ק"מ של מנהרות 2X – היות וישנן שתי מנהרות. קצב הכרייה שהושלם זה מכבר עמד על 4-3 מטרים ביום, כשהכורים הסינים עבדו בשלוש משמרות של 8 שעות כל אחת, והתגוררו באכסניה השוכנת בצמוד לפורטל חוף הכרמל. החומר שנחצב הנו רכוש הקבלן, שזכה במקביל בביצוע כביש בפאתי חיפה (צומת זבולון), וכך ממוחזר החומר החצוב ומוצא את דרכו אל הכבישים החדשים.

גובה המנהרה הוא 6.5 מטרים, ורוחבה 10 מטרים. עומקן מגיע עד ל-200 מ' מתחת לפני הקרקע. באתר רופין הסמוך ל'גרנד קניון' הוקמו בטכניקות שונות לא פחות מ-7 גשרים, כשאחד מהם מוביל הישר אל החניון של הגרנד קניון. מחיר הנסיעה המתוכנן יעמוד על 5 ש"ח למנהרה. יהיה מהיר.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דוגמאות לציפוי הפורטל
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל 250 מטרים ישנה "מנהרת קשר" המחברת בין שתי המנהרות
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אחד מהגשרים הנכנס הישר אל חניון הגרנד קניון
 
והנה משה מצביע
 
 
 
< < < וגם הפעם העליתי סרטון קצר מפנים המנהרה > > >
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • משה הרפז  On 11/11/2009 at 10:22

    BRT – BUS REPID TRANSIT
    דהינו אוטובוס מהיר
    התכוונת ל- BOT
    הזכיין מממן את הפרויקט ומקים אותו
    גובה כסף בעד השימוש – דהיינו שווה ערך לריבית
    ואחרי התקופה שנקבעה מראש הפרויקט עובר לרשות המדינה

  • איתמר  On 11/11/2009 at 13:37

    עיר עם תחתית
    לא הייתי במנהרות הכרמל, רוצה מאוד לנסוע בכרמלית. כדאי?

  • אלישבע זלצר  On 11/11/2009 at 18:24

    אהבתי את הצילומים שנותנים זווית ראיה אחרת על מפעל המנהרות שאיני מכירה כלל.
    כחיפאית לשעבר, לנסוע בכרמלית זו חוויה של תמימות, משהו שמאפיין את העיר הננטשת – מעט קרונות ומעט נוסעים – אבל הרעיון של רכבת מהעיר לכרמל ובחזרה – מאוד יעיל ונוח.

    • יוני  On 29/05/2013 at 22:18

      העובדה שנטשת את העיר עדיין לא הופכת אותה ל"ננטשת".
      נדמה לי שבחיפה בונים לא מעט.

  • מיכאל  On 11/11/2009 at 18:59

    משה: תיקנתי
    איתמר: כדאי
    אלישבע: תודה

  • דפנה לוי  On 12/11/2009 at 8:15

    יכולנו להיות בדמשק אחרי נסיעה נוחה של שעתיים וקריאה של ספר ג'אנק לאור הניאון בקרונות.

  • כרמית  On 12/11/2009 at 20:15

    מה שעצוב מקומם וצובט את הלב הוא שלמען הפרוייקט המפלצתי הזה גזרה העירייה כספים מתקציב הרווחה.

    ולא לדבר על שנים של רעש, רעש כבד אדיר מימדים ופיצוצים (שגורמים לילדים להתכווץ – הם נזכרים בפגזים של המלחמה) שמעיר השכם, בסביבות חמש בבוקר תושבים של שכונות שאף אחד לא חולם להתחשב בהם, ועל רווחתם בונים את המנהרות הללו, וכמו עוד מנהרות שיודעת ארצנו יותר ויותר לאחרונה, הן מריחות מעיפוש וטחב של בתי צינוק

    ודפנה, הבעיה שאין חלום ישראלי כזה: http://www.notes.co.il/carmit/61977.asp

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 13/11/2009 at 18:37

    כיאה ליונה יהב, הוא משקיע בפרויקטים גרנדיוזיים שנועדים לשרת בעלי הון ובעלי אמצעים, את השאר, הרוב, הוא לא רואה.

  • מנ  On 16/11/2009 at 20:16

    ללא הפרוייקט הזה לא היינו צרכים לבצע אפילו ודוי הריגה לחיפה כי היא הייתה מתה לבד

  • אמנון  On 12/01/2011 at 21:18

    מנהרות הכרמל לחיפאים הן כמו החומה הסינית לסינים. מרתק חוצנים, אך המקומיים רק סבלו מהקמתן והכסף הרב שנשפך עליהן במקום על דברים אחרים.
    כיום, לאחר שנפתחו, התממש הניבוי הידוע מראש שהן בעצם היו ביזבוז אטומי של כסף. מכוניות ספורות בלבד באמת נוסעות בהן בכל זמן נתון.

  • יוני  On 29/05/2013 at 22:13

    "הכביש הזה יחסוך לאחוז מסויים של תושבי המדינה כמה דקות, ובמקביל יעשה עליהם קופה" –
    אני חושב שהמשפט הזה ממש לא מדוייק.
    הכביש הזה חוסך הרבה מאד זמן הן לנהגים פרטיים, הן לתחבורה ציבורית. נסיעה בשני קטעי המנהרה עשויה לחסוך בין חצי לשעה של התברברות בכבישים ובפקקים. גם שימוש בקטע אחד מקצר את הדרך באופן משמעותי.
    כיוון שכך גם הטענה על ה"קופה" לא קבילה.
    מחיר הדלק יקר, וגם אם נניח שאגרת הנסיעה בכביש מתקזזת עם עלות הנסיעה הארוכה (מה שבכלל לא ברור) – עדיין הרווחנו קיצור דרך.
    אני גם לא ממש בטוח שלסתום ממשרד התחבורה אין אג'נדה.
    בשנים האחרונות זז משהו בתחום התחבורה הציבורית, ומנהרות הכרמל עצמן מהוות גם חיבור של שתי התחנות המרכזיות של חיפה (חוף הכרמל ומרכזית המפרץ) של תחנות רכבת חדשות ושל כבישים גדולים נוספים שנבנים.

    בכל מקרה, נפלתי לכאן ונהניתי לקרוא כמה רשימות.

    • יוני  On 29/05/2013 at 22:16

      ואגב, אני לא מאוהדי יונה יהב (מכל מיני סיבות), ולא התייחסתי לנזקים כאלו ואחרים שאולי נגרמו למבנים,/טבע/נוף תוך כדי כריית המנהרה. בכלל, אני מניח שפרוייקט בסדר גודל כזה הוא עניין יותר להחלטות ממשלה (ואפילו כמה ממשלות) מאשר לראש העיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: