סיבוב בקרית גת / שיכוני יסקי רגע לפני הריסתם [2]

כשהייתי בשנה החמישית ללימודים בבצלאל, התגנבתי מידי פעם לקורס אליו לא נרשמתי ושאותו העביר שרון רוטברד. באותה תקופה הייתי לחוץ מאד בזמנים, ולכן ההשתתפות באותו קורס יצרה לי בעיות קשות: כל פעם אחרי הרצאה כזו הייתי טס למחרת לפרויקט שבו עסק באותו השיעור רוטברד, ולא משנה מה היו התכניות, אני הייתי שם, נצרת או באר שבע, הייתי חייב לספק את סקרנותי.

באחת ההרצאות הציג רוטברד שלושה פרויקטים של יסקי: את "שיכוני יסקי" בקרית גת (שפונו מדיירים), את השוק בבאר שבע (שנהרס) ואת ההוסטל בנצרת (ששופץ ושונה). ההרצאה הייתה ביום שני וביום שלישי למחרת שהיה במקרה גם יום בחירות עשיתי בנצרת בהוסטל של יסקי ואלכסנדרוני וגם בבית הכנסת של נחום זולטוב השוכן ממש בצמוד למבנה. את השיכונים בקרית גת – השארתי להזדמנות אחרת.

אז כשהגעתי לקרית גת כדי לבקר את שמוליק, הייתה זו הזדמנות מצוינת לבקר גם בשיכוני יסקי שתוכננו בשנת 1960 על ידי אברהם יסקי (זוכה פרס ישראל לאדריכלות) ואמנון אלכסנדרוני. ארבעת מבני השיכונים זכו לפירסום אדיר, לאו דוקא חיובי, וזאת הודות למצבם הפיסי המאד ירוד שהגיע לשיאים שטרם נראו בארץ כבר לפני שני עשורים – עובדה זו, היא שהביאה לפינוי המבנים מתושביהם, אטימת הדירות וחדרי המדרגות והכנת המתחם כולו לקראת הריסה.

.

 

בשנת 2007 הוציא רוטברד אחרי תקופת עבודה שארכה למעלה מעשר שנים, את הביוגרפיה המקצועית של אברהם יסקי ("אדריכלות קונקרטית", הוצאת בבל). את הספר עב הכרס בן קרוב ל-1000 עמודים, בחר רוטברד לפתוח דווקא בכישלון הגדול שיצא מתחת ידיו של יסקי שלמרגלותיו עמדתי היום. זה אחד מהספרים החשובים שיצאו כאן בארץ, וחוץ מהעיצוב הגראפי המעולה של אנקטי החומרים מוגשים באופן כזה שפותח את עבודתו של יסקי לא רק בפני אדריכלים ומביני עיניין אלא בפני כל אדם שהתרבות המקומית מסקרנת אותו.

אני לא רוצה לחזור על הדברים שרוטברד כותב ומתאר שם, אך אני בוחר לצטט דוקא פיסקה שקשורה בכלל לרשימות שלי כאן, ופוגעת בול בתחושה שלי כמבקר באתר זה או אחר. בפסקה המצויה בצל הכותרת "המבט של הארכיטקט" מתואר הביקור של רוטברד ואברהם יסקי באתר במשפטים קצרצרים המייצגים נאמנה את הנשימות הקצרות והקטועות מרב התלהבות: "זה היה רגע חגיגי, עשינו את כל הדרך מתל אביב כדי לראות ארכיטקטורה. כמו בכל מקצוע, גם לארכיטקטים יש מין מבט מומחה כזה, שבאמצעותו הם מתבוננים בארכיטקטורה. יש דברים שרק ארכיטקטים רואים. לא בכל פעם שארכיטקט מסתכל בבניין, הוא רואה את הארכיטקטורה שלו. צריך להתכוון למבט הזה, כי המבט של האכיטקט הוא טקס, ויש לבוא אליו דרוכים וערוכים".

בביקור שלי כאן, שמוליק האזין להסברים על הבניין ומרכיביו וכן הודות לכך שכיוונתי לו את המבט, הוא הודה כבר במהלך הביקור בשיכוני יסקי, שהוא מתחיל להבין את הערכים המצויים במתחם – דבר שמאד שימח אותי לשמוע. שמוליק מכיר את האתר כבר מאז שנולד, והיו לא מעט מחבריו שהתגוררו באותם מבנים, אך כמו כולם הוא גם מעולם לא חיבב אותם – כי אף אחד לא חיבב אותם. יחד עם זאת, כולם הרגישו שנעשה כאן ניסיון אחר לתכנון מגורים, ולכן בכל זאת היה משהו לא ברור ביחס למתחם.

שיכוני יסקי מורכבים מ-4 מבנים טוריים, כשבכל מבנה טורי מצויות כ-126 יחידות דיור זעירות: 38 מ"ר לדירות שני חדרים ו-48 מ"ר לדירות שלושה חדרים. בשנת 1992 פונו מרבית הדירות, ומשרד השיכון אסר בשל מצב המבנים הירוד, לאכלסן מחדש. רק בשנה האחרונה פונו הדירות האחרונות, וכעת ממתינים בקרית גת להריסתם של המבנים והקמתו של פרויקט בינוי חדש באתר. לא מעט כתבות מצויות ברשת על המתחם ועל הריסתו הקרבה ובאה (ynet, הארץ, וואלה, > > > וכמובן הכתבה בתכנית עובדה עם אילנה דיין). כך גם, בדיוק לפני שלוש שנים פירסם שכני מרשימות – האדר' יוסי מטלון רשימה על המקום.

כשאחד השכנים למתחם נעצר לידינו, כשהוא מתפלא מה מעניין אותנו במעורת הנרקמונים הזאת, הוא סיים באופן חגיגי, כי הפעם זה סופי ואחרי החגים צה"ל יממש הסכם בינו לבין העירייה (בדומה לתהליך שעבר על המרכז האזרחי של העיר לפני חצי שנה) – וכל המתחם ייהרס. לשמע הכרזה זו, אמרתי לשמוליק שאני חייב מזכרת משיכוני יסקי, בדיוק כמו המזכרות עם העיטור של קבר רחל או שיירת הגמלים.

****

עם סיום כתיבת הרשימה, נודע לי כי אדריכל שמעון מרגולין שעמד בראש צוות תכנון קרית גת – ניפטר. קרית גת אומנם מתפוררת ונראה שהעסק לא כל כך הצליח. יחד עם זאת הפשטות, הצניעות והרצון ליצור חברה שיוויונית הם ערכים נעלים ששמעון מרגולין ובני דורו ביקשו להקים, וקרית גת הינה ניסיון לממש את החזון.

וכעת לביקור שלי במקום עם שמוליק:
.
שיחה קצרה עם שכן למתחם, הטוען כי הובטח להם על ידי הרשות המקומית
שהמתחם הנטוש המושך אליו נרקמונים וסתם חשודים יהרס מייד לאחר החגים

שלושת התמונות מעל מציגות כמה ממבני השיכונים השוכנים מצפון למתחם – שריד אחרון לחיי הצנע בו חיו אנשים בשנות ה-50 בקרית גת, ועדיין חלקם חיים במציאות זו. שתי התמונות האחרונות הן מהשיבה שלנו לאתר

 
– שמוליק: תודה –
ואם לא שבעתם ואתם מעוניינים לקרוא עוד מרשימותי על קרית גת, אז הנה שלל קישורים
לרשימה על המרכז האזרחי ההרוס
לרשימה הכללית על קרית גת ושוב המרכז האזרחי ההרוס
לרשימה על מפעל בגיר הנטוש
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • לא ברור  On 01/10/2009 at 10:16

    ממה נגרמו ההרס וההתמוטטות.האם זה תכנון אדריכלי לקוי? הנדסי?בנייה מזוייפת? או אולי האדריכלות גרמה לאנשים שלא לתחזק? האר את עיני,אנא.(יקי שמעון)

  • מיכאל  On 01/10/2009 at 10:48

    בספרו של רוטברד האשמים בהתפוררות הבניין הם המהנדסים שבנו על קרקע שלא הצליחה להחזיק את יסודות המבנה שבעקבות זאת התערערו וגרמו לסדקים חמורים. הדירות עצמן היו זעירות מידי (על פי דרישת המזמין) ובמקום שיאכלסו אותן משפחות בנות 2-4 נפשות, אוכלסו בהן משפחות מרובות ילדים שהגיעו ל-10-8 בני אדם בדירה של 3 חדרים. עובדה זו הביאה להזנחת המבנים על ידי האנשים קשי היום שנאלצו לחיות בקופסת גפרורים והדבר גם פגע בתדמית. עכשיו ברור?

  • רעות  On 03/11/2010 at 17:33

    בכל פעם שאני נוסעת באוטובוס מבאר שבע לירושלים ועוברת דרך קרית גת אני משתדלת להישאר ערה בשביל לצפות במבנים הללו. הם מדהימים.לא ידעתי שהם יקרים לעוד אנשים.

  • אלון  On 07/11/2010 at 10:38

    יצא לי לצערי לתכנן לפי דרישות מזמין בלתי הגיוניות. ההרגשה שאתה עושה משהו לא טוב נגד שיקול דעתך, ושאחר-כך ישתמשו בזה ויסבלו מזה אנשים- היא הרגשה מסריחה (כוונתי כאן לגודל הדירות המזעזע, 48 מ"ר לשלושה חדרים!?) ואני לא מקנא ביסקי על הנסיון הזה שעמד בו.
    סה"כ הוא בנה פה טיפולוגיה, או העתיק טיפולוגיה שבמקומות אחרים, במפרט קצת יותר נורמלי- עלתה יפה.

Trackbacks

להשאיר תגובה

