סיבוב בחיריה – זבל ומיחזור והפארק שבדרך (101 תמונות) / שיר אהבה לזו שחזרה

זבל ואריק שרון זה הולך ביחד אז אני חושב שההתאמה מוצלחת: אריק קבר את הבנים והפארק יקבור את הזבל. בשל לחץ מגורמים חיצוניים החלטתי למחוק את כל הטקסט המקורי שליווה את הרשימה ובמקומו לקצר: מדובר כאן בסיבוב עם רועי בפארק אילון (הקרוי גם פארק שרון), שהודות לתמיכתה הנדיבה והחונקת של קרן ברכה הוכרזה תחרות אדריכלים למוזמנים ופתוחה, בה גבר על שאר המתמודדים האדריכל הגרמני פיטר לאץ העומד בראש משרד התכנון Lantz+Partner. את הפרוגרמה לפארק יצרה לורה סטאר.

בקיצור: רק כוכבים מחו"ל, וכחלק ממדיניות קלוקלת לישראלים נתנו את הפירורים. ככל הנראה מישהו כאן פספס את הרעיון של קיימות, ולא העדיף להשתמש במשאבים קיימים ומקומיים גם במקרה של בחירה במתכננים. התאחדות התעשיינים בישראל (בתחתית האתר שלה אפשר לשמוע את הג'ינגל) בשיתוף משרד התעשיה והמסחר לוחצים בכל כיוון לנצל את ההון המקומי (הוקם גם אתר מיוחד לכך), אך כנראה שבפארק שרון הדבר זר להם, אחרי הכל הדשא של השכן ירוק יותר – וככה זה ישאר.

 

 

את המרכז לחינוך סביבתי תכננו כבר בתחילת העשור אחד מהמשרדים הצעירים והאהובים עלי וינשטין-ועדיה אדריכלים, שבשנים האחרונות לא נתקלתי בעבודה חדשה שלהם, למרות שממש לאחרונה שמחתי לראות שהם זכו בתכנון הרחבת בית חולים צפת. וינשטין-ועדיה לקחו מבנה שהיה כל כך מסריח עד שהפסיקו להשתמש בו מרב סירחון ועמד נטוש שנים ארוכות. כעת, הפכו אותו למרכז מבקרים יפיפה כשאת עיצוב הפנים המרהיב והמקורי יצרה האמנית בריג'יט קרטיה – ישראלית ילידת צרפת בעלת שם עולמי ביצירת עבודות ממוצרים ממוחזרים. האתר שלה עשיר בחומרים ומומלץ לביקור.

לפני כחצי שנה השתתפתי בשולחן עגול בו גם נטלה חלק הגברת קרטיה. כבר מההתחלה אכלה אותי הסקרנות איך תראה מדמואזל ששמה הוא בריג'יט קרטיה. בעיני רוחי ראיתי צרפתיה דקיקה עם שיער סגול ופומית משתרבבת בזוית פיה, וצמידים ושרשראות יהלומים תלויות על צוארה ופרקי ידיה (אחרי הכל מדובר בקרטיה) והיא מתנשאת מעל כולם. אך להפתעתי דמות קרואלה שיצרתי בחלומי הייתה רחוקה לחלוטין מהמציאות, ובריז'יט האמיתית התגלתה כבחורה צעירה, יצירתית, צנועה ומרתקת.

> > > הנושא שהפריע לי הן במרכז המבקרים הקיים הפועל באמצע שום מקום בצמוד לצומת חסרת גישה כמעט והן בתכנית למיקום השטחים האינטנסיבים העתידים לקום סמוך לצומת מסובים – זה המיקום המנותק מכל אזור עירוני. התירוצים שקיבלתי שככה הכי קל להגיע למבקרים וזה לא מפריע לשכנים – התקבלו בקושי. ברור שיש בהם טעם, אבל עדיין משהו מפריע לי וזה נראה כאילו הפארק הזה מפנה את הגב לתל אביב, חולון ואזור שמשיקות לו.

כרגע במצב הקיים אני יכול להתבונן בתפקודו של מרכז המיחזור אליו מגיעות משאיות מכל רחבי המטרופולין ומשליכות בו את מרכולתן הלא מלבבת. אני מוצא כי מרכז מיחזור, לפחות בחלקו, חייב להיות חלק בלתי נפרד מהעיר ומהחיים של כל אדם ולכן צריך להיות מעוצב בהתאם ושיתפקד כחלק מהחיים העירוניים. אף יותר מהמתקן לשריפת אשפה שיצר הונדרטווסר בווינה כבר לפני קרוב ליובל שנים, ונותר עדיין לאחת מהאטרקציות העירוניות שיכולות לעשות 'בית ספר' למיחזור ועיצוב לכל המתכננים באשר הם. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מחלף מסובים העתידי
 
 
 
 
 
 

הגן המקיף את מרכז המבקרים הוא חלק בלתי ניפרד ממנו ומרכב מבריכות מים וצמחיה אקולוגית.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

אחרי הביקור במרכז המבקרים עלינו על הר הזבל שכיום הוא סגור למבקרים. התצפית ממנו היא מהתצפיות היפות על המטרופולין ובעתיד המבט הזה יהיה פתוח לכולם. סרטון קצר שצילמתי מהפיסגה מציג את הנוף. 

כבר היום למרגלות ההר עובר שביל אופניים פעיל המקשר בין שכונות דרום מזרח תל אביב לבין חולון. בפסגת ההר ישנם מתקני שאיבה היונקים באמצעות לחץ, את גז המתאן שהצטבר במהלך השנים בחלקיו התחתונים של ההר בשל הצטברות האשפה. כיום הגז נשאב ונמכר הלאה. ניתן לצפות בסרטון קצר שצילמתי בצמוד למתקן השאיבה.

 
 
 
זוהי לא גדר ההפרדה, אלא לוחות פלדה שיהוו קיר תמך כחלק מתכנון הפארק
 
 
 
 
 
 
 
מתקן שאיבת גז המתאן
 
 
 
הפסים הם חפירות הצלה ארכיאולוגיות, לקראת פיתוח האזור והפיכתו לפארק
 
 
 
 

כיום האשפה שמגיעה לאתר, עוברת הפרדה ושקילה ונשלחת לייעדה הסופי בדרום (את הזבל זורקים היום אצל הבדווים) או ממשיכה בשרשת הקיום שלנו למיחזור. במתקן ישנו גם פיילוט למיחזור מוצלח מאד של חברת Arrow Ecology שזכה להצלחה אדירה ממש לאחרונה באוסטרליה סרטון קצר שצילמתי במקום מציג בליווי סאונד רק בלי הריח את המראות הקשים.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

רועי לא ויתר וטיפס על אוטו הזבל העתיק שניצב בקצה האתר. הבילויים כבר אמרו בשירם הנהדר "אוטוזבל": "אוטוזבל, אוטוזבל, בוא וקח אותי איתך, אוטוזבל תן לי בית, אוטוזבל תן לי משפחה, אוטוזבל קח אותי איתך". אך אני נותרתי בלי הזבל ובלי המשפחה – שולי שולי בואי ותהיי לי לשפחה. 

 
 

ואסיים בשיר אהבה לזו שחזרה:

שיר אהבה לזו שחזרה

עכשיו כשחזרת נסגרו הגבולות / ואותך אולי עוד אנסה לפתות

רואה שבך חושקים כולם / ועכשיו כשנסעת רצו אותך גם בקצה העולם

ואני נותרתי כאן כשכואב לי בלב / ורק אליך רוצה להתקרב

נעלמת לחודשיים מעיניי / וכעת חזרת אך לא אלי

פזמון: הלילה חלמתי שאותך אלטף ואנשק / אך הקצתי ונזכרתי בעין בוקק

את יודעת שעוד לא מאוחר / ועדיין רוצה לך לומר

שהסתובבתי חודשים במעגלים / וכל הזמן אבדו לי המילים

אנא ממך אלי הביטי / ואולי תביני ותחליטי

נמשך ורוצה רק אלייך / כבול חזק בינות לקסמייך

פזמון: הלילה חלמתי שאותך אלטף ואנשק / אך הקצתי ונזכרתי בעין בוקק

חזרת עכשיו מהדרכים / ולי עוד שרים המלאכים

את בשבילי אגדה חיה / את בשבילי היחידה

רק בגללך כאן נשארתי / ומקוה אני שעוד צדקתי

אני נשרף באש האהבה / אבל היא רק מנחילה לי אכזבה

פזמון: הלילה חלמתי שאותך אלטף ואנשק / אך הקצתי ונזכרתי בעין בוקק

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • רועי  On 25/10/2009 at 9:09

    לצערנו בתחנת המעבר חירייה לא מתקיימת הפרדה פרט ל- מספר אחוזים בודדים שמתקיימים כפיילוט ניסיוני.
    מדינת ישראל עדיין נמצאת במרחק שנות אור בכל מה שקשור להפרדה אשפה גם בתחנות המעבר וגם במקור.
    בתחום הזה אפשר ללמוד מהאירופאים.

  • ניקיון בקליק  On 25/10/2009 at 11:40

    גם אני באותה דעה עם שכתוב כל הכבוד

  • יפה עוזרי  On 25/10/2009 at 15:04

    בכל פעם שאני קוראת את מה שכתבת אני לומדת משהו חדש ומתעוררת בי סקרנות למחקרים עצמאיים אני שוקלת לשלם לך שכר לימוד.

  • מיכאל  On 25/10/2009 at 16:21

    רק תגידי לאן לשלוח חשבונית!
    ובכל מקרה: תודה לך יפה שלי

  • דוד  On 22/11/2009 at 2:12

    קראתי מעט את הבלוג שלך, בדרך כלל אתה כותב גם על ההיסטוריה של המקום. מעניין היה לשמוע על סיפורו וגורלו של הכפר חיריה שהיה מצפון להר הזבל הנוכחי..

  • אור  On 02/12/2009 at 20:46

    מאוד מעניין! תודה וחבל ששינית.. הייתי שמח לקרוא את הכתיבה המקורית לפני ה'צנזור'…

להשאיר תגובה

