סיבוב גלריות

יום ששי האחרון, שאול ואני – עשינו את מה שכבר כמעט ושכחנו לעשות יחד: סיבוב גלריות. עד לפני כמה שנים לא הייתה תערוכה וגלריה שלא פקדנו, ובצורה כמעט אובססיבית השקענו את מיטב זמננו בביקור בכל התערוכות בעיר. עם הזמן קלטנו שיותר מ-90% ממה שאנחנו מחשיבים כאמנות, הוא למעשה רדידות חובבנית, ואט אט המרנו את הבילוי המשותף והקבוע בדברים אחרים.

יום ששי האחרון, בעקבות הופעתו של מקבץ איכותי של תערוכות, בחרנו לשוב ולשוטט בין הקירות המוכרים. אז אחרי ביקור בסלמה התחלנו את היום.

.

IMG_0291

שאול בחזית אחד משיכוני סלמה

.

בהתחלה הייתה לנו בעיה עם מציאת מקום חניה (מצוקה ידועה בעיר הגדולה – אפילו למי שיש תו חניה אזורי), אבל למזלנו יש לי את תו הנכה שהשגתי בדרכים מוזרות לפני כמה זמן, אז את הסובארו לאונה הותרנו מאחורינו על המדרכה שבחזית הלנה רובינשטיין, ונכנסנו לבדוק מה חדש.

.

IMG_0307

שאול בחזית הלנה רובינשטיין 01

.

IMG_0308

שאול בחזית הלנה רובינשטיין 02

.

בפנים שמחנו לגלות שמיקי קרצמן, הביא את התלמידים שלו לסיור מודרך בתערוכה עם הדרכה צמודה של האמנית מיכל היימן המציגה במקום. בבצלאל תמיד היו כוסיות, ושמחנו לראות שעדיין הקריטריונים לקבלה עומדים בסטנדרט גבוה.

היימן תמיד הייתה אחת מהאמניות הישראליות הנחשבות ביותר, ועצם העובדה שבבצלאל היא לימדה במחלקה לתקשורת חזותית ולא כפי שהייתי מצפה שתלמד במחלקה לצילום – רק הוסיף לה קרדיט על הפנייה שלה למחוזות אחרים. גם בתערוכה הזו, שהיא המשך שלה לעיסוק בתצלומים שלמעשה לא היא צילמה, יש פנייה לתחומים שונים שטרם נראו בעבודותיה – וזה העיבוד באמצעות וידאו לתצלום של רחל המשוררת, שאין ספק שרק בשביל העבודה הזו שווה מאד להכנס להלנה. ממה שהנהניתי יותר, זה מההשפעות אותן הציגה היימן כמקור לראיית העולם שלה הפסיכואנליטית, שבלי להכיר ולהבין אותה, לא ניתן למעשה להנות מעושרם של הרבדים השונים בעבודות המוצגות בתערוכה, וממשמעות האוצרות.

אני לא יודע אם לקהל הרחב כל העסק הזה מדבר (ודי נראה לי שלא), אבל בתור מישהו שלקח כמה קורסים אצל יצחק בנימיני וחבורתו – כך שאני לפחות יודע על מה מדובר. הקטלוג שמלווה את התערוכה למרות שמחירו לא גבוה באופן מפתיע, מעוצב על ידי מיכאל גורדון ברמה גבוהה, אך המאמרים הכלולים בו (שם מככב מוטי עומר) די מרתיעים מרכישתו, ומזכירים לי למה לא ביקרתי בחמש השנים האחרונות במוזיאון תל אביב.

משם המשכנו לראות את התערוכה העכשוית של קרצמן בגלריה שלוש, אבל שם לא היו כל הכוסיות של בצלאל. למרות זאת היה נהדר לבקר את העבודות של קרצמן מהעשור האחרון, שרובן ליוו את מדורי "איזור הדמדומים" המשותף לו עם העיתונאי גדעון לוי. ב-4000$ (לעבודות הקטנות) או 7000$ (לאלו הגדולות) – גם אחת מהעבודות כאן יכולה להיות שלך.

משלוש חצינו את דיזנגוף לגלריה המדרשה, לגלות ששם שאפילו את שם האמן שמציג לא שמו על הקיר (וכוסיות ברור שלא היו). אולי אני לא מבין גדול באמנות, אבל לא מספיק שהעבודות היו די אניגמטיות (חוץ מאביב גפן שנראה שעבר טיפול של ניר הוד) – לא היה הסבר או משהו שיכול לכוון את המבט. חבל. מאז התערוכה שהייתה כאן לפני שנתיים בה הציגה אלימה עבודות, לא היה כאן משהו באמת מעניין. אבל אחרי הכל נראה שבאמנות המקומית הטיפוסית, לא חשוב התוכן, העיקר הצוות ואיכות הפיפס.

חזרנו לסובארו, והמשכנו לאדום-לבן של בן יהודה. החננו מתחת למגדל המגורים הראשון של תל אביב, אותו תכנן נחום זולוטוב ב-1958, וירדנו לגורדון. כל פעם שאני עובר ליד המגדל הזה, שספק גדול אם מישהו ייחס לבניין הזה כיום את התואר "מגדל", אני מתפעל מהאיכויות הגלומות בו – החל מהייעוד המקורי הפועל בו עד היום במפלס הרחוב: סניף השופרסל הראשון (שפתיחתו לוותה בתגרות אלימות עם חנווני תל אביב, שחששו ובצדק למקור פרנסתם), דרך המרפסת המפוספסת, והחזית המרשימה בפשטותה ובצניעותה. איך שזולוטוב הצעיר (רק בן 32), הצליח לשכנע את היזמים ואת חברת "רסקו" לאחד את החלקות ולהקים על גביהן את המגדל בן 9 הקומות – היום קשה לי להאמין שכזה דבר יכל להתממש…

.

IMG_0310

שאול בחזית גלריה שלוש

.

IMG_0315

שאול וקרצמנים 01

.

IMG_0317

שאול וקרצמנים 02

.

IMG_0318

שאול וקצה של קרצמן

.

IMG_03rega47

שול מחנה את הסובארו בבן יהודה

.

הסובארו בבן יהודה כשברקע המגדל של זולוטוב. בבניין זה התגוררו בעבר תרצה אתר, שעיה יריב והילית ישורון, אלכסנדר זרחין (ממציא שיטת התפלת מי ים), אורי אבנרי (שגם עבר כאן ניסיון רצח שנמנע על ידי זולוטוב שעבד באותה עת במשרדו שמוקם בראש המגדל), האדריכלית תמר דה-שליט ובעלה ארתור גולדרייך וגם עו"ד חיים שטריקס.

.

בגורדון ישנן שלוש גלריות שתמיד נעים לבקר בהן, והפעם רק בשתיים ביקרנו: בגבעון – שם הציג דוד ריב סדרת עבודות חדשה ויפה, ובנלי אמן שם הציגו חבורת פולנים. עד לפני שבוע הציגה כאן רעות פרסטר, שאין ספק שהיא אחת מהאמניות הכי שוות באזור, וזה שהיא גרה בכפר סבא, רק הופכת את העסק ליותר מעניין. בכלל כפר סבא הפכה לאחרונה ללהיט בתרבות הישראלית: עלילת הסדרה אמא'לה מתרחשת בה (למרות שלמעשה היא מצולמת בגבעתיים), הסרט "איים אבודים" עוסק בעיר בשנות ה-80, וגם רעות פרסטר גרה שם! ממש מרכז העולם! כמה ימים אחרי, כשפגשתי בפרסטר בהופעה של נועם רותם בלבונטין, עלה בדעתי הקשר המעניין בין התערוכה האחרונה לבין הנושא שליווה את אלבומו האחרון של רותם "עזרה בדרך".

.

IMG_0335

שאול בחזית גלריה גבעון, אוחז בידו את ההזמנה לתערוכתו של דוד ריב שהוצגה במקום

.

IMG_0329

שאול מתעניין ביצירתו של דוד ריב

.

IMG_0331

שאול מצטלם ליד יצירתו של דוד ריב

.

IMG_0332

שאול מרוצה

.

IMG_0334

שאול מצטלם ליד עבודה אחרת של דוד ריב

.

IMG_0333

שאול עדיין מרוצה

.

IMG_0336

בדרך החוצה מגלריה גבעון, שאול מצטלם ליד יצירתו של יחיאל שמי

. 

לא הייתה פעם ששאול לא דרש לראות את עודפי ספרי הארכיטקטורה שמוכרים בסטימצקי בדיזנגוף, אז גם הפעם נכנסנו לשם. רק שבשונה משאר הפעמים בהם מצאנו זבל, הפעם היה שם המיץ של הזבל, מה שלא עצר את שאול מלקנות איזה ספר של רנצו פיאנו. אני חיפשתי בנרות את "מגזין דיזנגוף" שיצא לאחרונה, אבל הם לא קיבלו אותו! איך זה שחנות הספרים והמגזינים הגדולה ברחוב – לא מחזיקה את המגזין שמשווק את המקום בו היא נמצאת? …ואולי בעצם היא לא נמצאת שם בכלל.

 .

מכאן חזרנו לסובארו, והמשכנו בדרכנו במטרה לתפוס משהו לאכול בשוק התקווה. שם כבר קבלנו קנס, כי תו הנכה נפל בטעות כששאול טרק את הדלת.

.

IMG_0337

שאול מתלבט בין הספרים

.

IMG_0339

שאול עשה את הבחירה, כש את הספר ויצא חזרה אל הרחוב

.

IMG_0341

משהו קטן וטוב

.

IMG_0342

שאול לא מתאפק ועוצר לשבת על ספסל רחוב כדי לעיין בספר החדש שקנה בסטימצקי

.

IMG_0349

שאול נוהג חזרה הביתה

.

להתראות בפעם הבאה!

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: