סיבוב בכפר סלמה

יום ששי האחרון, שאול ואני – עשינו את מה שכבר כמעט ושכחנו לעשות יחד: סיבוב גלריות.

עד לפני כמה שנים לא הייתה תערוכה וגלריה שלא פקדנו, ובצורה כמעט אובססיבית השקענו את מיטב זמננו בביקור בכל התערוכות בעיר. עם הזמן קלטנו שיותר מ-90% ממה שאנחנו מחשיבים כאמנות, הוא למעשה רדידות חובבנית, ואט אט המרנו את הבילוי המשותף והקבוע בדברים אחרים.

יום ששי האחרון, בעקבות הופעתו של מקבץ איכותי של תערוכות, בחרנו לשוב ולשוטט בין הקירות המוכרים. אבל קודם לכך, כדי לזכור מאילו "חולות" קמה תל אביב, יצאנו לבקר בשרידי הכפר סלמה בדרומה של העיר.

ההיסטוריה הישראלית אהבה לטפח את המיתוס שתל אביב צמחה מהחולות, אך למעשה תל אביב התפתחה במרחב שבחלקו הגדול היה מיושב ומעובד. כך לדוגמא: שכונת אחוזת בית, הוקמה על כרם אשר על שמו נקראה הייתה חלקת האדמה כרם ג'באלי, שפירושו כרם הגבעה, על שם הכרם והגבעה שהיו במקום. בשטחיה של תל אביב כיום, נבלעו מספר כפרים, פרברים ומתחמים שהיו מיושבים עד למלחמת העצמאות באוכלוסיה ערבית: שיח' מואניס, סומייל, ג'מאסין אל-ע'רבי, מנשייה, אבו כביר, אירשיד והגדול שבהם: סלמה.

סלמה היה כפר ערבי ששכן לצד הדרך הקדומה שחיברה בין יפו לבין דרך הים, והתרכז מסביב למבנה קבר קדום שיוחס לסלמה אבו האשם, שעל פי המסורת היה בן לוויתו של מוחמד. מבנה הקבר קיים עד היום, והוא נטוש ומוזנח ונראה שלאיש לא אכפת ממנו. סלמה הוא גם הכפר היחיד במרחב העיר תל אביב, שעל שמו עדיין קרוי רחוב. אותו רחוב קישר בעבר בין הכפר לבין יפו, וכיום מנסה הממסד לעברת את שמו לשם "רחוב שלמה", אבל ללא הצלחה, וטוב שכך.

שטחי הכפר השתרעו על שטח גדול (6,782 דונם), ובמחציתה הראשונה של המאה ה-20, נירכשו חלקים מהשטח על ידי מקימי רמת גן וגבעתיים, עליהם הוקמו שתי הערים העבריות החדשות.

 

 

ערב מלחמת העצמאות, התגוררו בכפר 6,670 תושבים, ובמקום ניתן היה למצוא מרכז מסחרי, בתי קפה, וכן מספר בתי ספר. בכפר ובסביבתו הקרובה, נחפרו כ-85 בארות מים שסיפקו מי שתיה ומים להשקיית החקלאות באזור.

בשנת 1948, לאחר קרבות עקובים מדם, שבעקבותיהם ברחה האכולוסיה האזרחית מהכפר, ניכבשה סלמה על ידי כוחות ה"הגנה", ובא הקץ להתיישבות הערבית במקום. הבתים הריקים מאדם, נהרסו בחלקם, ובנותרים התיישבו פליטים יהודים שרובם זה מקרוב עלו לארץ ישראל. שטח הכפר חולק בין הערים תל אביב ורמת גן. סיפור מאבקם של תושבי סלמה התל אביבים ידוע ומפורסם, ובצידה הרמת גני של סלמה קיימת התארגנות חברתית ופיסית, שקטה ויפה של עמותת בקת שהוקמה ביוזמתם של תושבי השכנה לשיפור חייהם במקום.  

אני לא חושב שצריך או אולי גם לא ניתן ליישם בסלמה, את המדיניות שבוצעה ביפו העתיקה שזה בטח מה שקופץ לכל אחד בראש, כשחושבים מה לעשות עם שרידי מרקם ערבי. היות וכאן מדובר בכפר ולא בעיר, במערך אורבני ולא בארכיטקטורה הנוגעת לאסתטיקה של מבנים – יש לאתר ערכים אורבנים במקום ואותם יש לחזק ולפתח.

כיום, לא נותר הרבה במקום, את הטיהור האתני שבוצע במקום ב-1948 וכוון כנגד האויב, ממשיכים גם היום לנהל הרשויות כנגד אותם אזרחים שאכלסו את הבתים בזמנו. על פי תכניות העירייה לא יישאר זכר לכפר סלמה ששכן כאן. מבלי להכנס לצד הפוליטי, יש כאן את האפשרות להעשיר את הרב גוניות האורבנית – שהיא זו שמאפשרת את החיים העירוניים המרתקים.

הרי ברור לכל שאם ימחקו את הכפר, את מקומה של צורת חיים ייחודית זו יתפסו מגדלי המגורים הטיפוסיים של חברת "אזורים" (ששלט אדיר שלה כבר מוצב על רחוב ההגנה), מגדלים בהם קיימים אך ורק דירות הכוללות 5-4 חדרים+מרפסת שמש+מעלית+חניה. כל משפחה תחיה בתא שלה, המדרכות והכיכרות תהיינה ריקות מאדם, למעט כיכרות התנועה בהן ישולבו כדי חרס עם עץ זית מוקפים בפרחי העונה, וראשון לציון תשתלט על תל אביב.

עד אז, ניתן לטייל בין שרידי הכפר ולהנות ממקום אחר ולא רגיל: טופוגרפיה אמיתית, חומרי בנייה מקומיים, צפיפות נעימה לעין, חיים מחוברים לקרקע – כל זה נשאר כירושה מצורת החיים הקודמת ששררה במקום.

 

אחת מבארות המים שנותרו במקום (כיום לצד דרך ההגנה)

דפנותיו הרחבות של מבנה הבאר

תחתית הבאר האטומה – מלאה באשפה

 
 
 
 
 
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אסתי  On 25/01/2009 at 21:10

    לבושתי לא הכרתי לא את המקום (מלבד את שם הרחוב – סלמה, שגם הוא עוברת כמובן) ולא את סיפורו
    אבל עכשיו, אני מסמנת לי את שבת הקרובה להגיע לסיור בסלמה.

    וברוך בואך לכאן, שיהיה לך נחמד ובכייף בשכונה החדשה.

  • ד.ט  On 25/01/2009 at 21:28

    שאלו המבקשים שלא לשכוח, לא ישכחו גם את ההתקפות מסלמה על שכונת התקווה.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 26/01/2009 at 7:47

    מי רוצה כאן איזון? מי רוצה כאן באמת לזכור?

  • שרון רז  On 26/01/2009 at 8:55

    נדמה לי שאני מכיר את המקום, לא בטוח, זה שם מול שכונת התקווה, כן, אבל לא ראיתי את מבנה הקבר הזה ואת הבארות, או שאינני זוכר, תודה על הפוסט וברוך הבא לאתר רשימות, מיכאל

  • צבי  On 26/01/2009 at 9:49

    סקירה יפיפיה, על צילומיה.

    ובכל זאת,
    "טיהור אתני?". אולי מעט פרשנות באשר לקביעה מבית מדרשה של התקינות הפוליטית
    הזו?
    אפילו באתר "הנכבה" מוצג תיאור מאוזן יותר של כיבוש המקום [שאגב, נכלל בתוכנית החלוקה].

    ולעיניו של יליד שכונת התקווה – הנתח הדרומי של סלמה – יופי רב אין במקום.

  • צבי  On 26/01/2009 at 9:51

    הנתח הדרום-מערב

  • מיכאל  On 26/01/2009 at 10:11

    אני לא רציתי להבליט את נושא הטיהור האתני, אבל הגדרת הפעולה על פי המילון, וכן על פי הפירוט המופיע בויקיפדיה (בשלל השפות, ולאו דווקא בויקיפדיה העברית), הוא פוגע בול במה שהתרחש שם:
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%98%D7%99%D7%94%D7%95%D7%A8_%D7%90%D7%AA%D7%A0%D7%99
    קריאה מהנה!

  • דניאלה  On 26/01/2009 at 12:49

    ומה היום?
    לא הבנתי
    וחוץ מזה- אתה כותב נחמד
    ברוך הבא בצל קורתנו

  • אזרח.  On 06/02/2009 at 16:38

    את הרב גוניות האורבנית – שהיא זו שמאפשרת את החיים העירוניים המרתקים. הרי ברור לכל שאם ימחקו את הכפר, את מקומה של צורת חיים ייחודית זו יתפסו מגדלי המגורים הטיפוסיים של חברת "אזורים" (ששלט אדיר שלה כבר מוצב על רחוב ההגנה), מגדלים בהם קיימים אך ורק דירות הכוללות 5-4 חדרים+מרפסת שמש+מעלית+חניה. כל משפחה תחיה בתא שלה, המדרכות והכיכרות תהיינה ריקות מאדם, למעט כיכרות התנועה בהן ישולבו כדי חרס עם עץ זית מוקפים בפרחי העונה, וראשון לציון תשתלט על תל אביב."

    בעיר שבה אני גר בונים כעת רבי מגדלים על אדמות שפעם היו גבעות מוריקות ופרדסים.החידוש הוא שרבי הקומות הללו בנויים בצורה מעגלית, עם קישור עילי בין כל הבניינים.לא רק שהגר בהם מצוי בקופסת בטון בין שמיים לארץ,הוא אינו צריך אפילו לרדת לקרקע ,אם ברצונו להגיע לשכנים הגרים בבית הדירות הסמוך לו.

    זו תלישות של האדם מהקרקע ומהפעילות החברתית המתבצעת עליה.לא פלא שהפרטים הנמצאים בחברה מתרחקים זה מזה.

    תודה לך גם הנקודה הזו:

    "כיום, לא נותר הרבה במקום, את הטיהור האתני שבוצע במקום ב-1948 וכוון כנגד האויב, ממשיכים גם היום לנהל הרשויות כנגד אותם אזרחים שאכלסו את הבתים בזמנו."

  • אזרח.  On 06/02/2009 at 16:41

    וכיום,I.O.F

  • ערדי  On 06/02/2009 at 21:48

    וראה זה פלא, טרחניקו, שניהם כאחד מיתרגמים לצה"ל. באסה, אה?

  • מלכה  On 15/03/2009 at 7:31

    ברכוש הנטוש. אני מתגעגעת למקום כאילו חייתי בארמון למרות שגרנו בחדר עלוב בלי מטבח ובלי אמבטיה או שרותים.
    היום לדעתי המקום ממש דוחה. הפכו את המקום לסלאמס, למרות הבתים "החדשים" והגבוהים".
    "טיהור אתני"? למה לא תלך לגור באמריקה, ואז תרגיש מהזה טיהור אתני?

  • ניצה  On 15/03/2009 at 7:41

    מיסטר יעקובסון? למה לא "תלך תגור" בסלמה המתחדשת ? תקח משפחה מטוהרת לגור אצלך בבית? ?תהווה דוגמא אישית? תנקה לך המצפון?

  • מאיר  On 15/03/2009 at 8:27

    אתה וכל השמאלנים שמנותקים מהמציאות – חיים כאילו הערבים הם האחים והשכנים הכי טובים שלנו. הרי ברגע שתתן להם דריסת רגל פה – הם ישחטו אותך ואת כל החברים שלך. צריך למחוק את כל מה שהם השאירו ולבנות חדש.

  • משועשע  On 23/05/2009 at 23:16

    אבל התחושה היא הגנבת 'טיהורים אתניים', ושאר ניחוחות נכבה נעשים על ידך כמעין חובה טכנית למיליה כלשהו, מעין מס קידום ואינם באמת בוקעים מהלב – וטוב שכך.

  • חגי  On 06/06/2009 at 11:10

    קודם כל השבח: סחתיין על האתר, על הטלת האור על אתרים שקצת נזנחו, ועל תשומת הלב לפרטיםץ
    והגנאי – איכות הצילומים, עשה משהו בענין

  • יעקב  On 09/08/2009 at 6:23

    היתה כאן מלחמה ותודה לאל שאנחנו ניצחנו שאילו היה קורה חלילה ההפך כולם היו נרצחים ובמקרה הטוב היו משוללי זכויות עם טלאי צהוב על הבגדים מדוע השנאה הזאת העצמית

  • מיכאל  On 09/08/2009 at 8:04

    דווקא מי שמפחד מהצל של עצמו יחביא את כל המתים בארון ויתנהג כאילו שום דבר לא קרה. השמאל הוא כזה – פחדן, הססן ומובל לותרנות. כאן מדובר בביטחון עצמי המתיר לעצמו להתייחס גם לחלקים שנשכחו מאחור.
    הבנת טמבל שמרן?

  • humanape  On 11/08/2009 at 14:56

    ציטוט: "בשנת 1948, ניכבש הכפר על ידי מה שכונה אז צה"ל, ובא הקץ להתיישבות הערבית במקום."

    הגוף שכבש את המקום לא כונה אז צה"ל, אלא 'ההגנה'. כאשר המקום 'נכבש', הוא היה ריק מאדם, תושבי הכפר עזבוהו בהמוניהם בשבוע האחרון של חודש אפריל 1948. ולכן עובדתית, קץ ההתיישבות היה קודם לכיבוש על ידי צבא היהודים. דהיינו, אם תושבי הכפר, כ- 6000 איש לא היו עוזבים אותו, אלא מאפשרים ל'כובשים' לממש את ריבונותם על פי הסכם החלוקה, הם היו – לפחות תיאורטית, כי איני נביא של אילו – חלק בלתי נפרד כיום מגוש דן שבמדינת ישראל.

    איני חושב שמישהו בצד היהודי הזיל דמעה ב- 30 באפריל כשהסתבר שהמקום ריק מאדם, אבל אין זה משנה את העובדות.

    ונכון העיר מי שהעיר, כי סלמה לא היה מקום תמים מבחינת תושבי תל-אביב בכלל ושכונות התקווה ועזרא בפרט. במשך חודשים רבים התנהלו קרבות עקובים מדם בין שני הצדדים.

    ציטוט: כיום, לא נותר הרבה במקום, את הטיהור האתני שבוצע במקום ב-1948 וכוון כנגד האויב". אז זהו – כאמור לעיל, לא היה במקום לא טיהור אתני ולא שמץ של טיהור אתני. מה שכן היה, השתלטות רבתי על בתי הכפר, לשיכון עשרות אלפי הפליטים שנסו בתל-אביב מבתיהם עקב המלחמה (כן, אותה מלחמה, ולכן אותו טיהור מאתני, אבל הפוך…), וכן לשיכון העולים החדשים שזה מקרוב באו.

  • מיכאל  On 11/08/2009 at 16:26

    חלק מהערותיך תוקנו בגוף הרשימה.
    לגבי הטיהור האתני: עצם העובדה שלא התאפשרה שיבת של האכולוסיה האזרחית ליישוב, הינה חלק בלתי ניפרד מתהליך המוגדר כטיהור אתני. זה אולי לא נעים לשמוע שמה שעשו לנו באותו עשור, עשינו אנו לתושבי המקום, אבל אין מה להתפלא כי כמה שנים לאחר מכן עשינו את זה גם לעצמנו באכזריות לא פחותה.

  • אחד  On 20/09/2009 at 2:24

    ניצחון חייב להיות טוטאלי וברוטאלי אחרת אתה רק מנציח את המלחמה.

  • יעקב  On 23/11/2009 at 19:47

    ניסיון שלך לשכתב את ההיסטוריה . האם לא הערבים הם שלא הסכימו לחלוקת הארץ ועם הכרזת הקמת המדינה תקפו אןתה אלה שזממו לכלותה מדוע אתה מזרה חול בעיני שמאלן נרפה וטיפש.

  • תגובה ליעקב  On 23/11/2009 at 20:02

    השילוב של עברית גבוהה עם שפת רחוב היא מרהיבה. אשמח לתת לך כאן רשימה שלימה (אני מתחייב לא לערוך אותה) שלח לי במייל מה שאתה רוצה לכתוב ואפרסם אותה בתור רשימה אורחת. אני מצפה לכך. כתוב!

  • יעקב  On 24/11/2009 at 23:08

    אם הערבים חלילה היו מנצחים אתה חושב שהיית יושב ליד מחשב עכשיו? כמה טיפשות ועיוורון יכולים להתרכז אצל אדיוט אחד שכמותך ? ובקשר לפללי נראה לי שאתה יותר מתאים לשידוך הזה איש עלוב תענה לעיניין איפה היית אילולא ניצחו היהודים .

  • מיכאל  On 24/11/2009 at 23:15

    ומה אתה רוצה להגיד בזה? אם לסבתא היו גלגלים. אנחנו פה ניצחנו, ותראה איך מתנהגים המנצחים: דורסים ומחריבים כל זכר למה שהיה פה קודם היות ולמנצח מותר הכל. ואז כשמשהו לא מתאים לקלגס אז הוא מפנה את אותה התנהלות בדיוק כלפי אחיו. רק הליכוד יכול.

  • יעקב  On 24/11/2009 at 23:42

    הערבים לפחות אומרים את האמת .אנשי החמאס הם השליטים האמיתיים אצל הפלסטינאים, ועד שלא יהיה שינוי ברצון שלהם לרצוח אומה שלמה כפי שמנוסח באמנת החמאס על מה יש לוותר ולמי אתה לא עונה לעיניין איך אנו מגינים על הארץ הזו מפני אלה אשר רואים בנו גם בך קופים .

  • מיכאל  On 25/11/2009 at 6:38

    אותך אני צריך ללמד שכאשר באו יצחק וישמעאל לקבור את אביהם, נתן ישמעאל ליצחק להוביל. חכה ותראה.

  • יעקב  On 29/11/2009 at 11:33

    אכן כך הם פני הדברים בנושאי קבורה הם מוכנים לתת לנו להוביל.

  • הוורשאי  On 21/02/2010 at 15:14

    אני מאוד אוהב את האתר הזה – מה דעתך להוסיף
    ולצלם פרטי בניין?
    ובנוגע ל"שמולניות" זה מוריד את האתר למדור בלוג של "הארץ"

    אני בהחלט חושב שאפשר לשקם לשמר בנייה ערבית
    מבלי לפגוע "בכבודנו " הלאומי

  • מיכאל יעקובסון  On 21/02/2010 at 15:25

    ראשית תודה. בדרך כלל אני מצלם פרטי בניין – פה לא יצא לי. אני בהחלט מסכים איתך ואף רוצה להדגיש כי התייחסות רצינית שתביא בסופו של דבר לשיקום הבניה הערבית, לא רק שלא תפגע בכבודנו האבוד (ובעשורים האחרונים הוא בהחלט אבוד) אלא אף תשיב לישראל את הבכורה שאבדה לו.

  • rommur  On 15/02/2012 at 1:40

    בנושא אחר. מה קורה עם הבניינים שלא נהרסו? האם יש הרבה כאלו (פרט למסגד שצילמת?)?
    מה הולך בתוך המבנים האלה?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: